„Днешният ден ни дава вяра, че все още има хора търсещи, експериментиращи, искащи да са лидери в нашето общество. Такива хора са се събрали днес тук, за което им благодарим. Вашата работа е вдъхновение, защото давате шанс на системата да види, че съществува по-добро. Вие сте реформатори на класическата образователна система, която на моменти изостава“. Това заяви зам.-кметът по образование Стефан Стоянов малко преди да награди редица пловдивски педагози, които преподават по метода Монтесори. Той изтъкна, че не е случайна датата, която са избрали за церемонията – 1-ви ноември и подчерта, че с усърдната си работа монтесори преподавателите се превръщат в съвременни будители.
„Преди седем години, след близо година подготовка, стартирахме процеса по въвеждане на Монтесори обучението в публичното образование. Стартирахме с пет пилотни детски градини. Към днешна дата имаме 1140 деца и над 200 учители, които боравят в метода. Все още има какво да се надгражда, като например следобедният сън“, пошегува се още Стоянов.
След това пристъпи към връчването на грамоти и книга на 22 преподаватели, които работят в 9 детски градини, 2 ясли и 4 училища в Пловдив. На събитието присъстваха и представители на Нов български университет, с които общината си партнира.
„Честит празник на всички учители – тези които са тук, и тези, които са в класните стаи. Искрено вярвам, че след години, когато прием топло чайче на някое топло място, и наблюдаваме отстрани какво се случва, ще сме горди, че децата, които днес водим за ръчичка, ще водят България към нейното развитие“, заяви развълнувано старши учител Недялка Костова, която бе част от отличените от Община Пловдив преподаватели.
Пред TrafficNews Стефан Стоянов заяви, че бюджетът, който Общината тази година е отделила за интеграция на метода, е 250 000 лв.. Те финансират както обучения на учителски персонал, изразени в 10-месечни курсове, така и оборудване и допълнителни възнаграждения за учители.
Ежегодно пък се провеждат между три е четири курса на година, т.е. между 30 и 40 пловдивски учители се обучават всяка година за работа по метода Монтесори. „Една част от тях са извън системата, но са любопитни и искат да научат нещо ново. Заради това имаме редица детски градини, които интегрират част от метода. Това е и смисълът, когато се прокарват подобен тип политики - да надграждаме“, обоснова се зам.-кметът.
По негови думи едни от най-желаните учебни заведения в Пловдив са именно тези, които прилагат метода, а по-голяма част от родители, които записват децата си там са запознати и държат на неговия стандарт.
„Изместваме желанието на класическата система и нейното вярване, че всички са еднакво добри по всичко, прилагайки индивидуалния подход на Монтесори педагогиката. Промяната я виждаме, когато влезнете в два групи. Обикновено групите са много по-тихи, децата са по-организирани и успяват да научат повече неща. Класическото образование, разбира се, е добро и то дава своя продукт. Затова и тук идеята не е едното да измести другото и те да бъдат конкуренция, а да даваме избор чрез въвеждане на методики, които да се адаптират към различните видове деца“, допълни Стоянов.