Електрическите тротинетки трябва да бъдат забранени. Това смятат близо две трети от гласувалите в последната анкета на TrafficNews.

64,62% от участниците са категорични, че тротинетките са опасни, водят до прекалено много инциденти и застрашават безопасността в града.

Други 29,53% от анкетираните смятат, че не е нужна пълна забрана, но е време да се въведат по-строги правила за ползването им и по-сериозни санкции за нарушителите.

Едва 4,51% са на мнение, че тротинетките не са по-опасни от останалите участници в движението и проблемът е в поведението на водачите им и на шофьорите на моторни превозни средства.

Близо 1,34% от запитаните пък са отговорили, че темата изобщо не ги интересува.

Междувременно, законът вече претърпя промени. Само преди дни влязоха в сила нови, по-строги правила за ползването на електрически тротинетки в България. Сред тях е пълна забрана за каране на тротинетки през нощта, независимо дали водачът има фар или светлоотразителна жилетка. Според новия закон вече всяка тротинетка трябва да бъде регистрирана с индивидуален номер, а за собственика ѝ е задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.

Възрастовият праг се вдигна и само лица над 16 години ще могат да управляват тези превозни средства. Максималната разрешена скорост е ограничена до 25 километра в час, а носенето на каска става задължително за всички, без значение от възрастта.

Карането по тротоари, в паркове, пешеходни зони, тунели и подлези вече е изрично забранено. Превозването на пътници също не е разрешено, както и използването на мобилен телефон по време на управление или воденето на домашни любимци на повод. При преминаване през пешеходна пътека водачите трябва да слязат и да бутат тротинетката, точно както се изисква за велосипедите.

Тротинетките няма да се движат вечерта, ето какво решиха депутатие за Закона за пътищатаМаксималната скорост на магистралата остава 140 км/ч.

На този фон, в Пловдив темата също достигна до Общинския съвет. След поредица от инциденти в града, групата на „ПП – ДБ“ внесе официално предложение в местния парламент за допълнителна регулация на тротинетките. Освен това, към кмета Костадин Димитров и Общинския съвет постъпи и гражданска инициатива за провеждане на местен референдум.

Идеята е пловдивчани да бъдат попитани дали искат пълна забрана на електрическите тротинетки в града или предпочитат строга регулация, каквато анкета TrafficNews вече направи. Инициативата цели да създаде „законен процедурен ред за допитване до гражданите“ относно бъдещето на тези превозни средства в града. Предложението предвижда две основни възможности:

Пловдивчани искат от кмета референдум за пълната забрана на електрическите тротинеткиАко не се проведе допитване до гражданите, се предлага по-строг контрол с редица мерки

Първият вариант е пълна забрана за ползването им от 1 януари 2026 година с цел да се подобри безопасността по улиците, тротоарите и парковете. Вторият вариант е въвеждане на допълнителни ограничения и нови правила чрез промени в Наредбата за организация на движението и паркирането.

Причините за тези предложения не са случайни. Пловдивчани масово се оплакват от безконтролното и опасно каране на тротинетки, без да се познават и спазват правилата за движение по пътищата. Често те се движат със скорост между 30 и 55 километра в час, въпреки че по закон лимитът е 25 километра. Някои от по-новите модели развиват дори по-висока скорост.

Тези превозни средства се ползват не само по велоалеи, но и по тротоари, пешеходни зони, паркове и често преминават произволно през улици и кръстовища без да се спазват светофарите. От началото на годината в Пловдив са регистрирани над 30 инцидента с електрически тротинетки. Има случаи на ударени пешеходци, травми, счупвания, охлузвания, а най-уязвими са възрастните хора, децата и родителите с колички.

В случай че бъде избран пътят на регулацията, в Пловдив се предлагат конкретни мерки. Ще се определят конкретни маршрути за движение на тротинетките и те ще бъдат ясно обозначени. Ще има зони с по-ниска максимално допустима скорост, за да се намали рискът в натоварени места. Ще бъде изготвена интегрирана карта на града, в която ще бъдат посочени разрешените трасета. В процеса на вземане на решения ще се включат експерти от Пътна полиция, отдел „Безопасност на движението“, областната комисия по пътна безопасност и други специализирани структури. Полицията вече заяви, че ще осъществява постоянен контрол и ще глобява нарушителите, като ще съдейства активно на общината за въвеждането на новите правила.

Предстои Общинският съвет на Пловдив да разгледа постъпилите предложения и да реши дали градът ще върви към пълна забрана на електрическите тротинетки или ще въведе допълнителни ограничения и правила за тяхното ползване.

С тротинетка на скорост и живот на късмет: Как да се преборим с безотговорните млади?Преди дни TrafficNews стартира онлайн анкета с въпрос: „Трябва ли да бъдат забранени електрическите тротинетки?

Безсмъртен! Тротинеткаджия фучи с 50 км/ч в средата на булевард в Пловдив, не зачита светофариСпоред ЗдВП в случая водачът извършва три нарушения едновременно

Тротинеткаджия пострада при катастрофа в Пловдив, след като премина на червен светофар

Шофьор блъсна тротинеткаджии в Кършияка, огледа се за пострадали и избягаЕдиният тийнейджър е отведен в болница, другият си е тръгнал