Държавата загуби битката и за новата част от перона на „Летище Пловдив“ ЕАД. Апелативен съд – Пловдив излезе с решение в полза на частната фирма „Летище Пловдив“ АД. То обаче подлежи на касационно обжалване в едномесечен срок от връчването му пред ВКС.  

Историята на съдебните дела между държавата и частната фирма е започнала много напред във времето. 

Как перонът на летището се оказа в частни ръце?

„Летище Пловдив” АД е уникална партньорска конфигурация, която може да послужи за христоматиен пример за това как се разсипва държавна структура.

Още през 1995 година държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55 %, а три години по-късно делът е стопен на 36 на сто. През години с вдигането на капитала, акциите на държавата става все по-малко. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен, а голяма част от собствеността отива в „Летище Пловдив” АД, за сметка на държавното предприятие.  

Години наред новото дружество – „Летище Пловдив” ЕАД плащаше наема за складовете и перона, докато държавата реши, че всичко това е тяхна собственост и започна да води дела.

Междувременно през 2009 година перонът на летището бе разширен  значително  от държавата , като на него бяха направени четири нови места за кацнали самолети.

Развоят на делото обаче е минало катастрофално за държавните структури.  Окръжният съд не само, че отхвърля жалбата на държавата, но на практика признава, че и новата част от перона трябва да е в ръцете на частника. В мотивите на съда е записано, че  „Летище Пловдив” АД е носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Причината е, че дострояването на пистата сама по себе си не е довела до образуването на нов обект, а това води до присъединяването й към основния парцел.

Апелативният съд в Пловдив потвърждава делото на окръжните магистрати, а държавата ще обжалва във ВКС. Ако и последната инстанция постанови, че перонът и складовете са собственост на „Летище Пловдив” АД, тогава държавната структура може да няма достъп до тях . Все пак до произнасянето на върховните магистрати достъпът до тях не може да бъде ограничен.

 По време на делата обаче юристите на частната компания недвусмислено са се изказали, че тя ще търси пропуснати ползи от държавата за времето, в което тя е ползвала перона без наемни отношения. С други думи, ако ВКС потвърди решението на Апелативния съд, от „Летище Пловдив” АД, те могат да заведат дело за пропуснати ползи. Друг любопитен факт е, че точно преди държавната и частната фирма да приключат договорните си отношения, вторите са поискали 140 000 лева месечен наем,вместо плащаните 20 000 лева. Стъпвайки на това, от компанията може да заведат дела за милиони срещу държавата.