Във връзка с развихрилата се дискусия за новото лого на Европейска столица на културата - Пловдив 2019 от PlovdivTime.com потърсихa за коментар изкуствоведа Светлана Куюмджиева, артистичен директор на фондация „Пловдив 2019”
- Г-жо Куюмджиева, как решихте да изберете новото лого на Европейска столица на културата - Пловдив 2019 с покана към дизайнерски студиа, а не с конкурс?
- Поканихме четири студиа, които харесваме, чиято работа ни е направила впечатление, да ни консултират и да ни предложат варианти как може да еволюира познатият надпис „Заедно” и как може да се направи визуална идентичност въобще за програмата Европейска столица на културата – Пловдив 2019. Ние до този момент разполагахме с цветния надпис, който изписваше мотото на програмата. Той дори не е мислен като лого в началото.
- Защо обаче не обявихте конкурс?
- В офиса на фондация „Пловдив 2019” има един кашон с проекти от миналия конкурс, проведен в периода на кандидатстването. Не искахме това да се случи отново – такъв тип конкурси се оказват непродуктивни. Затова поканихме професионалисти, които да ни консулират. Поканата бе към малки студиа, за които знаем, че са много по-силни в измислянето на неща, отколкото в по-мащабни кампании. Това беше умишлен избор.
Искахме от тях да ни предложат идеите си за това как може да направим еволюция на познатото „Заедно”. В началото не говорехме за толкова радикална промяна. Оказа се обаче, че еволюцията на „Together” няма как да се случи и имаме нужда от лого. В крайна сметка след целия този процес на консултации, който продължи няколко месеца, се спряхме на това лого, предложено ни от „Пункт”. Хареса ни много и беше взето решение от екипа на фондацията да откупим правата върху него.
- Кой точно хареса този проект?
- Първоначално логото беше коментирано и обсъдено с целия екип на фондацията. Ползвахме и експертизата на доказани специалисти като Борил Караиванов и Кирил Златков. Впоследствие решението бе взето от нас – от екипа на фондацията. Това включва мен като артистичен директор, изпълнителния директор Кирил Велчев, заместник-директора „Маркетинг, реклама и търговска дейност” Радост Иванова и заместник-директора „Международна дейност” Виктор Янков.
- Беше ли представено логото и пред Управителния съвет?
- Да, беше представено като готово решение и беше одобрено.
- Колко струва то?
- Цената на авторството на логото е 3000 лв. Това е договорът със студио „Пункт”. Оттук-насетне това лого е собственост на фондацията. Предстои в следващите няколко месеца то да бъде регистрирано в Патентното бюро, за да бъде под пълна защита на авторското право. Авторството му със самото студио вече е уредено.
- Как ще коментирате негативните реакции, след като беше представено пред обществеността?
- Очаквахме го, защото мотото „Заедно” с тези шарени буквички вече е припознато от обществеността. Имахме своите опасения още по време на консултациите, когато се обсъждаше преминаването на толкова радикално различен черно-бял вариант. Това е очаквано за нас. Смея да кажа, че вечните критикари са по-вресливи и техният глас се чува повече, но това не означава, че логото не се харесва принципно. Аз чувам доста положителни коментари от хора, чието мнение уважавам. Това е много важно.
- Не ви ли притеснява, че мрежата завря с доста иронични дори и еротични интерпретации?
- Това че логото придобива най-различни вариации в момента, защото всеки се упражнява върху него, може да бъде само плюс и позитив. Тези интерпретации доказват, че то е креативно и дава възможност да бъде съживявано и разработвано във визуална идентичност, каквато ни липсваше до момента.
Защото „Заедно” е един статичен надпис, който въртяхме напред и назад и не можехме да се отлепим от него. Новото лого има огромен потенциал да рисува върху програмата ни. То тепърва ще се разгръща. Ние имаме и цветни варианти, имаме и рисунки с това лого. Тепърва предстои да бъде видян неговия потенциал. Категорично отказвам да приема, че някакви завъртени или размазани розички, слънца и други подобни могат да бъдат лого на културна инициатива. Не приемам и аргументи като този, че нямало духовност в графичния знак. Това е плоско.
- На финала на разговора ни - има ли нарушение в процедурата да бъде избрано логото без конкурс?
- Юридически нямаме никакви притеснения по отношение на тази процедура. Имаме право на това, консултирали сме се със специалисти. Когато ние избираме с кои професионалисти да работим, това не е прекрачване на закона. Избрали сме ги, а не оставихме всеки да се упражнява по темата, защото този етап отдавна мина. Както казах, имаме си наследен един кашон. Нямаме време и сили. Не виждам смисъл в това да правим асамблея.