Съвсем скоро Пловдив ще има своите първи училища със STEM среда.
Припомняме, че през 2020 година стартира национална програма „Изграждане на училищна STEM среда”, по която всички училища можеха да кандидатстват за финансова помощ по проекти за внедряване на STEM среда.
Като своя цел от Министерството на образованието посочиха: да се повиши интереса на учениците и техните постижения в областта на науките и технологиите.
Затова идеята бе в две категории за малки проекти до 50 хиляди лева и големи - до 300 хиляди лева, да се подкрепи създаването на училищни STEM центрове.
В Пловдив вече текат обществени поръчки за изграждането на такива. Одобрени в първата бюджетна година с голям бюджет от 300 хиляди лева са Математическа гимназия "Академик Кирил Попов", Основно училище "Райна Княгиня" и Професионална гимназия по електротехника и електроника.
Дейностите в ПГЕЕ вече започнаха, в Математическата гимназия тече втора обществена поръчка с прогнозна стойност от 120 хиляди лева за Доставка, инсталация и монтаж на специализирана техника и оборудване за изграждане на иновативен STEM център. Преди това имат една поръчка в ход, която касае преустройство на учените зали и пространство, чиято стойност е 80 хиляди лева без ДДС.
Малка категория до 50 000 лв. е за училище с под 300 ученици или за училища с над 300 ученици, в които вече функционира съвременен STEM център. По нея през първия програмен период под тепетата са одобрени - Средно училище "Свети Патриарх Евтимий" и Национална художествена гимназия "Цанко Лавренов".
Чрез финансирането училищата ще изграждат различен вид центрове -Центрове за млади изследователи, Центрове за технологии в креативните индустрии, Центрове за дигитални създатели, Центрове по природни науки, изследвания и иновации или кътове тип „работилници“, изследователски лаборатории, класни стаи за креативни дигитални създатели.
Какво е STEM?
STEM е абревиатура на Science, Technology, Engineering, Math - наука, технологии, инженерство, математика. Съответно идеята на STEM е да развива именно тези четири заложби у учениците, но не поотделно, а чрез интегрирана методика и смесено интердисциплинарно съдържание.
Реално причината за подемът на STEM – не само като образование, но основно като работен профил, е дигитализацията на света. Тя на практика прави задължително човек да има технологични познания. Математиката и инженерството са базите на технологичното развитие, а всяка наука, както и сфера от обществения цивот, вече се технологизира все повече. Ето причините STEM да е универсален нов подход към необходимите качества, които ще са ни необходимо както на теория, така и на практика.
Подемът на STEM вече е много видим в Америка. Много изследвания показаха дефицит на трудовия пазар в области, които изискват именно специалисти с такъв широк профил между тези дисциплини, в следствие, на което учената система бързо поде хода на този тип образование. Американското бюро по трудова статистика (BLS) прогнозира, че професиите в областта на STEM се очаква да нараснат с 8% до 2029 г. в сравнение с 3,7% за всички останали полета.
STEM уменията се считат за ценен актив и се счита, че дава жизненоважни умения, като решаване на проблеми и критично мислене, които са от полза както на работното място, така и извън него. В САЩ е направено изследване, че хората, които притежават диплома в областта на STEM, печелят средно по-висока заплата от тези в други области.
Как ще се внедри STEM в българските училища?
Целта на програмата на МОН е създаването на иновативни учебни центрове с фокус върху природните науки, инженерните науки, математиката и технологиите (STEM), включващи промяна в четири елемента:
- ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА – Преформатиране на физическата среда в класната стая и извън нея чрез преобразуване на съществуващи учебни пространства, общи пространства, външни зони за STEM дейности. Обзавеждане и интериорен дизайн, подкрепящ ученето и творчеството, както и интегриране на дигитални и недигитални технологии във физическата среда, в административните процеси и процесите на преподаване и учене.
- УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ - Подготвяне на интегрирани уроци, интегрирани учебни модули, интегративни предмети, нови модули на учебно съдържание, нови учебни предмети, извънкласни дейности с фокус върху STEM, включително и образователни ресурси за обучение на ученици със специални образователни потребности.
- ПРЕПОДАВАНЕ – промяна в методите и инструменти за планиране на уроците, преподаване, начини на групиране на учениците, проектно-базиран или проблемно-базиран образователен процес, видове оценяване
- ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ НА УЧИЛИЩНИТЕ ПРОЦЕСИ – създаване на нова организация на учебните и административните процеси, училищни политики, подкрепящи STEM, въвеждане на нови педагогически роли в училище, подкрепящи учебните STEM дейности; създаване на условия и подкрепа за взаимни посещения и конфериране, даване на обратна връзка между педагогическите специалисти, работи в професионални общности, екипно планиране и др.
Още бъдещи STEM училища в Пловдив
За програмния период 2021 са одобрени още редица проекти на училища в Пловдив.
Грант от 50 хиляди лева за проекти ще получат Национална гимназия за сценични и екранни изкуства и Професионална гимназия по кожени изделия и текстил "Д-р Иван Богоров".
В категорията с финансиране от по 300 000 лева са одобрени проекти на Езикова гимназия "Иван Вазов", Езикова гимназия "Пловдив", Професионална гимназия по хранителни технологии и техника и Средно училище „Черноризец Храбър“ .
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест