
Паркирането в Пловдив се превръща във все по-сериозно предизвикателство за жителите и гостите на града. Улиците са претъпкани с автомобили, а намирането на свободно място – особено в централните и жилищните квартали – често граничи с невъзможното. Много от паркоместата са заети от коли, регистрирани в други общини, или от служебни автомобили, оставяни за денонощно ползване. В същото време, липсва ясно разграничение и приоритет за гражданите, които реално живеят в Пловдив и плащат тук своите данъци. Неуреденото паркиране води до хаос, задръствания, напрежение между живущи и гости на града, както и до пропуснати ползи за общинския бюджет.
Гражданското сдружение "Браво Пловдив" подготвя предложение с конкретни стъпки за справяне с един от най-сериозните проблеми на града – паркирането. В основата на предложението стои нуждата от справедливост за пловдивчани, по-добра организация на движението и осезаеми ползи за бюджета на града. „То ще бъде готово до края на юни и ще го внесем на общинска сесия. Настояваме тези предложения да бъдат взети под внимание при изготвянето на новия Генерален план за организация на движението, който в момента се подготвя“ коментира Борислав Инчев, общински съветник от „Браво Пловдив“.
Разширяване на Синята зона и въвеждане на Зелена зона
Първата и най-необходима стъпка е разширяване на платените зони за паркиране – не само в супер центъра, но и в жилищните квартали. Концепцията за "Зелена зона" цели да постави акцент върху местодомуващите. Там ще се въведе по-дълъг часови интервал за почасово паркиране – от 7:00 до 21:00 часа, с тарифи от 0,50 до 1 лев на час, обяснява съветникът.
Предлагаме прилагането на модел с преференциални годишни талони за гражданите с постоянен или настоящ адрес в Пловдив, както и с автомобил, регистриран на територията на общината. Този автомобил може да получи преференциален талон за паркиране - 60 лв. на година, или 12 лв. на година по преценка на Общински съвет, развива идеята Инчев.
Според него, зоните няма да се ограничават до конкретна улица, а ще покриват цели сектори (например: зона А1, Б2, В3 и т.н.), като притежателят на талона ще може да паркира в рамките на определения периметър.
За втори автомобил цената трябва да бъде по-висока, а за трети – още по-висока. По този начин ще се регулира свръхнатоварването от лични автомобили в централната и жилищните части на града.
„Този модел ще осигури по-лесен достъп до паркиране за пловдивчани, като едновременно ще ограничи навлизането на нерегистрирани в града автомобили, които заемат местата на живущите, без да допринасят за бюджета на общината“, подчертва Инчев.
Бившият директор на ОП "Паркиране и репатриране" Иван Ганчев добавя: „Истинският ефект няма да дойде само от приходите от талони, а от ръста в данъците върху МПС, които ще останат в Пловдив, тъй като собствениците ще бъдат мотивирани да регистрират автомобила си тук. Това ще сложи край на случаите, в които фирми предоставят служебни автомобили за денонощно ползване, без да осигуряват място за тях.“
Освобождаване на паркоместа и нова ценова логика
Разширяването на Синя зона трябва да обхване всички улици в супер центъра, като в сърцевината на града да бъде въведена Червена зона – с по-висока тарифа, например 5 лева на час. Сегашната ставка от 2 лева на час може да бъде запазена или повишена на 3 лева за останалата част от центъра.
Подобна стъпаловидна ценова структура ще осигури ротация на автомобилите, ще намали престоя на служебни коли и ще стимулира ползването на обществен транспорт.
„Ако тази реформа бъде направена, ползите за града ще са в няколко посоки – ще има повече свободни места за местните жители, по-високи приходи в бюджета от данъци и такси, по-малко нерегламентирано паркиране, трафика и замърсяването ще бъдат намалени, а качеството на живот в града ще се повиши. Нека не забравяме, че Пловдив е сред градовете с най- мръсен въздух“ допълва Ганчев.
Пловдив е индустриален и културен център, който ежедневно поема трафик отвъд капацитета си. Време е да се направят разумни, модерни и справедливи стъпки, които да защитят интереса на хората, които наистина живеят и работят тук. От „Браво Пловдив“ вярваме, че с диалог, експертиза и политическа воля, градът ни може да бъде подреден, достъпен и устойчив за всички, категоричен е и председателят на сдружението Веселин Костов.