Пловдив остави хартиеното билетче в миналото и стана втория град в България, който има възможност за заплащане на пътуването с банкова карта. 

След всички сертификации на системата на Тикси - TPass, новостите в градския транспорт са вече факт. Банкови карти, мобилни приложения, нови устройства – какво представляват подобренията и какви въпроси възникнаха след тестовия старт на новите опции за пътуване по линия 25 в градския транспорт?

Част II 

Дигитално пътуване 

Какво представляват тези новости в градския транспорт в Пловдив? Освен използването на банкова карта по линия 25, а скоро и в цялата транспортна мрежа на Пловдив, за която вече писахме, сега ще разгледаме и другата опция за дигитално пътуване – с мобилното приложение MPass. Апликацията е безплатна и може да се изтегли за всички мобилни устройства през Apple App Store, Google Play и Huawei App Gallery (https://mpass.bg/)

Какво представлява MPass?

Системата на "Тикси” в Пловдив – какво е новото, как работи и какви са възможностите й

Приложението дава възможност за закупуване на превозен документ, като потребителите могат да избират как да го заплатят – като регистрират банкова карта в профила си или като просто начислят сумата за тяхното пътуване към сметката на мобилния си оператор. По този начин, който все още е пилотен само за София, може да се пътува лесно и дигитално, дори и без наличието на банкова карта, а само с мобилно устройство в ръка. 

Тъй като приложението функционира и в столицата, важно е пътниците да избират локация Пловдив. След като направят своя избор за превозен документ – еднократен билет или дневна карта, предпочитан начин за заплащане, те получават QR код за валидиране. Потребителите трябва да закупят своя превозен документ непосредствено преди самото му използване. Какво означава това? Ако планирате разходка до София през уикенда и искате да разполагате с еднодневна карта за градската мрежа, не може да я закупите предварително в петък и да изчакате валидирането й за идните дни. 

Апликацията генерира и дигитален касов бон, който пътниците получават на своя мейл за всяко направено плащане през MPass. 

Приложението е и единственото решение, успешно интегрирано с всички мобилни оператори в България, а броят на активните потребители, които го използват е близо 200 000. До момента стойността на дигиталните карти, генерирани чрез MPass, са над 5 милиона лева.

Данните от столицата показват, че 80% от всички билети в София вече са дигитални, което дава оптимистична нагласа на създателите от Тикси, че и пловдивчани ще предпочитат все повече използването на нови услуги в градския транспорт.

Със смарт-часовник в градската мрежа

Новата система в Пловдив позволява и пътуване само със смарт-часовник, както и с дигитален портфейл. Пътниците просто допират своя умен часовник до валидаторите, като след това контрольорските устройства на инспекторите засичат дали валидирането е било успешно. Важно е пътниците да знаят, че ако валидират своето пътуване чрез един дигитален носител, то за проверка трябва да бъде предоставен същия. 

Сложни технологични решения - лесни за гражданите услуги

Лесното използване на банкова карта и то с т.н. умно тарифиране, наличието на приложения и други смарт устройства в градската мрежа, се дължи на много сложна технологична инфраструктура. Зад достъпността на тези услуги стоят тежки лицензионни политики на банки и институции, сертификации необходими за обработка на данни в специализирана защитена среда, синхронизация между всички мобилни оператори и редица други компоненти, част от сложната екосистема на умната градска мобилност. 

Все още новите услуги на системата са налични само по линия 25, но очакванията са да навлиза поетапно и до края на годината да обхванат цялата градска мрежа на Пловдив.