
Общинският съвет не прие предложението на зам.-кмета по транспорт Александър Държиков да проведе обществена поръчка за 29-те линии от градския транспорт на Пловдив за следващите 10 години.
Развръзката бе очаквана, предвид пълната липса на информация за това какво възнамерява да прави Община Пловдив с 29-те линии, както и как смята да развива транспорта в следващите 10 години. Предложението, което бе всичко на всичко 4 страници, се казваше единствено:
„Изготвянето на документацията за възлагане на обществената поръчка ще бъде възложено на експертите на Възложителя (б.а. ОКТ), които на база актуалните и действащи разписания на линиите ще подготвят останалите части на условията на поръчката, които ще бъдат предоставени за утвърждаване преди стартирането на процедурата. Считам за редно, с цел повишаване на качеството на услугата, да се търсят по-модерни транспортни средства, но също така да бъдат завишени част от санкциите…“.
Това логично породи редица въпроси, а дори 15-минутното експозе на зам.-кмета по транспорт Александър Държиков защо трябва да се приеме в този му вид, не убеди общинските съветници.
Яна Димитрова от „Браво Пловдив“ първа започна с въпросите, като преди това предаде думите на бившия директор на ОКТ и сегашен консултант в Община Пловдив – Георги Стоилов, който заявил дали на шега, или насериозно, че „Пловдив има най-добрия градски транспорт в България“. Критиката от нея бе, че поръчката ще бъде направена на база на старата транспортна схема, без никакви промени и оптимизация по нея. Тя постави и въпроса защо се дава поръчката за максималния срок на договора от 10 години, вместо да се развива общинското дружество „Екобус – Пловдив“. Отговорът, който е получила е, че бъдещият оператор трябва да има сигурност в инвестицията си. От друга страна обаче в документацията е било записано, че по преценка на възложителя – всяка линия може да бъде отнета от превозвача за сметка на вътрешния оператор с едногодишно предизвестие.
„Тези две твърдения се бият. Как даваме сигурност с 10 години, а след това им казваме, че ще им взимаме линии, които ние преценим“, каза Димитрова.
Веселина Александрова пък заяви, че няма никаква яснота относно бъдещето изпълнение на линиите, както и въобще защо се избира процедура по ЗОП, а не на концесия например. Също така ще се спази ли законът, който задължава една от линиите да бъде пригодена изцяло за хора с увреждания.
„Излизат и редица друга въпроси, на които няма отговор. Изглежда ни подавате „празен чек“, който ние да подпишем, а всичко се прави да бъдем постоянно на временни мерки“, заяви Александрова.
Славчо Атанасов пък заяви, че дори най-добрият пълководец без армия ще загуби битката. Той даде пример, че докато е бил кмет преди 15 години е имало 290 автобуса и 40 тролеи – сега са между 210 и 230.
„Това са 100 автобуса разлика, а тогава Пловдив бе със 100 000 души по-малко, нямаше и толкова задръствания“, каза Атанасов.
В 15-минутната си реч зам.-кмета Александър Държиков заяви, че няма вина за ситуацията, в която се намира Община Пловдив. След реплика към Яна Димитрова и „Браво Пловдив“, че част от проблемите не са били решени в първата година и половина от мандата, сега на него се падала тежката задача. Той припомни времената, когато е бил зам.-кмет през 2011 година как за година са приели нов генерален план за организация на движението, а сега през май заварил общината без такъв и бе предприети мерки за направата. Сега имало поръчка и сериозно са работили по нея. Както TrafficNews писа обаче, новото задание по ГПОД има над 80% идентичност, с това през 2019 година, когато е било актуализиран той.
Държиков заяви още, че това предложение е според изискване на закона и регламент и едва ли не е формално. Все още не е изготвена поръчката, като тя е написана на 90%. Той покани съветниците „на кафе“, за да им покаже документацията и изискванията, които ще бъдат заложени.
Относно новата маршрутна схема – тя щяла да е готова, когато има нов Генерален план за организация на движението. След това вече при сключен договор – можело да се променят маршрутите на автобусите.
Предложението, а и изказванията на Държиков обаче не убедиха общинските съветници да подкрепят точката. Тя събра едва 18 гласа „За“ в лицето на ГЕРБ, БСП и ИТН и отделни съветници, останалите общинари от ПП-ДБ, „Браво Пловдив, „ Съединени за Пловдив“, „Независими за Пловдив“ и „Възраждане“ не я подкрепиха.
Така предложението трябва да бъде внесено отново, заедно с доста по-убедителна мотивна част.
Още от категорията
Виж всички
Кафе, ресторант или зала за фехтовка? Отложиха търг за помещения от 600 кв.м в Колодрума


Темите на Traffic News
