
„Не съм на висотата на вашия интелект“ – така зам.-кметът по транспорт Александър Държиков се обърна към общинския съветник от „Браво Пловдив“ Яна Димитрова на сесията на Общинския съвет.
В пасивно-агресивна риторика Александър Държиков успя да обясни колко много е направил и как нищо преди него не е сторено, с уточнението, че никога не бил говорил за неговите предшественици – какво и как са работили.
Въпреки 15-те минути обяснения за постиженията на зам.-кмета за последните 6 месеца, Общинският съвет бламира предложението му да се обяви обществена поръчка за възлагането на 29-те линии по сегашната схема, със сегашните условия, по сегашния начин на работа.
Предложението не събра подкрепа не защото Държиков за много от нещата не е прав, а защото ресор „Транспорт“ отново влезе в зоната на здрача. Редките обяснения на зам.-кмета, че „всичко е наред“, не само не са достатъчни, а дават още повече повод за съмнения.
„Не давам пресконференции по дребни теми“ – беше друга негова закачка със съветниците на „Браво Пловдив“. Всъщност, откакто Държиков е на поста, той даде само една пресконференция. Тя бе за скандалното връщане на Ненко Калакунов като шеф на „Паркиране и репатриране“ и Димчо Йоргов на ОКТ. Оттам нататък, независимо дали по дребни или големи теми – брифинг нямаше.
Друг е въпросът какво разбира той под „дребни“ теми – милиони, изплащани на превозвачите с възможни сериозни нарушения? Или пък системата на „Тикси“ и как тя не работи? Или договорите с превозвачите, които дори не са актуализирани в сайта на Община Пловдив и никой не знае кой превозвач по коя линия кара, както и на какво основание.
Но това са дребни теми за г-н Държиков. Той говори за идеи, генерални планове за организация на движението, наредби и правилници – все неща от висотата на неговия интелект.
А какво се случва в ресор „Транспорт“?
„Каня ви на кафе – ще ви покажа всичко“, обърна се той към общинските съветници. Така шансът някой да разбере по какво работи зам.-кметът по транспорт е единствено, ако пловдивчанин е общински съветник и иска да пие кафе с него, иначе – всичко е наред.
Зам.-кметът по транспорт, който бе общински съветник, зам.-кмет по култура, председател на Общинския съвет, зам.-директор на „Жилфонд“ и т.н., обаче не отива на постоянните комисии да защити предложението. Да обясни защо то трябва да се приеме, да представи документацията за обществената поръчка – готова на 90% по думите му. Той дори не изпраща директора на ОКТ, а „консултант“. Този „консултант“, който е на граждански договор, пък казва на съветниците: „Пловдив има най-хубавия градски транспорт в България.“ Иначе казано – когнитивен дисонанс в истинския смисъл на термина.
Генералният план като „спасителна лодка“
Вицето по транспорт обясняваше надълго и нашироко каква работа е свършена по заданието за нов Генерален план за организация на движението за 6 месеца. Въпросното задание, наложено до заданието от 2019 година, когато се прави актуализация на ГПОД, има съвпадение от 86,5% – поне според инструментите и платформите за изкуствен интелект.
Оставяйки настрана това, най-шокиращото изказване на Държиков бе, че сега се пуска поръчката по старите линии, а след това, като е готов ГПОД с предложенията за нови – на превозвача ще се вмени променената маршрутна схема.
Добре, но ако анализът, който бил „сложна работа с компютърни модели“, покаже, че Пловдив трябва да има 35 линии с 350 автобуса? Или 19 линии с 300 автобуса, за да се обхванат всички жилищни зони и нужди? Как се кара превозвач, спечелил 29 линии с 230 автобуса, да ги кара? Много лесно – просто ще бъдат удължени някои от тях, а ГПОД ще остане в неговия шкаф – да се покаже все пак интелектуалната му дейност.
Впрочем, в Пловдив се работи по този начин още от 2011 година – маршрутните схеми никога не са били съобразявани с Генералния план за организация на движението, а по искане на превозвачите – откъде да минава и как да стига. Затова сега имаме 18 от 29 линии, които минават през кръстовището на Чифте баня, а в миналото превозвачите се надпреварваха да събират и оставят хора в центъра на Пловдив. Това Държиков го знае много добре, тъй като той е разписвал голяма част от промените.
Не по-малко важно е, че една от критиките към Община Пловдив по време на изпълнението на първия транспортен проект, нашумял с „Индра“, е, че той не е бил съобразен с Генералния план за организация на движението. В този смисъл ГПОД, дори и да го е имало, рядко някой го е ползвал.
Връщайки се на „Индра“, едно от основните действащи лица тогава бе именно Александър Държиков по време на обществените поръчки и подписването на договорите. Ситуацията с „Тикси“ започва все повече да прилича на историята с „Индра“.
В момента е спряна всякаква комуникация с фирмата за електронно-билетно таксуване – според зам.-кмета нямало смисъл да се оборудват автобуси по временна мярка. Само че кога ще има избрани постоянни превозвачи – след 3 месеца, след 6 или след повече от година? В този случай 5-годишният договор с „Тикси“, които имат ангажимент към оборудване, поддръжка и софтуер, ще е към края си. Така отново може да се окажем в ситуация, в която една фирма, спечелила милиони, ще натовари оборудването в кашони и ще го стовари пред вратата на кмета, а той ще се чуди какво да прави с него и как да се оправдава.
На сесията зам.-кметът по транспорт заяви, че разбира „ентусиазма и чувствителността“ на общинските съветници по тази тема, но май все още не е проумял, че това се споделя и от пловдивчани. Да, те са много чувствителни на тази тема, а видно – ентусиазмът на властта не отговаря на нуждата да се решат проблемите в този ресор.
Ако за него това е поредният общински пост, в който скача и няма проблем да премине към следващия, то много пловдивчани нямат опция да преминат към друг транспорт, освен публичния. Отговорите пък се дължат не „на кафе с общинските съветници“, а пред пловдивчани, чието търпение за градския транспорт е изчерпано.
Акценти
Виж всички




Празник е! Кой има имен ден и какво се яде днес



Политическият театър! Евтин или скъп - плащаме си го ние
