Община Пловдив представи пред общинския съвет Плана за устойчива градска мобилност, който обхваща текущите проблеми на всички видове транспорт в града, както и възможностите за разрешаването им през следващите 10 години. Първата част от плана представлява проучване на нагласите за това какво може да бъде подобрено, а следващата - предлага стратегически решения и варианти за финансиране. Само трима общински съветници обаче проявиха интерес към плана - това бяха Слави Георгиев, Таня Георгиева и председателя Александър Държиков.  

Планът е изготвен от обединението между ДНД-Консулт и Институт за транспортни изследвания, като е коствал 372 000 лева. Основните му параметри бяха представени от пътния инженер Тодор Анастасов, Руска Бояджиева и Станислав Станев.

Инж. Анастасов цитира социологическо проучване, обследвало мнението на пловдивчани, относно текущото състояние на градския транспорт и пътната мрежа в града. Оказва се, че 53% от допитаните не подкрепят разширяване на Синя зона, 60% съобщават за нередовен градски транспорт с недостатъчен капацитет, а масовото мнение спрямо електрическите автомобили и автобуси е свързано с недоверие. Гражданите алармират, че автобусите в Пловдив са стари, паркирането в града е хаотично, че пътната инфраструктура е амортизирана, велоалеите са малко, а градът се задъхва от транзитен трафик.

На база социологическото проучване са синтезирани желаните резултати, които Пловдив трябва да постигне, за да се превърне в „смарт сити”, заяви инж. Анастасов. Той представи четирите основни цели, които планът си поставя - краткосрочни и средносрочни. Първите обхващат периода до 2026 година, а вторите се простират до 2032 година. Всички проекти, които Пловдив трябва да изпълни, за да постигне плана са над 100, а общата им стойност възлиза на колосалните 1 237 000 000 лева.

Първата цел е свързана с градската инфраструктура – изграждане на нови улици, ремонт на стари, градски електрически транспорт по заявка, зарядни станции, зони за ниски емисии, както и закупуване на служебен електрически транспорт.

Втората цел говори за подмяна на светофари, инсталиране на видеонаблюдение, датчици и цялостно подобряване на градската мобилност.

Цел Три засяга сериозно т.нар. градска железница, закупуването на електробусите, изграждане на буферни паркинги и построяването на нова автогара.  В четвърта цел са поставени важни инфраструктурни ремонти като Околовръстния път на Пловдив, Голямоконарско и Рогошко шосе.

След края на презентацията бе повдигнат въпросът реални ли са всички тези цели и откъде Пловдив ще намери средствата за реализирането им. Отговорът бе, че всъщност идеята на стратегическия план е да събере всички амбиции на местната власт в един документ, чрез който ще може да се кандидатства за европейско финансиране и ще бъде послание как да се структурират бъдещите инвестиционни намерения.

Но всичко това ще бъде ангажимент на следващите управления на града. 

Планът трябва да бъде гласуван от общинските съветници, като това най-вероятно ще се случи на сесията на 2 август. 

PR с нероден Петко, или как се изкарва цял мандат като зам.-кмет в Пловдив с една поръчка?Суперлативите към новата система за градския транспорт притеснително напомнят случилото се с „Индра”