Темата за многоетажния паркинг на мястото на бившия ТЕЛК отново е в публичното пространство, след като кметът Костадин Димитров вчера заяви, че ще внесе предложение за реализирането му. Той ще бъде за 300 коли и според кмета това ще осигури по-лесен пешеходен достъп в центъра. В същото време обаче общинските съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“  остро се противопоставиха на предложението. Според тях то е стратегическа грешка, която застрашава дългосрочния обществен интерес, качеството на градската среда и възможността за бъдещо развитие на образователната инфраструктура. 

От ПП–ДБ предупреждават, че реализацията на подобно съоръжение не само ще концентрира сериозен автомобилен трафик в район, където ежедневно преминават ученици, но и ще зачеркне възможността за бъдещо разширение на училищната инфраструктура. 

Предложеният терен е единствената реална възможност да се добави още площ към имота на Хуманитарната гимназия и така да се създаде възможност за обследване на потенциални нови варианти за нова сграда на основно училище „Княз Александър I“, които не включват застрояване на сегашния двор на гимназията.

От групата на ПП-ДБ предлагат изграждането на буферни паркинги в периферията на центъра, свързани с удобен, екологичен и достъпен обществен транспорт. 

Бившият кмет Иван Тотев, в чийто мандат стартира проекта обаче защити проекта. 

Ето и неговият коментар: 

Многоетажен паркинг на мястото на бившия ТЕЛК – къде, ако не там и кога, ако не сега! Темата е стара, тезите „против“ – също. Формулирани са в разпространявано становище на общински съветник във Фейсбук. Ще се опитам да обясня, защо меко казано не са състоятелни.

Тезите са:

  1. Ще се концентрира огромен поток коли, трафик и газове под прозорците на едно от най-големите училища в града.
  2. Ще се затрие терен, който има предназначение за детска градина / образование.
  3. Ще се загуби възможност да се обследва вероятността теренът да се използва за корпус на Хуманитарната гимназия, вместо да се застрои дворът на гимназията от другата страна.

И да започнем:

Ситуирането на многоетажен паркинг на мястото на сградата на бившия ТЕЛК, няма да концентрира поток от коли и трафик под прозорците на гимназия „Св. Св. Кирил и Методий“, а точно обратно - ще го намали. Дори повече, ще даде възможност на Общината сериозно да обмисли превръщането на ул. „4-ти януари“ в пешеходна зона.

Транспортното осигуряване на паркинга с вход или вход-изход от ЦБО и изход към бул. „Марица Юг“ позволява това. В момента ул. „4-ти Януари“, в цялата си част, е една от най-задръстените улици в града. Паркирането понякога е на 2 и 3 успоредни реда. За какъв повече трафик, шум и изгорели газове говорим? Още повече Община Пловдив изгради многоетажен паркинг в жилищна зона в район „Западен“. До момента няма нито едно оплакване за шум и изгорели газове от него. Самият проект може да представлява озеленена сграда, вписваща се в градската тъкан. Въпрос на проектантско решение.

На мястото няма терен, предназначен за детска градина. Община Пловдив никога не е планувала изграждане на детска градина на това място. След разпокъсването на стария терен на ТЕЛК и частичната му продажба около началото на новия век. Още повече при дебат за трафик и изгорели газове, изграждане на детска градина, граничеща с най-натоварения пловдивски булевард, е най-малкото неразумно.

И още нещо, училищата и детските градини, наред с другото, са едни от основните генератори на трафик в районите, в които се намират. Представете си детска градина на ул. „4-те Януари“, ще използвам цитата „Ще настане хаос“. Изобщо самото построяване на нова сграда на училище в този район е грешно решение на общината. Мисля, че това обезмисля и оборването на тезата за построяване на 2-ри корпус на Хуманитарната гимназия на това място.

Ползите:

Мястото е изключително подходящо по няколко причини. Автомобилният достъп от два основни булеварда намалява времето за обикаляне и търсене на паркомясто в централната градска част. Утопиите „Колите извън града, вътре само с градски транспорт и велосипед“, са си само утопии. Живият живот е друго нещо. Аз съм привърженик на налагането на косвената тежест – увеличаване цена на „Синя зона“, въвеждане на „Нискоемисионни зони“, разширяване на пешеходните пространства и т.н. Но да се върнем на темата. Чрез подлеза на „Чифте баня“ се осигуряват бързи пешеходни връзки както с кв. „Капана“ и центъра, така и със Стария град. Осигурява се и по-улеснен достъп до социални активности в зоната на река Марица.

Създава възможност на Община Пловдив, чрез даване на алтернатива, да въведе по-строги политики за освобождаване на ЦГЧ от автомобили. Включително и зоната около „Съда“. Оформяне на пешеходни пространства по ул „4-ти Януари“. И може би не на последно място – такава публична инвестиция ще повиши цената на имотите в района. Това би било прякото последствие за живущите в близост, освен въвеждането на ред в зоната.

Няма развит град, който да не е инвестирал публични средства в многоетажни или подземни паркинги и да не е „прибрал“ в тях автомобилите от улиците. И не става въпрос за така прокламираните буферни паркинги в края на града. Всъщност по смисъла на използването си, то този паркинг би трябвало да бъде класифициран като „буферен“ за Стария град и Центъра.

Може да се пише и още, но с това кратко изложение надявам се да помогна на общината да развие добре тезите си. Нещо, което изглежда се налага като слабост в сегашното ръководство на града.

Разбира се, трябва да приемем, че не всеки може да е „формировач“, по смисъла придаден от Рей Далио. Така че, ако мога да побутна някое добро решение за града в правилната посока, ще е удоволствие за мен.

Изграждат многоетажен паркинг за 300 автомобила в центъра на ПловдивКостадин Димитров внася предложение в Общинския съвет