С над половин милиард лева ще разполага Агенция „Пътна инфраструктура” през 2021 година, съобщиха от министерството на регионалното развитие и благоустройство. Предвиждат се парите за АПИ да бъдат със 111 млн. лева повече отколкото бюджета през 2020-а година.
Знае се, че догодина ще продължи работата по големите пътни проекти, сред които са магистралите “Хемус”, “Струма” и “Европа”, Велико Търново - Русе, околовръстното шосе на София и пътят Видин - Ботевград.
За текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа са заделени 367 млн. лв. Парите ще отидат за приоритетни пътни участъци, нуждаещи се от спешни аварийно-ремонтни дейности, за да се повиши пътната безопасност.
Големият въпрос е дали от тези пари ще се дадат средствата за наложителния ремонт на Околовръстното на Пловдив. Все още бюджетът на АПИ не е гласуван за отделните проекти, като се очаква това да стане в началото на следващата година.
Последните изчисления бяха, че за да се ремонтира пътят са необходими 18 млн. лева за трасето от 14 км. Проектът включва оправяне на пътното платно и банкетите, както и преасфалтиране на няколко пласта.
На места Околовръстното на Пловдив прилича на междуселски път, а неравностите и дупките дават сериозни предпоставки за тежки инциденти. Повечето институции под тепетата са на мнение, че този път в сегашния му вид няма да издържи до т.нар. удвояване, за който тече обществена поръчка. Повече от една година тя се проточва, като изпълнители бяха избрани за два участъка за т.нар. Царацовски пътен възел - от АМ „Тракия” до кръговото на пътя Пловдив - Пазарджик.
Все още обаче комисията работи по най-голямата обособена позиция, която е за проектирането на останалата част от Околовръстното - Път ІІ-86 „/Път І-8 „Пазарджик-Пловдив”/ – Асеновград – Смолян” от км 0+640 до км 14+600. Нейната стойност е над 2,8 млн. лева, като това проектиране е изключително сложно и изисква редица пътни съоръжения по цялото трасе от близо 15 км. В най-добрия случай този проект, който все още дори не е изготвен, може да се случи след 4-5 години. Поради това ремонтът на съоръжението е наложителен.
За сметка на това обществената поръчка за новия лъч на Околовръстното върви скоростно, като скоро се очаква да има изпълнител по нея.
Индикативната стойност за трасето от 4,8 км е 42 млн. лв. без ДДС, а средствата са от републиканския бюджет. С построяването на обхода транзитният поток, идващ от АМ „Тракия“ и Свиленград, в посока път II-86 Пловдив - Асеновград и Смолян, ще бъде изведен от град Пловдив
Трасето на обходния път ще започва в района на пътен възел „Скобелева майка“ при 98-ми км на път II-56, ще продължава почти успоредно на ж. п. линията и ще завършва при кръговото кръстовище при 14-ти км от път II-86 Пловдив – Асеновград. Новият път с габарит Г20 ще се влее в изградения през миналата година нов четирилентов участък от второкласния път II-86 Пловдив - Асеновград. Отсечката ще бъде с две платна, разделени със средна разделителна ивица, с по две ленти за движение в посока и банкети.
Новата пътна артерия ще улесни транзитното преминаване от общините Куклен и Асеновград към АМ „Тракия“ и „Марица“, а оттам до ГКПП „Капитан Андреево“, с което ще се облекчи значително натовареното движение в град Пловдив. Строителните работи трябва да приключат в рамките на 18 месеца.
Това означава, че със завършването на двете процедури строителството на шосето може да започне през март 2021 година, като завърши до края на 2022 година.