Предложението за промяна на Подробния устройствен план на „Филипово“, където ще се вдигне изцяло нов квартал с няколко хиляди апартамента и търговски площи, отново е внесено в Общинския съвет от кмета Костадин Димитров.

Предложението бе изтеглено през февруари тази година след сериозно недоволство и редица въпроси, които останаха без отговор. Сега повече от 6 месеца по-късно, предложението е внесено заедно с исканите обемно-устройствени проучвания за трафик, брой жители, детски градини, болници и други.

В карето, заключено между бул. „Дунав“, „Голямонарско шосе“, жп линиите от север и ул. „Победа, първоначално трябваше да има 24 сгради, като 6 от тях  внушителна височина от 75 метра, а останалите до  50 метра. В новото искане всички сгради ще бъдат с височина до 50 метра.

Изтеглиха предложението, с което даваха зелена светлина за 24 кули в ПловдивПроектът за ПУП за транспортната схема за квартал Филипово няма да се гледа на предстоящата сесия

Според проектното решение  плътността на застрояване ще е 28% - 34 183 кв.м. при максимални 50%,  а Кинт ще остане 3.5, което е максимумът - 418 650 кв.м. РЗП.

Проектът предвижда изграждане на жилища, офиси , търговски обекти, хотел, детски центрове, медицински център, спортна инфраструктура и други обекти  за обществено обслужване.

Жилищата са 55% с РЗП от 230 274 кв.м РЗП,  останалите - 188  406 кв.м РЗП,  а от тях търговските обекти  26 933 кв.м. Озеленяването при минимум 40% - 47 849 кв., се предвижда 60 028 кв.м, а от тях  15 500 кв.м с високо озеленяване. Отделно се предвижда 10 084 кв.м. покривно озеленяване.

Паркоместата също са повече от минимално заложените  4 314 броя, ще бъдат направени 5 101 паркоместта. В подземни гаражи ще са 4628 места, както и 473 надземни, които ще се достъпни за всички посетители в комплекса.

Общият брой на апартаментите е 2430, от тях  1842 двустайни, 520  тристайни и 68 четиристайни.  Приблизителната площ на двустайните ще е 75 кв.м с общите части, а останалите  155 кв.м и 175 кв.м.

Прогнозният брой обитатели до 2040 година, когато се завърши целия проект е  5966 души, като от тях се очаква да са 1492 деца до 7 години  и 895  до 14 години. Предвиждат се 11 детски центъра, всеки с капацитет от 4 групи  по 24 деца, или за 1056 деца.

Кои са собствениците и бъдещите  инвеститори?

Новият квартал ще бъде изграден върху бившите предприятия на „Обединена млечна компания“,  Цех 1 на „Филикон -97“ АД, базата на бившето предприятие „Градски транспорт – Пловдив“ АД,  както и други по-малки цехове и бензиностанцията.  Огромните имоти, чиято обща площ е близо 130 декара се държат в по-голямата си част от две компании.

Първата е „Сити инвестмънт“ ООД с управител Костадин Бояджиев, а собственик на капитала е са фирмите „Галакси Инвестмънт груп“ ООД и „Орбиас“ ЕООД.  Тя е закупила през 2024 година имотите на „Обединена млечна компания“ за 8,3 млн. евро,   а през 2022 година базата на фалиралата „Градски транспорт – Пловдив “ ЕАД след търг за 5,6 млн. лева през свързана тяхна фирма.

Другият крупен собственик е „Пловдив Ритейл Център“ АД, чийто ръководители са израелски граждани. Управители и част от Съвета на директорите са Моше Ашкенази и Ехуд Гат. През 2008 година те закупуват бившия Цех 1 на „Филикон – 97“  за 21 млн. евро.

В зоната има още имоти, които бяха собственост на „Хеброс бус“ АД - автогара „Север”, но видно от документите те вече са продадени, като един от купувачите е друг превозвач - Петко Ангелов.  Имоти има и държавното предприятие НКЖИ.  Общинска собственост, освен уличната инфраструктура в зоната няма. Между най-големите собственици се подписва и споразумение, с което се уреждат промяна на границите на имотите, както и частта, която е за разширение на уличната мрежа.

Промяната на ПУП-а касае освен промяната на предназначението на имотите, така и на уличните регулации в зоната. Предвиждат се нови участъци, както и разширението и удължаването на ул. „Димитър Стамболов“, която ще бъде основен булевард в новия кварта

Улицата трябва да стане с габарит от 32 метра, като тя да продължи до кръстовището на бул. „Дунав“ с „Васил Априлов“ и Голямоконарско шосе. Там трябва да се изгради и кръгово движение, става ясно от плановете за регулация. Новият път ще стане и естествено продължение на бул. „Северен“, който сега е изграден само в първия си етап – до бул. „Брезовско шосе“.

Кметът предлага "Северна тангента" да спаси движението след изграждане на новия квартал във "Филипово"Проектът за нова жилищна зона върху бившите предприятия отговаря на наредбите на общината

Нов квартал със 75-метрови небостъргачи изниква в ПловдивПроменят плана за регулация на квартал Филипово, жилищни сгради се появяват върху бивши предприятия