Какъв е трафикът в Пловдив? Къде са основните потоци от автомобили? В кои часове? В кои точки е най-големият проблем? Кои проекти ще облекчат движението? Как да се движи градският транспорт?
Отговорите на тези въпроси създават модел, по който едно населено място да се развива, да реализира проекти и да налага различни рестрикции и мерки. Целта – по-малко трафик, по-малко замърсяване на въздуха, по-добра градска среда.
Оказва се, че Община Пловдив няма нито един отговор на тези въпроси, тъй като не разполага с никакво изследване на автомобилния трафик. През последните две години кметът Здравко Димитров и неговото вице Тодор Чонов цитират данни, че 6 млн. коли влизат и излизат в града, на база трафик броячите на входно-изходните артерии. Местата, където се образуват задръстванията обаче се „правят на око”, а след това се реализират и проекти за милиони пак на „око”.
В един от отговорите към обществената поръчка за разработването на План за устойчива градска мобилност, става ясно, че Община Пловдив няма никакви математически модели за трафика в Пловдив.
Изискването към бъдещия изпълнител по време на разработката на плана за градска мобилност, е той трябва да използва специализиран софтуер за транспортно моделиране, който да прогнозира въздействието от различни комбинации за проекти,мерки и действия. От потенциалната фирма са попитали Община Пловдив дали разполага с разработен транспортен модел, или се очаква от изпълнителя да го осигури.
Отговорът е лаконичен –„Община Пловдив не разполага с актуални резултати от математическо моделиране т.е. същата не разполага с разработен транспортен проект. Така изпълнителят трябва да изработи горепосочения модел”.
На практика с това градската администрация признава, че няма никаква идея какъв в трафикът в Пловдив и какво трябва да се направи.
Това се случва близо година след като TrafficNews напомни на ОКТ и администрацията на Тодор Чонов, че Община Пловдив разполага със софтуер, закупен още през 2008 година за моделиране на трафика.
Той бе захвърлен в кашон, а компютърът изключен от години. Въпросният софтуер са казва VISIUM. Това е мощна система за планиране и информационно обслужване , която позволява детайлно моделиране на транспортните мрежи. Транспортния модел може да е с размерите на един град, та дори и целия континент Европа. Стратегическото планиране позволява прогнози за натовареност на мрежата преди експлоатацията. Така натовареността на уличната мрежа може да се изчисли за да се оразмери инфраструктурата оптимално. Друг пример е плановото затварянето на улици. Лесно и бързо може да се прогнозира, как ще се натоварят останалите съседни пътни артерии, и дали няма те да се претоварят.
В отговор на питането ни в началото на 2021 година, от Община Пловдив заявиха, че лицензът на софтуера е изтекъл, като ще бъде подновен, а след това ще влезе в действие. В допълнение дори се очакваше да се закупят още елементи към него, които да направят модели и за градския транспорт на Пловдив.
Видимо до този момент – нищо от изброените неща не са се случили, а Тодор Чонов пак ще чака друг да му свърши работата. Нещо повече самата поръчка за Плана за устойчива градска мобилност е прекратена заради нескопосано написано техническо задание.
С дата от 10 декември Чонов е прекратил заради неточност в изискването към фирмите. Самата грешка е била хваната при случаен контрол от АОП.
Това означава, че поръчката ще бъде пусната наново. Самата тя трябва да даде насоки за следващите 10 години за градската мобилност в Пловдив, а стойността й е 372 000 лева без ДДС.
Планът за устойчива градска мобилност задава основните насоки за устойчиво развитие на мобилността в града, както и възможностите за кандидатстване по европейски програми за финансиране развитието на обществения транспорт. Чрез него ще се постигне устойчива градска транспортна система чрез:
-обезпечаване на достъп до работни места и услуги за всички;
-подобряване на безопасността и сигурността;
-намаляване на замърсяванията, парниковия ефект и консумацията на енергия;
-подобряване на ефективността и ефикасността на транспортирането на хора и стоки;
-повишаване на привлекателността и качеството на градската среда.
Документът дава възможност за планиране на градската мобилност във всичките нейни аспекти за плавен поток на трафика, безопасна и достъпна система на градски транспорт, по-екологично чист град.
ПУГМ ще бъде обвързан с предвидените за реализация компоненти от одобрени проекти на Община Пловдив за периода 2021-2027 г., финансирани по оперативните програми на ЕС.
Очакваните резултати от разработването на ПУГМ са свързани с разработване на интелигентни и устойчиви решения за управление на транспорта и трафика в градската среда; интегрирани, интермодални, устойчиви, достъпни и атрактивни транспортни решения и услуги; подобрена координация, планиране и управление на градската мобилност.
За целите на изработването на Плана за устойчива градска мобилност ще се направи проучване на транспортното поведение и нагласите на жителите на община Пловдив чрез извършване на анкета за установяване на дела на различните видове пътувания по вид транспорт (modal split).
Изпълнителят, който ще бъде избран, трябва да изработи визия на ПУГМ и концепция за развитие на основните направления на градската мобилност - проекти, мерки и действия по основните направления на градската мобилност; Икономическа оценка на ПУГМ; Наблюдение и оценка на ПУГМ.
Още от категорията
Напредва работата по Бетонния мост „Тодор Александров", пускат движението за Коледа