Белгийска компания има инвестиционно намерение за 1,1 млрд. евро за производство на батерии. Това обявиха на брифинг в Министерски съвет премиерът Николай Денков и неговото вице Асен Василев заедно с представители на белгийската компания.
Новината бе водеща във всички национални медии, като представените намерения бяха за инвестиция, която не помни България в последните години. С нея трябва да се разкрият над 1000 работни места в два основни центъра на компанията Avesta Battery & Energy Engineering. Единият от тях в – Пловдив, където ще е развойната дейност, а производственият модул край Стара Загора. Всичко това трябва да се развие между 3 и 5 години.
На първия брифинг не стана ясно държавата какво участие ще има в тази инвестиция, но със сигурност ще има сериозно насърчаване както през имоти, така и през финансови средства.
Белгийска компания вдига заводи за 1,1 млрд. евро у нас, в Пловдив ще е развойният център
Проверка за дейността и историята на фирмата обаче буди безпокойство дали шумно обявената инвестиция няма да се окаже нова афера, с която да се загубят държавни пари и имоти, а намеренията им да не се реализират.
Случаят много наподобява с този на т.нар. немски автомобили, които щяха да се строят край Ловеч от 2021 година. Тогава Кирил Петков като служебен министър представи инвестицията. В последствие се окажа, че колата не е точно немска, като компанията е с албански собственици, български части, наши пари и проект от 2017 година. В последствие в проекта се показаха и братя Домусчиеви, които се оказаха основна движеща сила в това намерение.
Белгийските инвеститори, докарани от Денков и Василев
Проверка на TrafficNews показа, че зад Avesta Battery & Energy Engineering се крият скромни възможности, кратка история и малко служители. В официалния сайт на компанията е записано, че тя е основна през 2019 година от професор от Свободния университет в Брюксел Ношин Омар. Той решава да скъса с академичната си дейност и да започне многомилионен бизнес с батерии,предимно за електрически автомобили.
В портфолиото е дадено, че компанията има два офиса – в Белгия и Северна Македония, едва 20 служители, като реализира и 25 проекта в цяла Европа. 10 000 единици батерии пък е годишната продукция.
Прави впечатление, че всички снимки в сайта на компания са 3D визуализации от архитектурни проекти.
Централната на фирмата пък е дадена на улица „Ламброк” в град Завентем до Бюрксел , където има големи споделени офис сгради, които се дават под наем и има стотици регистрирани компании.
Единственият производствен обект, който е обявен като инвестиция за 200 млн. евро в Белгия се намира в малка производствена зона до град Нинове. Цехът на картите на „Google maps” от май 2023 година обаче не изглежда завършен.
Офисът на компанията в този бизнес център в Белгия, където са разположени още стотици компании
Цехът им в Белгия - снимка "Google" май 2023
Инвестициите в Източна Европа
В последната година Avesta Battery & Energy Engineering се появяват все по-често в медиите в страни като Литва, Румъния и Северна Македония. Те влизат в полезрението и на „Ройтерс”, но новините единствено са за започване на мащабни проекти.
Първата започнала инвестиция е в Северна Македония, където трябва да се построи завод за батерии за 40 млн. евро, който да разкрие 600 работни места, като се произвеждат 300 000 единици на година. Очакваният старт на дейността е 2024 година, но повече така и няма информация какво се е случило с нея.
В профила в “Linkedin” на основателят на компанията Ношин Омар са споделени десетки новини за обявяване на инвестиционните им намерения. Преди да стъпят в България, те са били посрещнати с голяма аудиенция в Румъния.
През юни 2023 година на съвместен брифинг Ношин Омар заедно с министъра на икономиката на Румъния Стефан-Раду Опреа обявяват мащабна инвестиция за 1,4 млрд. евро и 8000 работни места в румънския град Галац. По съществото си намеренията са огледални като тези в България.
Активите на фирмата
TrafficNews успя да се сдобие и с финансовите отчети на компанията, които са подадени в Брюксел. За 2022 година тя е декларирала 25 млн. евро активи, като пасивите са на същата стойност. Предходната 2021-а година паричните потоци са 15 млн. евро. В края на 2022 година компанията е отчела 2 млн. евро печалба.
Как може държавата да помогне на инвеститорите?
На първо място не е ясно откъде компания на едва 4 години и със скромни финансови възможности ще привлече капитал за над 2,5 млрд. евро, за да реализира своите намерения само в България и Румъния. Обявената инвестиция в България от 1,1 млрд. евро, може да получи сериозна помощ от държавата още преди да започне да строи каквото и да е.
Вероятно компанията ще бъде обявена за инвеститор клас „А”, който може да получи имоти без търг. Друга възможност е дори да се дадат безвъзмездно терени с отстъпени права на строеж без да се добива собствеността върху тях. Също да се изгради инфраструктура до въпросните имоти . Участието на държавата може да бъде и финансово.
Кръговата икономика е сериозно застъпена в Плана за възстановяване и устойчивост, като през него може да се привлекат сериозни средства за такъв тип сегмент.
Тепърва от правителството ще обявят насърчителните мерки към Avesta Battery & Energy Engineering. Дали обаче компанията и инвеститорите ще получат по-щателна проверка от държавата, преди тя да тръгне да ги субсидира? Това също е въпрос, който предстои да се изясни.
Очаквайте продължение!