Една от най-динамично развиващите се и същевременно най-натоварени части на Пловдив е район „Южен“. Това е район с интензивно строителство, нарастващо население и сериозни инфраструктурни предизвикателства. През изминалата година именно тук се реализираха ключови проекти, но останаха и проблеми, които очакват своето решение – от Южния колектор и трафика, до зелените площи, паркирането и социалната инфраструктура.
В интервю за TrafficNews районният кмет на „Южен“ Атанас Кунчев прави равносметка за постигнатото през 2025 година, коментира напредъка и проблемите около ключови инфраструктурни обекти и основните пътни артерии, както и разкрива кои ще бъдат водещите приоритети и инвестиции в района през следващата 2026 година.
-Каква година изпраща район „Южен“ и успяхте ли да постигнете целите, които си бяхте поставили?
– Изпращаме една изключително динамична година. Година с много предизвикателства и сериозни проблеми, но и с много свършена работа в район „Южен“. Не всички цели бяха изпълнени, но по ключови направления постигнахме реален напредък.
– Кои бяха най-важните инфраструктурни проекти през годината?
– Безспорно най-голямата тема остава Южният колектор. През тази година беше прекарана голяма част от тръбите, което е сериозен напредък. Това, което не се случи – и може би е по-добре, че не се случи тази година – е преминаването през Коматевско шосе.
В момента Южният колектор остава най-сериозният инфраструктурен проблем на района. На Кукленско шосе колекторът е затапен и се източва чрез помпена станция, която при обилни валежи не успява да поеме водата. В резултат тя излиза на пътното платно, което води до наводнения.
– Какви действия предприехте?
– Проведохме множество срещи с ВиК. В резултат на това те приеха да разделят втория етап на проекта на подетапи 2.1 и 2.2. Очакваме до края на годината проектът да бъде внесен в голямата община за съгласуване.
Това означава, че част от втория етап ще може да бъде реализирана, като колекторът с диаметър Ф3000 ще бъде заустен в тръба Ф1000. В момента се припомпва в тръба Ф400, което е крайно недостатъчно. Новото решение ще позволи по-голям обем събиране на вода, както гравитачно, така и чрез допълнителни помпени точки, което ще намали риска от наводнения.
Проблемът с наводненията се задълбочава, защото дъждоприемните шахти са стари, без нови разширения. Когато колекторът се препълни, те спират да поемат вода. Водата се отвежда гравитачно към бул. „Никола Вапцаров“, където също се получават сериозни задръствания и отказ на дъждоприемната система.
– Имате ли конкретни проекти за нови пътни връзки?
– Да, не само идеи, а и издадено строително разрешение. Проектирали сме продължението на бул. „Македония“ до бул. „Александър Стамболийски“. Проектът е за двулентов път с разширения, като са предвидени около 60 нови паркоместа.
Проектът вече е внесен за финансиране към МРРБ и очакваме до една година да бъде осигурено финансиране и реализация. Това ще облекчи значително трафика, включително по бул. „Димитър Талев“.
– Какво се случва с разширението на ул. „Скопие“?
– Проектът е готов и е внесен в голямата община за издаване на строително разрешение, тъй като това е път от висока категория. Имаше забележки, основно свързани с растителността, които бяха върнати към проектантите и се отстраняват. Очакваме след Нова година да имаме разрешение за строеж.
Финансиране все още няма, но ще търсим – дали чрез МРРБ или по други програми.
– Възможно ли е разширението на бул. „Александър Стамболийски“?
– Да. За първия участък – от Индустриална зона до ул. „Пере Тошев“ – тази година ще отделим средства за проектиране. Това са около 800–900 метра, които ще бъдат разширени до четири ленти.
Идеята е да се запази максимално зелената ивица между платната и около 90% от дърветата. От „Пере Тошев“ до бул. „Димитър Талев“ има между 12 и 14 имота за отчуждаване, които съм подал с приоритет. Това е ключово за поетапното реализиране на целия проект.
– Съществува ли възможност за изграждането на алтернативен булевард в района?
– Да, възможен е по трасето на т.нар. глуха жп линия. Имотите са на НКЖИ и в момента тече комуникация за прехвърлянето им към общината. Там може да се изгради допълнителен булевард към район „Южен“, както и пространство за градска железница. Това няма да е алтернатива на „Стамболийски“, а допълнителен вход към района, който е силно необходим заради големия прилив на автомобили от родопската яка.
– Доволен ли сте от качеството на ремонтите по Южния колектор?
– Не. Надземната част не е изпълнена качествено. На много места се ремонтира само пътното платно, без тротоарите, което води до несъответствия – нови плочки до стари, неравности и лоша визия. Освен това асфалтът на много места е само на биндер или дори на битумизирана баластра. Това не е завършен път и води до бързо компрометиране. И видяхме и как тръгнаха да правят пешеходните пътеки. Аз бях в шок, когато я видях. Важното е, че коригираха това недоразумение бързо.
-Проектирате ли развръзките от южната страна на пробива на гарата – на какъв етап са дейностите там и как ще се реши движението в района?
– В момента се проектира временна организация на движението за южната страна на пробива. Избираме изпълнител. Докато текат отчуждителни процедури и държавата не предостави ключов имот, не можем да изградим окончателните връзки.
Ще се въведе временна схема с пътни знаци, светофар и пренасочване на трафика по „ Димитър Талев“, „Бяло море“, „Калиакра“. След това ще се анализират реалните транспортни потоци в рамките на 2–3 месеца.
-Какви са ви идеите и проектите, свързани със зелените площи, междублоковите пространства?
– Реализирахме множество проекти при междублокови пространства. Направихме до юбилейния блок на ул. „Поручик Въльо Стефов“ много хубаво пространство, на ул. „Иван Гарванов“. Изградени са алеи, зони за отдих, осветление, засаждане на дървета и озеленяване и продължаваме в тази посока.
Район „Южен“ спечели 14 проекта по програмата за „калните петна“, които в момента се проектират. Това ще промени облика на района в близко бъдеще.
Планираме ново паркче на ул. „Стефан Стамболов“ с модерна поливна система и осветление. Продължаваме работата по бул. „ Ал. Вапцаров“, „Студенец“ и „Поручик Въльо Стефов“.
– Как се решава проблемът с паркирането?
– С този проблем се заехме още от първия ден. Изградихме нови паркинги на ул. „Иван Кисяков“, „Славееви гори“, „Лайпциг“ на „Константин Геров“. През следващата година планираме нови паркинги на ул. „Дрин“, „Георги Икономов“, „Михалаки Георгиев“. Продължаваме системно да работим за ограничаване на паркирането върху зелени площи и за изграждането на нови зони за паркиране. В момента се работи и по ул. „Лозарска” 73, там паркинга трябва да е с нов облик.
- В каква фаза са проектите и ремонти за детски ясли, градини и училища в района?
– В момента тече процедура за довършителни работи и обзавеждане на детската ясла „Патиланци“ (до „Нептун“) с пет групи. Очакваме през следващата година децата да бъдат приети. На финал е строителството на нова детска градина в район „Южен“, където ще бъдат преместени децата от подблоковата градина „Слънчо“, което е изключително важно. Проектира се и пристройка на ДГ „Ралица“ в Коматево, с яслена и градинска група. Избран е изпълнител и за изграждането на новата детската ясла в „Южен”.
С появата на тези обекти ще се облекчи положението до някаква степен, но трябва да мислим и още варианти, защото ни остава още една подблокова детска градина.
Има нужда и от училища. Възможност за изграждане на такова има в Коматево, зад базата на Ботев в района. Но по някои училища се работи активно – ОУ „Яна Сандански“ преминава от двусменен на едносменен режим, а капацитетът на ОУ „Климент Охридски“ се увеличава значително.
-Каква е програмата и проектобюджетът на района за следващата 2026 г.?
- Район „Южен“ е поискал бюджет от 19 млн. лв., включващ 3 млн. лв. за текущи ремонти на улици, средства за „Скопие“, „Пере Тошев“, „Македония“, 7 нови паркинга, поливни системи (37 000 евро.), ремонт и изграждане на детски площадки, както и за домашни любимци, 1,3 млн. лв. за парк „Източна Румелия“ и други дейности.
- Какво се случва с парк „Коматево“?
– Подробният устройствен план беше одобрен на последната сесия на общински съвет. След одобрение и заповед на кмета, процедурата приключва в Министерството на земеделието. През следващата година ще бъдат заделени средства за проектирането му.
– „Южен” ли е най-трудният район за управление?
– Да, според мен „Южен“ е най-трудният район – най-голям, с непрекъснато строителство, постоянен приток на хора и инфраструктура, която не отговаря на този етап.
През изминалата година в район „Южен“ бяха реализирани редица важни инфраструктурни проекти. Изградена беше улица „Енос“ в кв. Коматево. Реновирана беше част от ул. „Беломорска“, а със средства от общинския бюджет беше обновено локалното платно на ул. „Никола Вапцаров“, което осигурява достъп до едно от училищата в района и е силно натоварено. Улица „Иван Кисяков“ беше изцяло асфалтирана, като бяха изградени и нови тротоари. Завършено беше и обръщалото в кв. Коматево. Бяха изготвени и реализирани проекти за нови пешеходни пътеки на рискови места – на ул. „Овощарска“ и на бул. „Александър Стамболийски”. За повишаване на безопасността бяха поставени специални мигащи сигнализиращи знаци, а предстои изграждането и на два „легнали полицаи“. В процес на изграждане е и нов пешеходен светофар на ул. „Даме Груев“, в непосредствена близост до Начално училище „Братя Миладинови“, с цел повишаване на безопасността на децата.
Работата тук никога не спира, но именно затова всяка крачка напред е важна.
Още от категорията
Виж всички
Асеновградчанин редовно хвърля пиратки в двора на комшии, ядосан от лаещото им куче