Електронното таксуване в градския транспорт в Пловдив стартира преди дни - пилотно по линия 25. Въпреки това изникват немалко въпроси, на които гражданите очакват отговори преди системата да бъде въведена в повече автобуси.
Репортерска проверка показа, че действително електронното издаване на билет или валидиране на предварително закупен такъв не е особено затруднение - както на място в автобус, така и през приложението Mpass.
Проверките, които направихме, бяха на принципа „пробра-грешка“, за да се установи кое как работи от системата. Така например още при стартирането на електронното издаване на билети, беше направен опит да се заплати билет на валидатор в автобус, който не се движи по линия 25.
Това беше невъзможно, за радост - макар валидаторите да са активни и инсталирани във всички автобуси, все още не са активирани да приемат плащания. От различните експерименти на репортерите на TrafficNews стана ясно, че от автобус не може да се закупи дневна карта за пътуване. Такава може да бъде издадена само в приложението.
Тук изниква логичният въпрос - Защо и на кого би му била нужна дневна карта, която да закупи предварително през приложението, след като системата за еднократно таксуване в автобусите е настроена да работи в полза на гражданите? Дали предварително ще бъде закупена карта за деня за сумата от 4 лв или тази сума ще бъде изтеглена от банковата сметка в края на деня след 4 или повече пътувания - не става ясно. Изникват и неясноти около груповото пътуване, при заплащане на няколко билета с една банкова картаи отчетността при проверки.
Граждани сигнализираха до медията ни за това, че при купуване на билет от валидатора, системата не издава физически билет или касов бон - валидаторът издава характерен звуков сигнал и изписва, че плащането на билет е успешно и... толкова. Гражданите не получават разписка за това плащане, никакво физическо доказателство за съществуването на валиден документ за превоз. „Как да докажем после на контрольор, че сме си купили билет“, питат те.
От „Организация и контрол на транспорта“ споделиха за TrafficNews, че при проверка контролиращите ще извличат данните за направените трансакции от устройството и след това проверяват пътниците, които показват банковата карта, с която е заплатен билетът.
Вече разказахме, че с предварително закупените през приложението билети е проблем валидирането им с по-големи устройства, напр. по-големи смартфони или таблети - валидаторите са малки и са закрепени по начин, по който поставянето на по-голямо устройство отдолу е практически невъзможно, за да може четецът да сканира QR кода.
Интересен е и казусът с „неволното“ закупуване на билети – през часовник или смартфон, случайно попаднали в обсега на валидаторите. На практика устройствата в автобусите са в режим на нерекъснато очакване на заявка за издаване на билет, което означава, че едно неправилно движение и може да струва на пътника поне едно левче.
Надяваме се, че в най-кратки срокове ще стартира мащабна информационна и разяснителна кампания, която да отговори на всички въпроси и съмнения, които изникват, както и да се отговори на въпроса как ще се преодолее проблема със струпването на хора около единствения валидатор в автобуса, особено в пиковите часове сутрин и следобед.