„Институт за пътна безопасност“ публикува одитния си доклад за безопасността на Околовръстния път на Пловдив, изготвен след тежката катастрофа с три жертви през 2021 г.. ИПБ го предоставя както на обществеността, така до Софийска градска прокуратура, като се твърди за бездействие на държавните органи.
В документа, изготвен след катастрофата с три жертви през 2021г., са описани десетки пропуски в организацията на движението и ограничителните системи, които според ИПБ създават реален риск за участниците в движението. От тамзаявяват, че очакват прокуратурата да се самосезира и да провери дали установените проблеми и последвалото бездействие на компетентните органи не представляват нарушение на закона.
Вижте подробности от доклада:
Проверка на обходния път на Пловдив – път II-86 (км 7+000 – км 14+100), извършена през май 2021 г. по възлагане на Институт за пътна безопасност, е установила редица сериозни проблеми, свързани с организацията на движението и реалната пътна безопасност след ремонта.
Констатирано е, че асфалтовата настилка е нова и в добро техническо състояние, без видими дефекти, а банкетите са профилирани и уплътнени. В същото време липсват водоотводни канавки, което е отчетено като конструктивен пропуск.
Основните дефицити са в пътната сигнализация. Вертикалните пътни знаци в голяма степен са остарели и останали от периода преди ремонта, включително указателни табели. На множество места има разминаване между пътните знаци и хоризонталната маркировка – например забрана за изпреварване е маркирана на платното, но съответните знаци са поставени десетки метри по-късно или изобщо липсват. Това противоречи на нормативните изисквания и създава предпоставки за объркване на водачите. Установени са и случаи на прекомерен брой знаци, монтирани на един стълб, както и липсващи стоп-линии и водещи линии на ключови места.
По отношение на стоманената предпазна ограда, одитът отчита, че тя е изградена почти по цялото трасе и формално отговаря на изискванията, но е изпълнена с множество прекъсвания без ясни критерии, липсват аварийни площадки, а реално са налице над 30 нерегламентирани входа, изхода и зони за пресичане на пътя. Те позволяват безконтролно включване и пресичане, което силно увеличава риска от катастрофи. Като особено опасен е посочен нерегламентиран перпендикулярен паркинг с дължина около 115 метра, разположен директно до пътя.
Докладът подчертава, че път II-86 е един от най-натоварените в страната, с интензивен трафик и близо 20% товарни автомобили. Комбинацията от високи скорости, транзитно движение, множество тежкотоварни превозни средства и локален трафик от индустриалната и земеделска зона създава постоянни конфликтни точки. Новата настилка допълнително стимулира движение със скорости над разрешените, а често се предприемат опасни изпреварвания.
В зоната на конкретното пътнотранспортно произшествие, анализирано в доклада, са установени липсващи задължителни знаци за забрана на изпреварване и ограничение на скоростта, въпреки наличието на непрекъсната осова линия. В обратната посока има траектория с изместване и необходимост от рязко намаляване на скоростта, без достатъчно ясна сигнализация и при възможност за нерегламентирано включване на автомобили отдясно.
В заключение одитът сочи, че макар ремонтът да е подобрил физическото състояние на пътя, организацията на движението е непълна и неадекватна на реалния трафик. Отговорността е вменена на стопанина на пътя – Агенция Пътна инфраструктура, с препоръки за въвеждане на постоянна и ясна организация на движението, редуциране на скоростите, контрол чрез камери, осветяване на възлови кръстовища и отделяне на локалния трафик в самостоятелни платна, за да се ограничи високият риск от катастрофи.
Още от категорията
Виж всички
Арестуваният собственик на "Селена" прехвърлил 200 000 лв. от парите на д-р Ставрев на трето лице