Безпрекословна забрана за използване на телефони в училище, въвеждането на оценка „Дисциплина”, и налагането на глоба в размер на 500 лева на родителите, които не се явяват при повикване от училището или не съдействат за разрешаването на проблеми. Това са сред основните предложения на синдикат „Образование” за новата 2025 година, които предизвикаха смесени реакции от страна на родители и учители. Някои смятат, че такива промени биха се отразили добре на качеството на образование, както и на поведението на младежите, други пък се противопоставиха на предложенията.

От синдикат "Образование" са на мнение, че българското училище не може да се справи с формирането на граждани от учениците, като твърдят, че обществото отдавна е прехвърлило този свой дефицит на гърба на учителя. Посочват още, че образователна система, не по вина на учителите, не се справя с компонента възпитание, като това трайно вреди на качеството на българското образование.

По този повод от там категорично настояват да се въведе незабавно оценка „дисциплина“, която да стимулира ученици и родители за формиране на добро възпитание. Тази оценка да бъде част от общия сбор оценки, които да имат учениците.

Също така настояват родителите да имат отговорност и задължение да партнират на училищните власти и да посещават училищната институция при регламентирани и нерегламентирани повиквания. При нарушение на това пък, да се налага финансова санкция от 500 лева.

Настояват да се приложи и безпрекословно забраната за използване на телефони в училище, както и да се наложат нови наказания за ученици, да се извършва като вътрешноучилищна процедура, а не като административен акт по АПК.

Предложението за оценка на дисциплината с цел по-добър ред и организация в училищата, среща както подкрепа, така и сериозни притеснения сред обществото. Тези, които я подкрепят, виждат в нея начин за стимулиране на по-добро поведение и отговорност сред младежите. Срещат се и негативни реакции на родители, които се притесняват от субективността на оценката и от възможността за увеличаване на стреса и натиска върху децата.

„Това е начин да се насърчат учениците към уважение към учителите и връстниците им. Дисциплината в училище е изключително важна и подобна оценка ще бъде полезен индикатор за поведението на детето и ще стимулира родителите да се ангажират повече в проблемите с дисциплината на децата си”, споделя пловдивчанката Анелия Димова, майка на седмокласник.

Все пак има и родители, които се противопоставят на това, тъй като считат, че това ще доведе до стрес и излишно натоварване за учениците. Те смятат, че дисциплината е нещо, което трябва да бъде изграждано чрез диалог и подкрепа, а не чрез оценяване.

Мнението на учителите в тази връзка също е разнообразно. Според някои това ще помогне за по-лесното управление на класовете и ще осигури по-ясни критерии за оценка на поведението на учениците. Част от учителите смятат и, че оценяването на дисциплината ще насърчи родителите да се ангажират по-активно в решаването на проблеми с поведението на децата си, което би могло да доведе до по-добри резултати в училище.

От друга страна има учители, които се противопоставят на идеята за оценка на дисциплината, тъй като смятат, че това може да отвлече вниманието от основната цел на образованието – ученето, както и че подобна оценка би могла да създаде напрежение между учениците и учителите, а също така да влоши отношенията с родителите.

Във връзка с предложението за забраняване на използването на телефони много родители, а и учители смятат, че мобилните телефони създават пречки за концентрацията и ученето на децата. Те са за това учениците да се съсредоточават върху учебния процес и социализацията си, без да бъдат разсейвани от телефоните си. Среща се и противопоставяне от родители, които пък са на мнение, че децата трябва да разполагат с телефони, особено в случай на спешност.

Предложението на синдикат "Образование" да се наложат финансови санкции в размер на 500 лева на родителите, ако не сътрудничат активно с училищните власти и не отговарят на повиквания, се оказа най-дискутирано, като там също се срещат полярни мнения сред родителите и учителите.

„Налагането на финансова санкция вместо търсене на диалог с родителите е нередно. Много от тях може да имат финансови затруднения, които да им попречат да присъстват на всички повиквания от страна на училището. Не винаги родителите имат възможност или време да съдействат поради работни ангажименти или други фактори и не бива да се налага финансова санкция заради това”, коментират родители.

Според някои пък приемането на такъв механизъм може да осигури по-голямо взаимодействие между училището и семейството, което може да подобри и съответно резултатите на учениците.

Други са на мнение, че по-скоро налагането на регулярни срещи и по-строгото сътрудничество между родители и училище може да подобри информираността на родителите за напредъка на децата им, както и да предотврати конфликти, свързани с липсата на комуникация.