Община Пловдив е на финалната права за проектирането на надлеза, който трябва да свърже район „Тракия” с „Южен”. В момента се чака зелена светлина от НКЖИ, а според кмета Иван Тотев до края на годината обектът може да има строително разрешение. Той няколко пъти заяви, че този проект ще се работи в следващия мандат, но при посещението на Бойко Борисов той заяви, че на Пловдив му трябват два нови моста.
Идеята на проекта е да има директното свързване на улица „Цар Симеон” с Кукленско шосе и бул. „Александър Стамболийски”. Той включа надземно преминаване на автомобили чрез надлез , който ще минава над жп линиите. По този начин ще се осигури директна връзка между двете индустриални зони в „Тракия” и „Южен”, а и ще се използва за обход между два от най-големите квартали на града. Предвижда се надлезът да има детелина, както и развръзки към всички улици и булеварди в съседство. Амбициозният проект е за над 50 млн. лева – с други думи без целево финансиране от държавата, той няма как да се случи.
Оправдава ли тази връзка обаче вложението, което ще бъде евентуално използвано за този надлез? В идеална ситуация всяка подобна естакада е добра за града – повече алтернативни връзки , по-малко задръствания. Реалностите обаче са такива, че финансовият ресурс за подобен тип обекти е ограничен и трябва да се подберат най-належащите проекти.
Такива в Пловдив има много. Неслучайно и премиерът заяви, че държавата може да финансира един мост – този край стадион „Пловдив”. Освен че това ще облекчи значително трафика, съоръжението ще е ключово и за евентуалната реконструкция на градския стадион. Предвид огромните вложения, които се очакват от държавата за тези две съоръжения плюс Околовръстното шосе на Пловдив, проектът за надлез изглежда, че ще поеме към съдбата на пробива под Водната палата.
Проектът за подземно преминаване под „Цар Борис III Обединител” от „Марица-Юг” е готов от няколко години. Той обаче бе бутнат във фризера, тъй като градските власти не можеха да отделят ресурс за изграждането му. Прогнозната му цена бе около 5 млн. лева, като кметът тогава каза, че пробивът може да бъде реализиран, но напред в бъдещето.
Самият факт, че надлезът между Кючука и Тракия ще струва 10 пъти по-скъпо, може би трябва да се зададе въпросът кой е по-целесъобразно. Това, което не може да се отрече на сегашната администрация, че е амбициозна в проектите. Винаги е по-добре да има готов проект и когато излезе възможност за финансиране да се действа бързо.
Повече от належащо е обаче да се изградят връзки като „Модър-Царевец”, пробивът под гарата, алтернативният булевард на „Ал. Стамболийски”, както и всички многоетажни паркинги в центъра награда. Като изключим пробива под гарата, за който има намерено финансиране, всички други обекти общо струват около 50 млн. лева.
Разбира се, реализирането на даден проект е въпрос на политики и приоритети, но прекалената амбициозност на администрация, предрешава съдбата на такъв тип обекти. Проблемът е, че фризерът с проекти за Пловдив се препълва, а реализирани има все по-малко.