Светослав Стефанов и Мохамед Сабер, са напът да реализират ултралек самолет, като вече са готови с макета му. Момчетата са четвъртоокурсници в пловдивския филиал на Техническия университет и искат след завършването си да построят машината в реален мащаб и да създадат своя фирма за производство на ултралеки самолети.
Моделът на истинския самолет ще бъде показан утре /12 април/, когато студенти и докторанти празнуват деня на специалността "Авиационна техника и технологии". Въздушното честване ще се състои на летателна площадка "Марица", преди Граф Игнатиево. Моделът на Светослав и Мохамед е умалено копие на производствените им мечти, но все пак със своя размах на крилете от 1,8 метра, тегло 1,8 килограма и електродвигател, може да покаже възможностите на бъдещия самолет.
"Този модел ще ни покаже и евентуалните грешки, които сме допуснали в работата си", коментират двамата млади конструктори.
Младежите са поделили работата по конструирането, като Мохамед Сабер прави изчисленията, а Светослав Стефанов изработва конструкцията и дизайна. По модела двамата инженери работят извън учебните занятия по 3 дни седмично. Отнема им около 3 месец, за да изработят умаления модел и да го подготвят за летателно изпитание.
„Чрез този самолетен модел ще проверим характеристиките на устойчивост и управляемост, ще видим поведението му във въздуха, преди да направим истинския едноместен самолет. Работим по стандарт FAR103 на Американската федерална авиационна администрация. В момента проучваме къде можем да го построим – трябва ни помещение, 500 часа труд и около 10 000-12 000 лева, за да стане готов. Дължината на корпуса ще бъде 5 метра, а на крилата – 9 метра. Бензинов двигател от 25 до 38 конски сили. Самолетът ще има триточков колесник с опашно колело. Таванът на полета е около 3000-3500 метра височина“, така описва истинската машина Мохамед Сабер.
Крайният резултат, който искат да вкарат в производствена линия, е машина от категория „микролек самолет“, като за този клас не се изисква лиценз за пилот. Преминава се основно обучение, самолетът не се регистрира в Гражданската въздухоплавателна администрация. Не е предназначен да лети в облаци а само през деня. Практически самолетът може да кацне и излети отвсякъде, където има твърда и не много неравна почва. Преди да поеме по въздушните пътища, бъдещият едноместен самолет най-напред ще бъде изпробван от специалисти – тестови пилоти.
„Мисля, че можем да се справим сами, защото само добри ръчни инструменти ще са достатъчни да построим самолета. За по-голяма надеждност ще използваме авиационен дуралуминий за конструкцията. Обшивката на корпуса и крилата е с авиационен плат. За нас това е инвестиционен проект. Целта ни е да създадем собствена компания, която да произвежда такъв тип самолети. След като направим прототипа ще опитаме да кандидатстваме по програмите за стартиращи компании за финансиране“, разказва Светослав Стефанов.
Пред младите и прогресивни предприемачи вече има светъл пример. Докторантът Александър Мариносян вече е построил 4 леки самолета. Той ще представи на празника най-новата си разработка – акробатичен самолет с отлични маневрени характеристи, предназначен за обучение на военни и граждански пилоти. Ще бъдат представени и безпилотни летателни апарати, в които имат участие възпитаници на университета – въздушни мишени и разузнавателни самолети под ръководството на д-р Стоян Аврамов, който освен преподавател е един от пилотите, които организират летателния ден.
Ето го и макета на двамата четвъртокурници:
Още от категорията
Главчев: Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект – десетгодишния срок