Национална компания „Железопътна компания” отвори офертите за изготвяне на технически проект за строителството и ПУП за вдигането на жп линиите по бул. „Копривщица”. В процедурата, която е за 4,3 млн. лева без ДДС, предложения са дали две компании – „Трансгео” ЕООД и обединение „Пловдив – Филипово” ДЗЗД с водещ партньор „Инфра про консулт” ООД.

Проектът, чиято стойност е над 200 млн. лева се очаква да бъде вкаран в програма „Транспортна свързаност“, като за да бъде защитен още по-успешно, той бе сложен като част от изграждането на S-Banh градска железница.

Проектът включва вдигането на жп линиите от Коматевския възел до река Марица, като те трябва да са двойни и  позволяват скорост от минимум 85 км/ч.  Предвижда се и спирка за градската железница до стадион „Пловдив”.

Докато обаче държавата се готви да усвои средства за огромния проект, в Пловдив зрее недоволство срещу него. Редица жилищни блокове по протежението на бул. „Копривщица” смятат да направят и внесат подписки срещи реализацията на проекта.  Не се изключват и протести.

Причината е, че  вдигането на жп линията на 15-метра височина ще създаде проблем, както на първите етажи с видимостта и осветеността, особено тези от западния край, а на високите – по-голямо шумово натоварване. Много от живущите са на мнение, че въпросната жп връзка Централна гара – Филипово трябва да се премахне, а влаковете да не минават през вече централната зона на града.

Вдигането на жп линията не е свързана, просто с премахването на прелезите, а и с нейното удвояване.  Ако тя не бъде вдигната, а се изградят пробиви на трите прелеза, то жп  линиите няма как да се удвоят заради ограничението на сервитута на имота. Това пък значи, че няма как да се защити инвестицията пред Европа. Не на последно място това ще зачеркне и проекта за градска железница на Пловдив.

Вторият вариант е премахването на жп линията,  но за това от НКЖИ трябва да се откаже от трасето, което е малко вероятно. Възможностите са нова жп връзка извън пределите на града или модернизация на гара Филипово като втори жп хъб в Пловдив.

Не на последно място след вдигането на жп линиите ще се изградят улици и паркови пространства.  Самите те обаче трябва да бъдат изградени от Община Пловдив.  От идейния проект е заложено на трите прелеза да има кръгови кръстовище.  Това пък ще задължи с десетки милиони инвестиции в зоната Община Пловдив, която търси финансиране и за новия пътен мост на река Марица.

В най-добрия случай старта за реализирането на естакадата може да се случи през 2026 година и то ако има проект, финансиране и избрана фирма за строителството.

С 9 млн. лева поставят основните на двата най-чакани жп проекта в ПловдивНКЖИ пусна обществени поръчки за технически проекти за естакада по бул. „Копривщица” и връзка с летище Пловдив