22,3 млн. лева през 2022 година са си разделили автобусните превозвачи, обслужващи Градския транспорт на Пловдив. Това става ясно от справката, която ОКТ публикува всяка година за размера на субсидии и компенсации на превозвачите.
Това е абсолютен рекорд за предоставени субсидии и компенсации на фирмите, които обслужват 29-те линии от масовия транспорт.
Субсидиите и компенсациите са един от лостовете, с които превозвачите покриват загубите си, като първите са от държавния бюджет, а вторите дотации от общинския. По закон субсидии от държавния бюджет се дават само на линиите, които са на загуба и са нерентабилни. На практика няма превозвач, който би искал линията му да е „печеливша”, тъй като ще отреже това перо от доходите си.
Така държавата е платила 12 млн. лева на 5-те пловдивски фирми, които обслужват линиите. Другите 10 млн. лева са компенсации от общинския бюджет – парите на пловдивчани. При това перо има два механизма за даване на компенсации заради издадени преференциални карти на учащи, пенсионери и хора в неравностойно положение. Така фирмите са взели 3 млн. лева дотации. Другите 7 млн. лева са за покриване на загубите от линиите, тъй като все още превозвачите прибират парите от билети и карти.
За миналата година най-много средства са взели от „Автобусни превози – Пловдив” на Петко Ангелов. Фирмата му е прибрала 8,9 млн. лева, от които 5,2 млн. лева са от държавата, а още 3,7млн. лева от Община Пловдив. Другите фирмите под неговата шапка – „Меритранс” и КЗТ „Златанови” са получили съответно 2,6 млн. лева и 800 хил. лева.
Фирмата на общинският съветник Димитър Чолаков и брат му Иван - „Автотранс 2000” са взели 6,2 млн. лева, като 3,4 млн. лева са от републиканския бюджет. „Хеброс бус” на Веселин Дошков има 3,25 млн. лева приходи, като от тях 2,1 млн. лева са от компенсации.
Парадоксално е, че на фона на рекордните приходи от субсидии и компенсации, има рекордно ниско количество автобуси.
Както неведнъж TrafficNews е писал вместо 280 автобуса, както е по маршрутната схема на града, в момента по улиците се движат между 190 и 200 автобуса. Към това трябва да се прибавят и неизпълненията на част от превозвачите.
Намаляването на курсовете и автобусите по улиците бе заради COVID пандемията, но въпреки че тя отдавна отмина, все още те не са възстановени. Наскоро зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че причината да не се връщат старите разписания са уличните ремонти. Оказва се обаче, че причината е съвсем друга – превозвачите нямат капацитет да върнат старите разписания.
„Постоянно правим срещи с тях. Двама от тях са готови да закупят нови автобуси, но единият от тях твърдо отказва. Въпреки това, те заявяват, че не са готови да изпълняват старите курсове”, каза шефът на ОКТ Георги Стоилов. Той обясни, че в момента се подготвят нови разписания, които скоро ще бъдат подложени на гласуване местния парламент.
„Изготвяме лятно разписание, което обаче няма да намали повече от сегашните курсове и автобуси. След това ще приемем и редовно, което ще влезе в сила от новата учебна година. Едва ли ще се върнат 280 автобуса по улиците, но ще има значително увеличение. Казали сме на превозвачите, че до 15 септември трябва да осигурят нови превозни средства, няма повече да правим компромиси”, каза Стоилов.
Още от категорията
Общинският съвет спря продажбата на безценица на част от топ имот в центъра на Пловдив