-Г-н Садъков, какво мислите за качеството на градския транспорт в Пловдив и кои са най-големите проблеми, които трябва да решите?

- Моето мнение не е по-различно от това на пловдивчани и не е честно то да е иначе. Най-важните в случая сa пътниците и пловдивчани, за това всяка наша стъпка трябва да бъде според техните потребности и желания.

Публичният транспорт обаче е комплексна услуга и не трябва да се поставя еднозначна оценка. Той трябва да се разглежда в отделните му части -  да е редовен, на следващо място удобен и практичен,  хората да получават добра услуга, а подвиженият състава да е чист с приветлив персонал.  Към момента нито едно от тези условия не е изпълнено на 100%,  а някои дори са и много под средното ниво. 

Прекратяването на двата договора бе стъпка в посока на първото условие. Имаше редица линии с изпълнение под 80%, а на тези на „Хеброс бус” бяха под 40%. Това значи, че е имало линии, по които са движили по 2-3 коли, а хората са чакали по 30-40 минути, а и повече.

След влизането на временните мерки почти няма линия, която е под 90% на изпълнение, а това мисля, че се забелязва от всички пловдивчани. Гоним процент на изпълнение над 98%, само така ще се изпълни първото условие – транспортът да е редовен.

-Дори транспортът да е редовен, той не е от най-добрите откъм подвижен състав, има и т.нар. щъркели, които са подобие на автобус. Какво може да очакваме там?

-Работим и по другите проблеми в транспорта, свързани с подвижния състав – удобни и чисти автобуси,  получаване на човешко отношение от персонала на автобусите.  Превозвачите трябва да знаят, че всичко е важно – както редовността на автобусите, така и състоянието им.

Автобусите тип „щъркели” е друго нещо, което час по-скоро трябва да се премахне или ограничи до минимум. Всеки, който се е качвал в тях знае колко неудобни са те особено за възрастните и трудноподвижените хора.  

Предстои изготвяне на документацията за обществената поръчка за 21 линии, в тях ще  заложим високи критерии за подвижения състав на автобусите.  Ще видим дали до тогава и общинското дружество „Екобус – Пловдив” може да поеме част от линиите.

-„Екобус - Пловдив” изглежда поредното общинско дружество, което просто ще съществува, но без реално да извършва дейност. Проведохте ли среща с директора му г-н Илко Търпов и какво мислите за работата му?

- Откровено казано поне отвън и в качеството си на общински съветник не смятам, че г-н Търпов управлява добре или прави опити да развие „Екобус – Пловдив”. На няколко месеца той дава доклади в Общинския съвет, в които казва – нямаме средства, но в същото време не се вижда никаква инициатива от негова страна. Предстои среща с него, на която ще обсъдим какви са възможностите на предприятието, а и неговите. Ние като екип разчитаме изключително много на „Екобус – Пловдив” да заработи реално и то в обозримо бъдеще. Кметът също настоява за това.

За да се случат нещата с общинското дружество обаче трябва обединение и единомислие от всички групи в Общинския съвет. Иска се и воля то да заработи, като с него не бива да се прави политика.  За да се получат нещата с дружеството са необходими над 30 млн. лева, които Община Пловдив чака от Европа. Г-н Владимир Темелков си е свършил работата с апликацията безупречно, но се очаква финалното решение на МРРБ за средствата.

-Кога да очакваме системата на „Тикси” във всички автобуси и ще има ли промяна на цените на билетите и картите?

-Надяваме се до няколко седмици електронно-билетната система да заработи във всички автобуси, като скоро ще го анонсираме. След това ще имаме и реален срок за изцяло преминаване на е-таксуването.

Когато това се случи ще видим какви са реалните приходи от билетите и карти, защото в момента те отиват при превозвачите, а не по сметки на Община Пловдив. Тогава ще имаме представа колко трябва да струва услугата.

Искаме обаче да въведем обратния модел – цената на използването на градския транспорт да намалява от пловдивчанин чрез закупуването на карти  - месечни, 3, 6 или 12-месечни, а в същото време еднократното таксуване в автобуса да поскъпне.

Това е решение, което трябва да вземе Общинския съвет, но ние ще изготвим нашите предложения.

- Имаше и смяна в ОКТ, където Георги Стоилов подаде оставка, а вие назначихте временно Венета Райнова, ще търсите ли друг шеф на ОКТ?

- Новият директор г-жа Венета Райнова е изключително отговорен човек, който има усет и добри познания във финансовата сфера и управлението на човешките ресурси. Да, тя няма експертиза в транспорта, но след напускането на Георги Стоилов и Юлиян Бейнов някой трябваше да поеме временно предприятието.

Оказва се обаче, че г-жа Райнова намира редица проблеми в предприятието, които тепърва ще бъдат оповестени. Някои от нещата наистина са притеснителни, като трябват спешни мерки, за да се намери решение за тях.

ОКТ има нужда от добри специалисти, но с тези заплати е трудно да ги намерим. Със сигурност всеки с експертиза и желание за работа в Община Пловдив, е добре дошъл независимо за какъв пост става дума – директор, началник на отдел или експерт в дадено звено.

Венета Райнова: Градският транспорт не се приема като алтернатива от пловдивчани, това трябва да го променимВ ОКТ има подготвени специалисти, но работата в звеното не е оптимизирана, заяви новият шеф на предприятието