Комисията към Община Пловдив отвори ценовата оферта на софийската компания „Тикси” АД за надграждането на системата за паркиране и градски транспорт. Това се случва за втори път, след като предишната процедура отново бе стигнала до този етап, а в последствие бе отменена от ВАС.
Този път „изненади” за градските власти няма да има, тъй като нита една фирма не е подала жалба в КЗК срещу условията на поръчката, а други вече не могат да обжалват, защото се яви само една фирма.
Ценовата оферта е копи-пейст, като няма никаква разлика от предишната процедура. Така от Община Пловдив могат да определят фирмата за победител и да сключат договор до месец. Единствените варианти поръчката да пропадне е Община Пловдив да я прекрати по собствено желание или фирмата да се откаже.
Ако това не се случи то след подписването на договора фирмата ще има между 6 и 12 месеца да внедри новите системи за градски транспорт и паркиране.
Каква е офертата на „Тикси”?
За софтуер и хардуер градските власти ще платят сумата от 9,5 млн. лева, като впечатление прави огромната сума за програмни продукти.
За централизирания софтуер за управление на Системата за управление на градския транспорт ще се платят 1, 1 млн. лева без ДДС. Тя ще замени сегашният софтуер на „Индра”. Отделно ще се дадат и 236 хил. лева за адаптацията и въвеждането му в експлоатация Още 544 хил. лева ще се платят за портал за зареждане на превозни документи плюс 90 000 лева за въвеждането му, а системата за паркиране ще струва 737 хил. лева с още 135 000 лева за пускането й.
Надграждащ софтуер за Система за автоматично определяне на местоположението на превозните средства ще струва 494 хил. лева плюс 210 хил. лева за нейното обезпечение.
Отделно със сумата от 468 хил. лева ще се дадат за „Обезпечаване и поддръжка на инфраструктура за разгръщане и функциониране на софтуерните компоненти от обхвата на поръчката за срока на сключения договор за обществената поръчка”.
Така от 9,5 млн. лева 4 млн. лева ще са за софтуер и неговото пускане. С останалите 5 млн. лева ще се вземат хардуерни елементи за двете системи за градски транспорт и Синя зона. За 10 работни станции с приложен софтуер за управление на свързаното оборудване и обезпечаване на продажба на превозни документи ще се дадат 259 хил. лева.
Валидиращи устройства с приложен софтуер за 285 автобуса ще струват по 1,2 млн. лева или 4275 лева бройката. Още 1,6 млн. лева ще са за бордови компютри във всеки автобус. Принтерите за отпечатване на билети ще струват по 305 лева бройката или 86 хил. лева.
200 хил. лева ще за 85 портативни ръчни четящи устройства за контрол на пътниците в градския транспорт и за контрол по редовността на паркирането, включително принтери за отчитане на продажби. Гаранционната поддръжка на софтуер и хардуера за срока на договора пък ще е 1 млн. лева.
Освен тези 9,5 млн. лева „Тикси” ще получи и до 2,5 млн. лева от такси от билетите и есемесите в Синя зона. За всеки талон от паркомат или дебитна карта фирмата ще взима по 10%, а от SMS по 20%. От Община Пловдив са го сметнали, че за 5-годишния договор сумата ще бъде 2,5 млн. лева.
След сключването на договор градските власти ще трябва да приведат 30% аванс от 9,5 млн – 2,85 млн. лева, за да започне да се изгражда системата, като тя трябва да заработи от 6 до 12 месеца след сключването на договор. Останалата сума ще се плати на 59 равни месечни вноски, в размер на 112 154.00 лв.
Какво ще представлява системата?
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.