
Националният статистически институт съобщи, че инфлацията от началото на годината (юли 2021 г. спрямо декември 2020 г.) е 2.3%, а годишната инфлация за юли 2021 г. спрямо юли 2020 г. е 3.0%. Средногодишната инфлация за периода август 2020 – юли 2021 г. спрямо периода август 2019 – юли 2020 г. е 1.1%,. Тези проценти за масовия потребител може би изглеждат незначителни, но за икономистите и финансистите са показателни. Инфлацията настъпва с бързи темпове, а заедно с нея и дефицит в определени сектори.
Тъй като инфлационният индекс е на база стоки и услуги от първа необходимост, той далеч не отразява цялостната картина в момента. А тя определено е доста тревожна. В определин сектори цените на суровините, продуктите и труда са скочили драстично. Повишените цени на петрола и електроенергията се отразяват на цените на крайните изделия, но те далеч не са единствената причина за овчарския скок на цените. Най- сериозен е ръста на цените в строителството, който рефлектира и на имотния пазар, транспорта, сериозно повишение и дефицит има на пазара за нови автомобили, строителна и селскостопанска техника, огромен е дефицита при дървения материал, което води до увеличение на всички производни, цената на желязото също прехвърли историческия връх , а заедно с него скачат и артикулите, които се произвеждат от метал. Търговци съобщават за дефицит на пазара за луксозни стоки – от шампанско до яхти.
СТРОИТЕЛСТВО
Цената е валидна в рамките на деня! Макар и да звучи странно, това предупреждение се появява на все повече оферти в строителството. „Цените са покачват буквално всеки ден. Вече трудно можем да изчислим крайната цена на обекта или да калкулираме колко би струвал даден ремонт, признават строители. Покачването започна в края на 2020 година и от тогава расте с бързи темпове. Строителството и строителните материали са повлияни най-много от поскъпване.то Цените скочиха драстично, което удари джоба на крайния потребител. Основна причина е поскъпването на всички метални конструкции, но и на материали като дърво, цимент, гипсокартон , топло и хидро изолация и други важни строителни елементи.
За седем месеца цените на строителните материали нараснаха с невиждан темп. Цената на арматурата се е вдигнала с 60%, на профилите от 70 до 170% , на изолациите в строителството - с около 40%, хидрофобният шперплат, който се използва за кофраж е поскъпнал с 25%. Цената на дървения материал е скочила двойно. Кубикът е поскъпнал от 220 на 440 лева, Гредите от 320 лв на 650 лв. Останалите материали - средно с около 8%- 10 %. Освен, че са скъпи много от тях липсват като складова наличност. Поръчките се бавят със седмици, а понякога и с месеци.
ИМОТИ
С близо 20 % е поскъпнала себестойността на строителството от началото на годината . Ако тенденцията се запази, оскъпяването може да стигне до 25%. Поскъпването , макар и не толкова рязко, се отразява на цените на имотите, които също плавно вървят нагоре.
В Пловдив големите строители все още продават на зелено, но ако трендът продължи много вероятно е в договорите да се появят нови клаузи.
При сключени вече договори, за да „избият” загубите недобросъвестните строители сменят материалите с такива с по-ниско качество. Големите строителни компании са едновременно инвеститор и разполагат със свои строителни бригади, но в много от случаите инвеститорите работят с наети строителни фирми. Ако това е станало по предварително договорени цени , строителите работят на загуба. Най- сериозен е проблемът при обществените поръчки, които се сключват на фиксирани цени, но между подписването на договора и началото на строителството има доста дълъг срок, в който цените се променят.
АВТОМОБИЛИ
Татко каза, че ще ми купи мерцедес , ама догодина! Звучи като римейк на популярната фраза, но си е самата истина. Запасите от нa нoви aвтoмoбили пaднaха дo иcтopичecĸи нивa, дoĸaтo търсенето расте. Ocнoвнaтa пpичинa e тaзи, ĸoятo cтимyлиpa и пиĸa в цeнитe нa ĸoлитe втopa pъĸa - нeдocтигът нa чипoвe. Ако допреди година и нещо да си купиш нова кола бе въпрос единствено на пари, сега в зависимост от избраната марка, екстри и клас , очакването може да продължи от няколко месеца до година и нещо. Цените във високия клас автомобили са се увеличили с 20-30 %. Цените на употребяваните коли се покачват заради повишението им и в повечето европейски държави, от които се внасят. Резервни части също липсват, а поръчката им отнема време.
Дефицитът не е само при автомобилите, но и при строителната и селскостопанската техника. Там пристигането на поръчката също отнема година.
ОБЗАВЕЖДАНЕ
Високите цени и дефицитът при дървения материал води до скок в цените на всичките им производни. Цената на ПДЧ –плоскостите, които са основен материал при изработване на корпусни мебели и кухни е скочила почти двойно. Паралелно с това се увеличава и цената на труда. Високата цена при желязото води да скок в цените на блиндираните врати и при тях също имаме голямо поскъпване.
ТРАНСПОРТ
Транспортните навла от Китай през последната година скочиха 8 пъти. Цената на контейнер вече стига 14 000 долара и няма достатъчно контейнери. Заради ковид- мерките скоростта на обработка на товарите е по-бавна. По време на локдауна много от фабриките бяха затворени и нямаха възможност да получат стоката си. Започна сагата на натрупани контейнери по пристанищата, които поради различни причини не могат да бъдат извозени до получателите си. От друга страна, задръстването на портовете води до недостиг на празни контейнери, които са необходими за изпращачите. Всичко това се отразява на цените на превозваните стоки.
ПЕТРОЛ И ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ
В сравнение с август 2020 г. най-масовият бензин А95 е поскъпнал с 48 стотинки, или с 27%, като движението нагоре е било основно в последните 6 месеца (с 35 стотинки или 18,23%). Глямата разлика се дължи на значително по-ниските цени през миналата година заради пандемията от коронавирус и драстично намалелите пътувания. Поскъпването спрямо август 2019 г. е с 6 стотинки. Тази година влияние върху крайната цена на горивата може да има и един друг нов фактор - високата цена на тока за бизнеса. Очаква се на първо време скъпият тока да се отрази на крайната цена на природния газ, компресирането на който поглъща големи количества електроенергия. При бензина причината е в повишаването на разходите за складовете и бензиностанциите, които харчат промишлен ток.
На 1 юли Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определи нови енергийни цени.Средно с 2.79% поскъпва токът от днес до 30 юни 2021 г. в цялата страната. От началото на август борсовата цена на електроенергията в България е рекордно висока - около 120 евро/мВтч. Това е три пъти над средната стойност за 2020 г. и два пъти над нивата от зимните месеци януари и февруари тази година. Токът поскъпва не само в България, а и в цяла Европа. На фона на развити страни като Германия, Франция, Нидерландия, Белгия и скандинавските страни обаче българският бизнес плаща най-скъпия ток. Който от своя страна се отразява на всички стоки и услуги по веригата.
СЕЛСКО СТОПАНСТВО
Освен селскостопанската техника, имаме драстично увеличение при изкупните цени на зърното – царевица , жито, слънчоглед , рапица. Цените на торовете и препаратите също бележат скок.
ЛУКСОЗНИ СТОКИ
Богатите също плачат! Ако сте решили да изненадата любимата си като напълните ваната с Dom Perignon или Moet & Shandon , ви очаква проблем. Луксозните брандове шампанско , уиски, водка и вносна минерална вода буквално се изпаряват от складовете на големите дистрибутори , а внос няма.
Какви са причините за инфлацията и съпътстващия дефицит?
Пандемията , ограничителните мерки, както и фискалната подкрепа, която правителствата на силните икономики оказаха на своите граждани са комбинацията, която буквално взриви пазара. Потреблението на стоки в Европа и САЩ замести пътуванията , което повиши търсенето. „Свръхспестяванията” влязоха светкавично в употреба и започнаха да теглят цените нагоре.
Икономистите се тревожат и от инфлацията на пазара на труда и от растежа на заплатите, който изпреварва икономиката.
Фискалната подкрепа, която правителствата оказват, вече намалява осезателно, а производството и транспортът, макар и бавно се възстановяват. Все още е рано да прогнозира кога инфлационната спиралата ще се свие.
Още от категорията

Майката на Митко: Няма такава пропаднала държава, колата-катафалка се движи свободно из града

