Броят на автомобилите в Пловдив и как те се отразяват на трафика е тема, любима не само на политиците, но и на всеки редови гражданин. Битката със задръстванията, липсата на паркоместа и липсата на адекватен алтернативен транспорт кара управляващите да инвестират милиони в пътища, но ефектът рядко е задоволителен.
Съвсем скоро пък започва и най-голямата транспортна блокада на Пловдив, с близо 14 затворени булеварда.
Кметът Здравко Димитров често обича да казва, че в града всеки месец има влизане и излизане на 6 млн. автомобила. Статистиката обаче не обхваща пътуванията с личен автомобил в рамките на града, а броят значително ще нарасне, ако се хване и той.
Колко са всъщност автомобилите, регистрирани в Пловдив?
Обичайно в КАТ – Пловдив всяка година се регистрират между 35 000 и 40 000 автомобила, за територията на цялата област.
За 2021 година само на територията на Община Пловдив са регистрирани 26 105 автомобила, от които товарни до 3,5 тона са 2810 коли. Още 3103 други МПС-та са получили регистрация. От тях 959 са мотоциклети.
Впечатление прави, че естественият прираст на новите коли е малък - около 4000 коли години. Причината е, че за 2021 година дерегистрирани 22 140 леки автомобила, от които 1968 товарни до 3,5 тона. Около 3 хил. са отписаните други МПС-та на територията на Общината.
Важно условие е, че няма данни тези коли в действителност дали са отпаднали или продадени другаде, или просто са регистрирани в съседни общини, където данък МПС е значително по-нисък.
По списък към 31.12.2021 година само в Община Пловдив са регистрирани 174 576 леки автомобила, от които 19 999 товарни до 3,5 тона. Другите МПС-та са 23 149, от които мотопеди и мотоциклети са 6100.
С други думи всеки ден в движението биха могли да се включват 200 000 МПС-та само от Община Пловдив, без да се брои транзитния трафик, както и тези от съседни общини.
Старата максима в урбанистиката гласи, че колкото повече пътища се правят, толкова повече коли ги пълнят.
На практика Пловдив не е направен за толкова автомобили, а решението е възможно повече хора да оставят ключовете си за колата у дома и да използват алтернативен транспорт. Нещо, което обаче Община Пловдив не смята за приоритет, поне според действията им.
Още от категорията
Димитър Иванов: С новия ОУП полагаме развитието на Община Марица за следващите 50 години