600 камери за скорост ще заработят следващата година, това обяви вътрешният министър Атанас Илков в Пловдив. Той бе на молебен в Пловдив в храм „Св. Марина“ на заупокойна молитва за всички загинали участници в движението по пътищата в България.
По думите на министъра от внушителната бройка 300 ще бъдат на МВР – стационарни и мобилни, а другите 300 от тол системата. Шансът това да се случи е точно толкова голям, колкото и догодина Атанас Илков да продължи да бъде вътрешен министър – почти нулев.
Въпросът е дали той самият вярва в тези неща, или откровено лъже пред медиите, за да покаже загриженост за пътния травматизъм, който като епидемия взима жертва след жертва.
Илков не каза откъде ще дойдат тези 300 нови камери на МВР, но вероятно става дума за закупуването им чрез обществени поръчки. В същото време Вътрешното министерство не може цяла година да завърши двете процедури за закупуването на 83 нови камери, чиято бройка е далеч по-ниска от прокламираната от бившия шеф на полицията в Пловдив.
Двете обществени поръчки бяха пуснати през април тази година, а едната бе прекратена преди месеца. От МВР трябваше да закупят 20 модерни стационарни камери за 2 млн. лева, като процедурата вървеше, отвориха се офертите на фирмите, но ненадейно Илков реши да я прекрати през октомври. Официалната причина - имало пороци в документацията при откриването на процедурата през април. Защо 5 месеца по-късно от МВР се сещат, че имат проблеми с документацията не е ясно, но може само да се предполага, че става дума за „неправилните“ фирми, които са подали офертите.
Другата поръчка, която е за закупуването на 63 камери за скорост също буксува. По нея бе избран изпълнител, но в момента тя се жали в КЗК, а след това може да стигне и до ВАС. Почти сигурно е, че до края на годината тя няма да завърши, а ако регулаторите не я отменят, то ще има и сериозен срок за доставката на камерите. Не е ясно откъде ще дойдат другите 230 триноги, тъй като такава процедура нито е пусната, нито е обявявана досега.
Относно камерите на тол системата – те също едва ли ще заработят в близката година. Тепърва те ще се дават на Българския институт по метрология за сертифициране. Процедурата отнема около година с всички тестове и лабораторни анализи, което говори, че също през 2025 година те няма да могат да бъдат на разположение за засичане на нарушители на скоростните режими. Към днешна дата дори документите към БИМ не са подадени за това.
Така от 600-те обещани камери от Илков, догодина и то най-добрия случай ще заработят 10 пъти по-малко – 60… С други думи никой не може да даде това, което сегашният вътрешен министър може да обещае.
Загрижеността на Атанас Илков е меко казана и лицемерна, предвид интервютата му за пътната безопасност преди 2 седмици. Тогава той се хвалеше в национален ефир, че жертвите от ПТП-та намаляват, като полицията взима адекватни мерки. В същото време България е начело на антикласация по най-много жертви и тежки ПТП в цяла Европа.
Още по-абсурдното изказване на вътрешния министър бе, че ще дават пари по томсойерски общините да си чертаят пътна маркировка и да слагат знаци през Фонда за пътна безопасност.
Откакто е вътрешен министър изглежда Илков се е концентрирал единствено във въпросния фонд и как може той да бъде изразходван с претекст, че се подобрява пътната безопасност по пътищата. В същото време резултатите не показват нищо друго освен гръмки и нереалистични обещания, както и напразно усвояване на държавни пари.
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест