13 дни – толкова е трябвало на три фирми, за да изразходят внушителната сума от 480 хиляди лева, като „парфюмират” дъждоприемните шахти в четири карета в централна градска част.   През месец март Община  Пловдив сключи договор с консорциум за „Представяне на екологично комплексно решение за отстраняване на лоша миризма от отлагания на биоразградима субстанция, в дъждоприемните шахти и колекторната мрежа, и подобряване на пропускливостта им при интензивни валежи”.  В обединението, с което Община  Пловдив сключи договор има три фирми – „Биолайф- Еко”, Биолайф - и – 1” и „Диели инвест”.

Оказва се, че от обединението вече са изчерпали средствата в договора за 4 карета в централна градска част, като Община  Пловдив пусна и нова поръчка, на която  се  е явила единствено „Биолайф - и – 1”, като стойността й е 360 хил. лева с ДДС.

Предмета на поръчката е същата. С нея се цели почистването на канализационните колектори от наноси и отложения без влагане на човешки ресурс.  То трябва да стане през колекторната мрежа, като третирането ще се извършва през шахтите чрез биоинженерна технология, която ще позволи комплексно екологично обработване едновременно на шахтите и на колекторната мрежа чрез бързо разграждане на органичните вещества, което от своя страна освобождава неорганичните за свободно движение в колекторната мрежа до утаечните филтри на ПСОВ, като се прилага биологичен препарат.

Предвиждат се минимум 2  третирания с по-концентриран разтвор, а именно 1 л бактериален препарат на 20 л вода. Предполага се безконтактна обработка на шахтите и по естествен път - на колекторите. Разтворът се впръсква през шахтите с маркучи с подходяща дължина под налягане, но не повече от 2,026 бара, пише в техническото предложение.

От Община Пловдив заявиха, че третирането с препарата е било извършено на два пъти – между 18 и 25 април и 25 май и 1 юни в каретата на Централна градска част (включително Стария град), заключена между бул. Марица – Юг, бул. Руски, бул. Христо Ботев и бул. „Цар Борис Трети Обединител“ е с дължина  44 км., в т.ч. колекторна мрежа – 6,8 км и второстепенна мрежа 37,2 км.

Проверка в две от каретата около между бул. „Руски”, ул. „Иван Вазов”, ул. „Гладстон” и „Авксентий Велешки”,както и в района между Главната и ул.”Преслав” обаче установи, че много  от шахтите вече са затлачени. Някои от тях дори имат излязла растителност, която не би трябвало да се появява, предвид факта, че сместа е за биоразградими субстанции.  Нещо повече, самите шахти не  са почистени, макар че има и друг договор на Община Пловдив, който е именно за това.

Наш репортер установи, че на основните улици и артерии шахтите са поддържани, но не така стоят нещата с вътрешните улички. На места шахтите са догоре пълни с листа, фасове и боклуци, а някои дори са бетонирани.

Относно доказването на работата на трите фирми от Община Пловдив  заявиха, че има изготвени графици, заявки и протоколи за свършена работа със снимков материал. Самото третиране пък е било извършено в присъствието на експерт от дирекция „Екология и управление на отпадъците”.

Новите 380 хил. лева е за участъка, заключен между бул. „Христо Ботев“, бул. „Източен“, бул. „Марица – Юг“ и бул. „Цар Борис III Обединител“, в който попадат 35 к второстепенна канализационна мрежа и 6 км главни канализационни колектори.

Състоянието на шахтите след „почистване” и „парфюмиране”: