Близо 2 милиарда лева на година – толкова ще струва на държавния бюджет немислимия доскоро рекорден ръст на заплатите в секторите „Сигурност” и  „Отбрана”, който се готви от правителството. Въпреки че проектобюджетът за 2025 година на служебния кабинет бе изтеглен от правителството на Росен Желязков, очакванията са числата за ръста на заплатите в МВР и МО да се пренесат и новата макрорамка.

Според нея реалното увеличение  на разходите за персонал в сектор „Отбрана” става от 1,68 на 2,47 млрд. лв. или 790 млн. лв. - ръст на разходите за персонал в размер на 47%.  В МВР пък издръжката ще може да скочи  от 2,536 млрд. лв. на 3,828 млрд,  или с  1,289 млрд. ръст (51%).

Въпросните 2 милиарда лева само за ръста на заплатите в МВР и Министерството на отбраната пък са 1% от Брутния вътрешен продукт на България.

Докато политици и анализатори се бият в национален ефир как България трябва да свали дефицита си до 3%, за да изпълни Маастрихтските критерии и да страната ни да се засили към Еврозоната, само увеличението на заплатите в двата сектор изяждат 1/3 от възможната дупка в бюджета. Самата издръжка и то за възнаграждения в двата сектора пък доближава 3-те процента от БВП, които са предела на възможностите за разликата между приходи и разходи.

Всичко това се случва на фона за политическите сблъсъци за 18 млрд. лева дефицит за 2024 година и обвиненията към Асен Василев, че е сринал финансовата система в държавата с постоянния ръст на разходите в публичната сфера.

С огромното увеличение на заплатите в двата сектора България рискува много – не само страната ни да се отдалечи от еврозоната и да влезе в спиралов дълг, но и отвори огромни пропасти между държавните служители, а дори и между публичния и частния сектор.

За парите на полицаите и военните

Ръстът на заплатите в МВР и МО от години се прави на „на калпак” без никаква реформа или оптимизация на структурата.  Със своята близо 50 000 численост служителите на МВР и 30 000 в министерството на отбраната,  заплатите  се вдигат поголовно на всички служители – от секретарите през тези на щат и до „хибридите”(б.а. пенсионираните служители).

На практика се получава парадокс, че най-високите възнаграждения ги взимат именно те. Техният брой е около 6 5000, което прави над 10% от общата численост на служителите в МВР. С вдигането на парите „на калпак” не само не се прави реформа в МВР, а още повече стимулира пенсионираните полицаи да стоят на поста си по дирекциите на полицията.

Така пенсиониран полицаи, работещ в системата на високо ниво, може да взима до 9000 лева общо възнаграждение. Доходи, за които малцина може дори да се осмелят да мечтаят.  При военните важни абсолютно същото.

Всеки един новобранец в двете структури пък ще взима между 2500 лева и 3000 лева според образование, клас, длъжност и други.  Заплата далеч  над средната в България, а всяка година те със сигурност ще добавят солидни средства към месечното си възнаграждение. Освен това осигуровките на всички тези служители също се плащат от данъкоплатците,  а на тях се удържа единствено данък общ доход.

Реформа или проформа! Пенсионирани полицаи си докарват министерски заплати след увеличението на възнаграждениятаЩом 6200 души от системата могат да работят след пенсиониране, то не е ли време да им се вдигне пенсионната възраст?

„Дупката” между останалите публични сектори

Въпреки че е заложен ръст на учителската заплати на стартова заплата от 1853 лева на 2112 лева, служителите в сектор „сигурност” и „отбрана” ще бъдат едни гърди вече пред педагозите. Заради разминаването в процентното  отношение на предвиденото увеличение в публичния сектор, учителските синдикати готвят протести. Причината е, че според колективния трудов договор педагозите трябва да получат по 125% средната брутна заплата в страната, която е около 2300 лева.

Напрежението, което започва да се нагнетява в публичната сфера е съвсем очаквано заради готвения огромен ръст на заплатите на служителите в МВР и МО, за разлика от другите.

В същото време положението в общинските администрации става нетърпимо. Заради ниския ръст на заплатите на експертите в местните служби и вдигането на минималната заплата всяка година, разликата между служителите в почистващите предприятия и  директорите на ключови звена става по-малка от 500 лева.

Бичът за частния сектор

„Нито бюджета може да си го позволи, нито е справедливо, нито е почтено. За МВР плащаме най-голям дял като заплати от БВП. Сега ще ги увеличим с 50% тези разходи. Не може без да се реформира системата да се дават пари на калпак. Така е и в сектор „Отбрана“. Те са много над това, което икономиката и бюджета може да си позволи”, това заяви председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев по повод готвеното увеличение на заплатите в МВР.

На практика цели сектори може да се окажат пред угрозата да не могат да си намерят служители, тъй като стават неконкурентноспособни с МВР. Най-ощетени със сигурност ще бъдат частните охранителни фирми, които трудно ще могат да си позволят привличането на висококвалифицирани експерти.

За сметка на какво?

Държавният бюджет е силно ограничен откъм възможности, още повече, че данъчните  ставки, изключвайки частичното връщане на ДДС за отделни сектори и акцизите, не се променят. 2-та милиарда, които ще отидат за ръста на заплатите в МО и МВР е ясно, че ще бъдат за сметка на нещо друго.

Всеки знае, че когато бюджетът на една структура е ограничен, независимо дали става въпрос за държавна, общинска или дори семейна – вариантите са два:  намаляване на капиталовите разходи или теглене на заеми.

Програмата за финансиране на ключови общински проекти през миналата година бе в размер на точно 2 млрд. лева. От тях Пловдив взе 100 млн. лева, без които нито стадионите могат да бъдат завършени, нито  ключови обекти като „Голямоконарско шосе” или кино „Космос”.

Също така през държавния бюджет се прави Околовръстното шосе на Пловдив – основополагащ проект за трафика в цялата област.

2 млрд. лева би струвал и може би най-важният проект за  Пловдивска и Хасковска област – водоснабдяването с чиста планинска вода от язовир Въча  на 1 млн. души, което е близо 15% от населението на България. Проблем, който пряко е свързан с начина на живот и здравето на населението у нас . Вода, която пият и 3000-те хиляди униформени в Пловдивска област.

Така вариантът е или тези проекти да  се режат до кокал, или страната ни влиза в нов огромен дълг.  Тогава пък под въпрос отново идват Маастрихтските критерии, които задължават не само дефицитът да не е над 3%, но и общият размер на държавния дълг да не надвишава 60% от БВП.

Защо се вдигат заплатите?

До този момент разумно обяснение за това настояване на властта – няма. Изтъкват се мотиви като справедливо възнаграждение за служителите в МВР и достоен начин на живот. Естествено това е общовалидно за всички професии не само в публичния, но и частния сектор.

Една интересна аналогия е, че общо служителите в МВР и МО са близо 80 000 души – над 3% от упражнилите право на глас от последните избори, със семействата им – процентът скача поне двойно. Освен това ключова роля в провеждането на изборите играят именно структурите на министерството на вътрешните работи.

Истината е, че всички  заслужават достоен начин на живот и възнаграждения, но фразата  на Джордж Оруел от  „Фермата на животните” -  ”Всички животни са равни, но някои животни са по-равни от други”, отново добива своята валидност в българската действителност.

От бюджета и заложения дефицит ще зависи кога ще поискаме конвергентен доклад за еврозонатаВлизането в еврозоната не може да е самоцелно, посочи председателят на НС