180 години от създаването си отбеляза днес ОУ „Гео Милев“ в Белозем. През този период училището е преминало през различни етапи на развитие, но винаги е оставало вярно на своите корени. Първоначално основано от местния първенец дядо хаджи Михо, школото започва своя път с тримата му сина и още 30 ученици, обучавани от даскал Петко от Саран бей (Костенец). През годините, след Освобождението, то преминава през различни етапи на развитие, включително прогимназия и гимназия. Днес е основно училище, което обслужва деца от Белозем и съседните села. По нищо обаче не отстъпва не само на учебните заведения в големите градове в България, но и на много западни училища със своята ферма за калифорнийски червеи, биоградинка, асмалък, овощна градина, Алея на родолюбието и класни стаи на открито.

Днешният ден бе наситен със събития, а кулминацията е празничен концерт под надслов: Минало – бъдеще; традиции – иновации, заедност и приобщеност.

„Учебната 2024/2025 г. мина под знака на юбилея на училището - 180 г. от създаването на училището в Белозем, 130 г. от рождението на Гео Милев, 100 г. от неговата смърт. Открихме плоча с барелеф на Гео Милев и друга – с цитати от негови произведения. Издадохме сборник с наградени ученически творби в различни литературни конкурси през последните 10 години. Илюстрациите към творбите са нарисувани от наши ученици. Флайери със снимки от обновеното ни училище и редица придобивки в училищния двор”, съобщи пред TrafficNews директорът на учебното заведение Диана Генова.

Диана Генова

Тя с гордост разказва историята на училището и споделя любопитни и малко известни факти от миналото. Например през учебната 1905-1906 г. за учител е назначена 35-годишната Клотилда Касабова, родом от село Герене, със заплата 720 лв. Учебната година започнала на 1 октомври, защото населението се е занимавало с животновъдство и първо e трябвало да се прибере фураж за добитъка.

През 1918-1919 г.  пък учебната година се открива на 15.1.1918 г., защото върлува „Испанска инфлуенца“. Това е първият грип в Европа, отнел живота на 30 милиона души, докато в Първата световна война загиват 10 милиона. През 1937/38 г. не се провеждат поправителни изпити, тъй като по случай раждането на престолонаследника княз Симеон на всички ученици годишните бележки за поведение и успех са повишени с една единица. А на 24 октомври 1942 г. заради бързото поскъпване на всички стоки учителите и останалите служители в училището получават по още една заплата.

Като директор на училище със 180-годишна история Диана Генова подчертава важността на съхраняването на традициите, като същевременно се стреми към модернизация и иновации в образованието. „Вярвам, че можем да съчетаем уважението към миналото с поглед към бъдещето, осигурявайки качествено образование, което отговаря на нуждите на 21-ви век”, категорична е тя.

Важен приоритет е създаването на позитивна, безопасна и приобщаваща училищна среда, в която всеки ученик и учител се чувства ценен и подкрепен. Това включва насърчаване на уважението, толерантността и сътрудничеството между всички членове на училищната общност. „Друг приоритет е активното включване на родителите в училищния живот, защото вярвам, че успешното образование е резултат от съвместните усилия на учители, ученици и родители”, посочва Генова. Не на последно място е и модернизирането на материалната база - обновяване на учебните кабинети, осигуряване на съвременни технически средства и дигитални ресурси, както и създаване на функционални и естетически приятни пространства за обучение и извънкласни дейности.

На въпрос какви качества търси и насърчава у учителите, директорът отговаря: Вярвам, че успешният учител е комбинация от професионални умения, лични качества и отдаденост към учениците.

Сред най-важните качества са професионализъм и компетентност - учителите да бъдат отворени към нови знания и умения, да участват в обучения и квалификации, за да бъдат в крак с най-новите тенденции в образованието. Паралелно с това е и любовта към децата и разбиране на техните нужди. „Вярвам, че учителят трябва да има искрен интерес към учениците, да ги разбира и да се отнася към тях с уважение и търпение”, споделя Генова. Отдаденост към работата и училището, ефективни комуникационни умения и стремеж към иновации и експериментиране са други качества, които цени.

Директорът на ОУ „Гео Милев” се гордее изключително много със своите възпитаници. „През годините завършиха ученици, които показаха талант и умения, които по-късно доразвиха. Сред учителския колектив има колеги, наши възпитаници. Фотографи, художници, зъболекари, лекари, футболисти, хора с различни професии и специалности и най-важното – учениците ни стават добри и отговорни хора”, доволна е Диана Генова.

В ежедневната си работа тя и колегите й са изправени и пред редица трудности и предизвикателства. Училището приема ученици от различен социално-икономически произход, което често води до разнообразни образователни потребности и нива на подготовка. Това изисква индивидуализиран подход и допълнителна подкрепа за някои ученици, което може да бъде предизвикателство при ограничени ресурси.

„Социалните проблеми също могат да окажат влияние върху мотивацията и успеха на учениците. Понякога се наблюдава намаляване на мотивацията за учене сред част от учениците, както и предизвикателно поведение, което изисква целенасочени усилия за справяне. Осигуряването на качествено и непрекъснато професионално развитие за всички учители е важно, но може да бъде свързано с финансови и организационни предизвикателства. Поддържането на ефективна комуникация и сътрудничество с всички родители може да бъде трудност, особено когато има различия в очакванията или ангажираността. Включването на родителите в училищния живот е важно, но изисква целенасочени усилия и подходи”, посочва Генова. Въпреки това тя е щастлива, че успяват да се справят с трудностите и предоставят на своите ученици не само знания, но и ценности, които ще ги водят през целия им живот.