Община Пловдив е решила стъпка по стъпка да си отвоюва обществения транспорт чрез закупуването на 20 броя 100% електрически автобуси. Те ще обслужват новите градски линии 103 и 104. Това обяви днес зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов по време на оглед на модерен 12-метров автобус, който бе тестван в реална обстановка из пловдивските улици.
Транспортното средство се движи изцяло на батерия. При оптимални условия то може да издържи до 480 км пробег, а батерията му позволява бързо зареждане. Това е достатъчно да покрие нуждите на новите две линии, чийто пробег на ден е около 300 км. Най-големият плюс е, че автобусът не отделя вредни емисии в околната среда, безшумен е и при добра организация може да спести много енергиен ресурс, заяви Чонов, който му даде определението „транспортно бижу“.
„Това е вече втори електрически автобус, който тестваме в реални условия. Общината чрез собственото си дружество „Екобус“, може при отваряне на европейските програми да кандидатства за финансиране и да закупи първоначално до 20 подобни електрически автобуси. Поръчката ще бъде насочена именно към 12-метрови автобуси, с три врати и удобства за трудноподвижните хора“, заяви Чонов. Той допълни, че ако държавният бюджет бъде приет в кратки срокове, е възможно до края на годината Общината да кандидатства за отворени програми за устойчива градска мобилност.
12-метровият екобус обаче не е предвиден да обслужва система за електронно таксуване. Той обаче може да бъде подготвен за това от фирмата производител и в рамките на ден да бъде инсталирана системата, което обаче ще коства допълнителни средства.
„Нашата концепция е проектът за 20 автобуса, с депо за зарядни станции сме го прогнозирали между 37-40 млн. лева. Това е по-реалистичният вариант. Решили сме стъпка по стъпка да отвоюваме обществения транспорт към Общината и да намалим зависимостта от транспортни фирми. При една добра организация, ако на депото за соларни станции бъде инсталирана соларна система, себестойността на енергията, с която се движат, ще стане по-ниска и общинското дружество ще стане конкурентно“, допълни Чонов.
През 2026 г. изтича единия голям пакет от 8 линии на градския транспорт, който се обслужват от частните превозвачи. Ако до този момент „Екобус“ е заработило добре, общината ще има възможност да възложи пряко на собствения си оператор. „Така Общината ще оперира с 1/3 от всички линии на градски транспорт“, допълни зам.-кметът.
Още от категорията
Общинският съвет спря продажбата на безценица на част от топ имот в центъра на Пловдив