
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев посети днес СУ „Найден Геров“ в пловдивския квартал „Столипиново“, за да се срещне с екипите, работещи по механизма за обхват и задържане на учениците в класните стаи. Училището е един от добрите примери в страната за последователна политика и реални резултати в борбата с отпадането от образователната система, особено в уязвимите общности. На срещата присъстваха още кметът на Пловдив Костадин Димитров, началникът на РУО- Пловдив Иванка Киркова, областният управител проф. Христина Янчева, както и кметът на район "Източен" Емил Русинов.
През последните две години СУ „Найден Геров“ претърпя сериозна трансформация. Под ръководството на директорката Атанаска Темелкова училището започна целенасочена работа по привличане на децата обратно в клас, като това доведе и до някои наложителни мерки, включително отписване на фиктивно записани ученици и съкращения в екипа.
„Всеки месец провеждаме срещи, назначихме медиатори и социален работник, засилихме вътрешната система за преодоляване на отсъствията. Благодарение на подкрепата от РУО, полицията, социалните служби и общината постигнахме реални резултати върнатите ученици в клас вече са 724, а самостоятелната форма на обучение е сведена до 121 деца“, посочи Темелкова.
Училището въвежда и нови практики – всяко голямо междучасие звучи българска народна музика, в момента се строи физкултурен салон, а за учениците са създадени и възможности за дуално обучение.
Министър Вълчев подчерта, че овладяването на български език остава основното предизвикателство в системата, особено в райони с висока концентрация на деца от ромската общност.
„Проблемът е предимно социално-културен, отношението към образованието, липсата на ангажираност от страна на родителите. Икономическите фактори намаляват, но културните бариери остават. Имаме нужда от търпение – резултатите не идват веднага, но с постоянство се постигат“, заяви министърът.
Той подчерта още, че механизмите за санкциониране на родители, които не изпращат децата си на училище, не работят ефективно, събрани са едва 2% от наложените глоби. Вместо това се залага на превенция чрез медиация. Към момента в страната работят близо 1400 медиатори, които активно обхождат домовете и търсят контакт с родителите.
По време на посещението министърът коментира и евентуалното въвеждане на нов предмет „Религия и добродетели“, с акцент върху възпитанието в общочовешки ценности като доброта, толерантност и взаимно уважение.
„Програмата няма да е конфесионална, а възпитателна. В смесените райони децата учат за различни религии, празнуват заедно и това ги прави по-толерантни. Училището е най-контролираната среда – именно тук се формират ценности“, коментира Вълчев.
Кметът на Пловдив Костадин Димитров също участва в срещата и заяви, че образованието е сред водещите приоритети на местната власт. Той посочи, че Община Пловдив работи по изграждането на три нови училища – Математическата гимназия, „Патриарх Евтимий“ и „Княз Александър I“.
„Имаме изключително талантливи деца, особено в областта на математиката. Работим активно и за изграждането на нови детски градини. Недостиг на места винаги ще има, защото Пловдив привлича нови жители, но трябва да сме подготвени“, каза Димитров.
Той изрази задоволство от напредъка на СУ „Найден Геров“ и поздрави ръководството за усилията: „Радвам се, че и тук вече се изгражда физкултурен салон. Това е пример как с постоянство се постига промяна.“
С думи на признателност и подкрепа към екипа на училището се обърна и областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева, която подчерта значимостта на устойчивите усилия в сектора.
„От мен – успешна нова учебна година, бъдете все така резултатни! За мен образованието е голямо предизвикателство. Организираме всеки месец срещи с всички институции по механизма, за да направим така, че в областта да няма деца, които отпадат от образователната система. Това е дълъг процес и резултатите ще се видят след няколко години.“
Проф. Янчева сподели впечатленията си от посещенията в училища с преобладаващ брой деца от ромската общност, където вижда активна и индивидуална работа както с учениците, така и с педагогическите екипи.
„Много ми харесва, че работите ангажирано и целенасочено. Смятам, че е нужна още по-активна работа с родителите – трябва да ги убедим, че образованието е ключът за бъдещето на техните деца“, подчерта тя.
Видео:
Акценти
Виж всички
МВнР привика руския посланик заради дроновете в Полша







Кошмарни задръствания в Пловдив в първия учебен ден СНИМКИ
