Опитите на Община Пловдив да изгради електронно-билетна система за градския транспорт отново се провалиха. Въпреки че преди по-малко от месец градските власти избраха изпълнител в лицето „Тикси” АД за надграждането на системата за градския транспорт и Синя зона, Върховният административен съд отмени цялата поръчка.
С решение от преди 2 дни върховните магистрати отменят решението на КЗК, както и цялата поръчка заради критериите, заложени в нея.
Жалбите в КЗК по условията на поръчките бяха от "Телелинк Бизнес Сървисис" и ЮПАСС, които обаче бяха отхвърлени. След това първата компания е обжалвала решението на КЗК във ВАС, които са отсъдили в тяхна полза.
Производството е заради това, че с условията си Община Пловдив е ограничила едва до няколко фирми в България възможностите за участие. Едно от условията, които от ВАС са сметнали за дискриминационно е, че фирмата трябва да е осъществили минимум една дейност по доставка и внедряване на централизирана система за електронно таксуване на пътници в превозни средства на обществен транспорт, която да е внедрена в ай- малко 350 превозни средства, опериращи на територията на една административна единица – град или община.
Според ВАС при наличието на 285 автобуса от транспортната схема на града, никъде не мотивирано защо е поставено числото 350.
По същият начин съдът не е приел условията за най-малко 300 000 микроразплащания средномесечно, както и изискването фирмата средномесечно да е реализирала най-малко 70 000 продажби на превозни документи чрез директно таксуване от дебитни карти и мобилни телефони.
Така Община Пловдив трябва да прекрати поръчката и да обяви нова, която да тръгне отначало. Въпреки уверенията на зам.-кмета по транспорт Тодор Чонов, че новата система може да заработи още тази година, тези шансове драстично намаляват.
Новата поръчка с изменените изисквания може да стартира най-рано през март, а със сигурност до лятото няма да има избран изпълнител.
Офертата на „Тикси”, с която Община Пловдив трябваше да сключи договор:
Какво ще представлява системата, която трябва да бъде изградена?
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.
Още от категорията
Какво е празничното работно време на големите хипермаркети, куриерски фирми и молове в Пловдив?