-Г-н Райчев, годината започна с първата копка на „Модър-Царевец” – какви етапи се предвиждат и има ли подводни камъни, които могат да спънат или забавят дългоочаквания проект?

-Обхватът на проекта е от бул. „Хаджи Димитър” до Комтевския възел, като стойността на поръчката е 11,5 млн. лева. Предвидили сме на го на три етапа, като първо започнахме по ул. „Модър”  - разширение и ремонт. Улицата ще бъде с габарит от две платна по 7,5 метра плюс разделител от 2 метра, тротоари от 2,5 метра, планираме и велоалея, където ни позволява по трасето.

Проектът включва пробива за преминаване през двата района, като ще има и два локала към болницата и към ул. „София” от северната страна.  Последният и трети етап ще бъде премахване на пасарлеката и направата на два пешеходни подлеза, които ще бъдат отделени физически от пътния пробив.

Засега сме планирали реализацията на проекта в три бюджетни години, но има възможност физически да  се направи и за по-кратко време, но това зависи и от финансирането.  Ако бъдем одобрени за кредитна линия от Европейската банка и ни бъде гласувана от Общинския съвет, средствата в бюджета ще бъдат пренасочени към  ремонтите на„Хаджи Димитър” и „Царевец”. Те ще бъдат изцяло ремонтирани – премахване на павета, изграждане на паркова среда, осветление, тротоари и всичко останало.

Зависими сме от проекта на ВиК, които също ще работят по това трасе по южния обходен колектор. Имаме принципно съгласие от зоната на „Модър-Царевец”  да започнат работата по проекта си, а ние да правим пътно легло.Надявам се по-бързо те да започнат, като подхождаме партньорски с тях и очаквам добър краен резултат.

-Кметът Здравко Димитров заяви, че скоро започва и пробивът под Централна гара. На какъв етап са дейностите там? Има ли предварителен проект и какво да очакваме от него?

-Все още очакваме проекта за пробива под гарата, но вече имаме яснота по редица дейности, които ще се правят по него. Там има немалко трудности – подпочвени води, много подземни комуникации и неточният подземен кадастър. Два от проблемите бяха с колекторите, както и с пожароизвестяването. Успяхме да намерим вариант колекторите да минат през улиците около кино „Гео Милев”. От друга страна решихме щранговете на пожарната да бъдат отгоре-надолу, тъй като трябва  да има и аварийни изходи при инцидент.  Пробивът е 470 метра дълъг и със сигурност е изключително сложен за изпълнение, особено с корекцията на проекта с локалите към бул. „Христо Ботев” и кръговото на гарата . Фирмата изпълнител настояваше да започне от двете страни да работи, но към момента се разбрахме да е само откъм район „Южен”,  за да не се натоварва трафикът. В един момент ще е неизбежно да се работи и от двете страни и ще се създадат трудности.

-След направата на пробива, трябва да се мисли и за развръзките в район „Южен”, както и съдбата на Бетонния мост…

-В началото ще има еднопосочно движение, тъй като не можем да реализираме проекта в пълния габарит на улиците от район „Южен”. Първоначално от бул. „Димитър Талев” ще е изходът от пробива, а от бул. „Макдония” входа му. Проектът обаче търпи развитие. Разговаряхме с главния архитект след корекциите по бул. „Македония”, ремонтът на „Даме Груев” и с връзката им с ул. „Бяло море” да направим кръгово кръстовище, което да обслужва всички направления в района. Освен към пробива, така и към ул. „Кукуш” и новия Бетонен мост.

Ние държим на Бетонния мост да се запази като връзка.  Идейният проект е за 7,5 млн. лева, като от НКЖИ имат ангажимент да го проектират, а след това да се търси и финансиране. Искаме да разтоварим и движението към надлез „Родопи”, който не е достатъчно натоварен. Освен с ул. „Даме Груев”, която ще бъде удвоена, до там ще се стига и по обновената „Кукуш”.  Надяваме се да развием и ул. „Акад. Петър Динеков” до Коматевския възел, с което ще изградим южната тангента и решим проблемите в района с движението.

-Досега говорихме предимно за район „Южен”, който е един от най-големите в града,  но кои са виталните проекти за другите части на града?

- Несъмнено мостът между  бул. „България” и „Копривщица” е много важен, за да затворим Западната тангента. Той ще разтовари, както централна градска част, така и район „Западен”. Мостовете са много натоварени в момента, а с бъдещото развитие на „Южен” и „Западен”, новият мост би спомогнал съществено, заедно с цялата Западна тангента.

Друг приоритет трябва да е довършването на бул. „Северен”. В момента той не е натоварен, защото не стига до никъде.Преработихме проекта за продължението и го възложихме – ще има по-малко отчуждения и по-лесни развръзки за изпълнение, което ще намали стойността му. В момента той се проектира до „Победа”, като се надаваме да го направим първо до Карловския надлез, а в бъдеще време да стигне до Голямоконарско шосе, с което ще завършим и северната тангента.

Пробивът под Водната палата е друг проект, който ни е приоритетен. На практика това ще бъде първото кръстовище на две нива, с всичките развръзки по направленията. Проектът е 9,5 млн. лева индикативна стойност , като за него трябва да намерим финансиране, възможно е той да влезе в кредитната линия, ако ни бъде отпусната такава.

-Има два основни проблема при всички тези проект. Първият е липсата на финансиране. Докъде може да стигнем само със собствени средства от общинския бюджет?

-Със собствени средства, без кредит, може да се направят много малко неща. В бюджета за 2021 година сме заложили части от  „Модър-Царевец”, „Даме Груев” и Кукленско шосе. Реално с бюджетни средства може да рехабилитираме амортизираната пътна инфраструктура, но нашата задача не е само това.  Хубаво е да мислим за бъдещето и да работим върху алтернативни пътища и кръстовища на две нива,  които реално облекчават трафика.  Идеята е парите, които се освободят от бюджета, при взимането на кредит, е да се вложат по кварталите на града – зелени площи, детски площадки, паркинги, малки улици,тротоари.  

Истината е, че Пловдив има тежка инфраструктура като в София. Често сме сравнявани с Бургас, Варна и Стара Загора, но ние нямаме нищо общо с пътищата в тези общини. Във всяка посока на града имаме по три входно-изходни артерии и редица развръзки. Поради това трябва да влагаме в тези нови пътни връзки и да ги развиваме.

-Вторият проблем, при хипотеза, че се намерят пари, това няма ли да доведе до транспортен хаос? Проектът на ВиК по основни булеварди, пробивът под гарата и евентуално под Водната палата – това са редица затворени пътни артерии…

- Не можем да започнем всичко тази година, а отделно сме наясно с последствията от всички тези строителни дейности. Жив град сме, интензивно е движението и в момента, има голяма свързаност между Пловдив и региона. Няма как всичко да бъде направено наведнъж и от обективна гледна точка. Поставили сме си за цел да работим по два обекта в година.  Ако може да се намери нещо положително в процедурите на поръчките при обжалване е, че понякога това ни помага с линейните графици. Отделно инженерният капацитет на общината не позволява да харчим по 200 млн. лева на година, колкото и да ни се иска. Има много административна и контролна работа от наша страна. В момента работим и по проекти, които не създават проблеми за трафика, като „Модър-Царевец” и новият мост над Марица.

-Каква е капиталовата програма на Пловдив за 2021 година?

-От гледна точка на бюджета чисто условно ги разделям на две -  обектите, по които ще работим - по еврофондове и капиталова програма със собствени средства и държавно финансиране. Цялата програма е за 198 млн. лева, като 121 млн. лева от тях са от европейски програми, а собствено финансиране 77 млн. лева. В последната графа са и двата стадиона на Ботев и Локомотив, за които правителството отпусна 37 млн. лева.

По европейските програми ще действаме по Водния цикъл и през новата година, като се надяваме да започнем най-големия обект -   ремонтът и модернизацията на пречиствателната станция.  Пуснахме поръчка за 20 млн. лева за третия лот – подмяна на ВиК мрежата по „Дунав – Брезовско шосе”.  По региони в растеж имаме обекти за 38 млн. лева –улиците в „Гладно поле”, три детски градини, градската среда в карето около „6 септември”.  Спечелихме проект по Норвежката програма за осветление в район „Централен” и „Южен”.  Културната инфраструктура – Небет тепе и Източната порта.

От собствените приходи са заделили 5 млн. лева за „Модър-Царевец”, 4 млн. лева за „Даме Груев” и 3 млн.лева за Кукленско шосе.  5 млн. лева ще има за проекти на районните кметове, както и средства за ремонт на уличната инфраструктура по предложения на районните кметове и тротоарни настилки.