-Г-н Димитров, преди дни заявихте, че прекратявате един от договорите с превозвачите от градския транспорт, който е от 2016 година. Какво да очакват пловдивчани след това взето решение?
-От началото на мандата правихме редовни срещи с превозвачите и всички наши опити да вдигнат разписанията си, не доведоха до положителен резултат. Още повече, че налаганите толкова много санкции към тях за липса на климатици в топлите дни, които преживяха пловдивчани, също не доведоха до това да има адекватно охлаждане на превозните средства.
Предупреждаваме ги - давахме им срокове, писахме им писма, но нищо не се промени. За това взехме решение да прекратим договора от 2016 година, с което обаче да се промени обслужването по всички линии от градския транспорт. Те вече носят отговорност и са поели ангажимент в другия договор, в който има голямо неизпълнение от 2018 година, да се прехвърлят линии, да се спазва разписанието и да има по-добро обслужване. Ако нямаме по-добра услуга там, то няма да се колебаем да вземем същото решение и за договора от 2018 година.
Какво искаме от градския транспорт? Автобусът да идва навреме, да е чист, да има адекватно обслужване и рейсовете да бъдат до по-късен час. Също, когато имаме големи събития в центъра на града или Гребна база – хората да могат да разчитат на тях.
Има ясно поставени на масата изисквания и сега се очаква превозвачите да изпълняват адекватно техните задължения. Освен това другият месец се очаква да влезе системата на „Тикси” пилотно в една от линиите . Тогава ще е ясно и какви са приходите на превозвачите от билети и дали има разминавания между системата и отчетите им.
-Пловдивчани обаче продължават да настояват транспорта в града да бъде общински, какви са вариантите за това и има ли шанс до края на мандата това частично да започне да се случва?
-Разглеждаме много възможности за развитие на „Екобус – Пловдив”. Ясно осъзнаваме, че в други градове има по-добър транспорт, който е общински. Има обаче задлъжнялост на самите общински превозвачи, поради това трябва да сме внимателни.
Трябва да започнем обратния преход този път – от частен, транспортът да стане общински. Възможно е част от линиите, дори от договора от 2016 година да минат към „Екобус”. Ние кандидатствахме за 20 автобуса, зарядни станции и депо за 30 млн. лева. Очакваме през септември да имаме окончателно решение
Ние трябва да вървим в тази посока, а и в най-скоро време да имаме анализ за това как може да се справи общинския транспорт.
-Чистотата на града и зелените площи е друг проблем, който поставят пловдивчани. Направихте голямо градско почистване преди време, но отново се забелязват зони, в които има проблеми. Какви мерки ще предприемете?
-Има два начина за почистване на градовете и те са обусловени от местонахождението на Пловдив и България. На изток се полагат много усилия и няма регламентирани места, които да се изхвърлят боклуците, визирам Турция. На Запад има ясно обособено място, къде се хвърлят те, но всичко е изключително стриктно. Там се следи за всеки отпадък дали е на мястото си и да е разделно събран, ако не е така – пишат се глоби.
Забелязваме с екипа ми, че през последните седмици, когато се правят ремонти от домакинствата, се хвърлят масово перални, матраци и мебели до контейнерите. Хората смятат, че това е напълно законно и няма да бъдат санкционирани.
Проведохме среща с Общинския инспекторат, общинска полиция и охрана, „Чистота“ и зам.-кмета по екология Иван Стоянов. Започваме масови проверки и ще налагаме санкции.
Взехме решение да спрем графиците за приемане на едрогабаритни отпадъци. Всеки един човек може безплатно да изхвърли там боклуците си само с едно телефонно обаждане, като такива площадки има в 6-те района на Пловдив.
Така ще се запази и чистотата на града. Да, ако си оставите пералнята до контейнера – след 4 дни ще бъде вдигната, но през това време?
Призоваваме и хората да имат гражданско самосъзнание и да сигнализират, когато видят нередности. Не можем да сложим камера или общинска полиция до всеки контейнер. Ще искаме и заведенията и търговските обекти да организират разделното събиране на отпадъци, като това го работим активно със зам.-кмета по екология.
-Зелените площи и поддръжката им – там същи има какво да се желае. Когато бяхте кмет на район „Тракия“ зеленината и парковете бяха вашата визитната картичка, но каква промяна да очакваме във всички райони на града?
-Всички знаем, че ОП „Градини и паркове“ имат ангажименти, които в по-голямата си част са сезонни. Косенето например – тази година се справиха сравнително добре, без да казваме голяма дума. Почистването на шума и листа е през есените месеци, заедно с ОП „Чистота“.
Третият момент е с поливните системи. Както аз, така и зам.-кмета по екология, не сме доволни от предприятието що се отнася до изграждането на поливни системи и поддържането на фонтани и чешми. В действителност се полагат усилия, но не са достатъчни.
В район „Тракия” например аз разполагах с кодвете на поливната система на парк „2019” на телефона и лично ходих и ги настройвах. Такъв тип апаратура не е сложна за боравене, като искаме да изградим максимално повече автоматични поливни системи.
Имат малък напредък, ще ги следим, ако не се справят – ще бъдат извършени структурни промени.
-Обмисляхте сливането на предприятията в едно – „Зелени системи“. Стои ли на дневен ред и какво друго смятате да реализирате в това направление?
-Ако създадем звено или общинско предприятие „Зелени системи“, ще има отпадане от административната заетост, която е там. Не е лоша идеята, тъй като има и абсурдни ситуации, в които и двете предприятия отказват да изхвърлят даден боклук, защото смятат, че ангажимент на другите. Обмисляме го като вариант.
Това, което трябва да се направи също е свързано с входно-изходните артерии, които да бъдат озеленени и украсени. Имаме идеи как да се случи това с адаптивни растителни видове към изменението на климата. Освен това озеленяването по булевардите ще спре и голямото запрашване.
-На последната сесия на Общинския съвет се породи дискусия за това, че се взимат средствата от проектирането на моста над река Марица. Какво се случва с големите проекти и кои са ви приоритетни в този мандат?
-Големите проекти са ясни. Това са продължението на бул. „Северен” до Карловско шосе и гара Филипово, връзката между „Южен” и „Тракия”, вътрешния ринг, коритото на реката, самият мост, но там ни е необходим адекватен проект, за да започнем да търсим финансиране.
Реката обаче е голямата ми цел. Иска ми се тя да бъде социализиранa, а хората да я използват за разходки, спорт и свободно време. Със сигурност ще работим много по тази тема.
Съвсем скоро ще пуснем и поръчките по последните споразумения с МРРБ. Там дори се промени закона на държавно ниво, за да се случи един от пловдивските проекти.
-Какви се случва с Околовръстното шосе на Пловдив?
-Положихме страшно много усилия да имаме възможност да направим първата копка от Ягодовоско към Асеновградско шосе. Толкова сме навътре в нещата на АПИ, че им съдействаме за всеки един документ. Не само от Общината, но и от пловдивските регионални звена. Опитваме се да придвижим проектната документация час по-скоро, за което помагат и пловдивските депутати
Проблемът между НКЖИ и АПИ отдавана е изчистен, но не беше само той. Имаше още 50 проблема по целия проект. Успяхме за 6 месеца да ги решим, тъй като 4 години не беше мърдал този проект. Надявам се през септември да направим и първата копка.
По проектирането за удвояването също работим съвместно с АПИ и другите звена. Там също отмятаме проблем след проблем, вече решихме казуса с линията на КЦМ, а също и с преместването на пътя между Първенец и Коматево. Каквото можем ще помагаме, защото този проект е важен за целия регион.
Още от категорията
Прекратиха поръчката за проектирането на естакадата с жп линии над бул. „Копривщица"