Община Пловдив работи върху идеята за изграждане на бизнес звено, което да работи пряко с инвеститорите, без да ги класифицира по ранг. Например тези, които работят в областта на строителството, да получават по-бързо услуга, като същевременно това бива отразено в цените за строителни разрешения. Това обяви зам.-кметът по "Дигитализация, европейски проекти и бизнес развитие" Владимир Темелков по време на събитието Среща на бизнеса в Пловдив и региона, организирано от в. „Капитал“ и подкрепено от общината.

Средствата, които пристигат в хазната пък, да бъдат инвестирани в проектирането и изграждането на инфраструктура – улици, ВиК мрежа, осветление и всичко, необходимо от уличната мрежа. Така, когато знаем къде ще се строи, всички друго ще е изградено. Няма да се допуска грандиозен хаос, да се прескачат строителни фирми и прочее“, допълни той.

По думите му строителството в града и областта се е успокоило: „Преди 6 месеца месеца бях в София, където влизайки в града, видях Ада на Земята. Хиляди строителни кранове – нещо, което в Пловдив все още го няма. Тук се забави темпа на строителство, довършват се стари сгради и се стигна до саморегулиране на процеса“.

Общинската администрация работи по това скоростно да бъде въведена географско-информационна система /ГИС/, която ще доведе до по-качествено предоставяне на услугите ѝ. 

Темелков бе категоричен, че община Пловдив ще се развие благоприятно, ако се излезе от модела - "населените места в региона са просто спални“:

Пловдив е градът с най-малка територия, която се пада на глава от населението. Задължително трябва да работим, ако не за пълно, то за частично присъединяване на Общините „Родопи“ и „Марица“. Хората се прибират, спат там, а на сутринта палят колата и идват в Пловдив, където работят, карат си децата на училище или детска градина, мешат се с трафика, ползват услуги, а на вечерта се прибират обратно в селата. Тези хора трябва да знаят, че да си към Пловдив не означава единствено по-високи данъци. Означава европейски проекти, повече бюджет, по-добра инфраструктура, канализация“, допълни Темелков.

 

Друга важна тема бе засегната по време на панела "Парите на общините: Защо успешните трябва да получават повече?". Един от акцентите бе възможността за повишаване на средствата в българските общини, които според експерти в момента страдат от силно централизирано разпределение на финансов ресурс.

Ресурсите, дори на големите общини, са ограничени. Младата Българска държава, още след Съедиенението, е доста централизирана, заради което определи региони изостават. В същото време трябва да си дадем сметка, че България никога не е била по-богата. Тук е критично важно регионите да бъдат подкрепени с повече средства и техническа помощ. Правителството направи няколко важни стъпки за отделяне на повече средства, за образование например. Истинската децентрализация трябва да мине през данъците“, заяви предшественикът на Темелков – Стефан Стоянов, който в предходното управление бе заместник-кмет по "Образование, бизнес развитие и европейски политики".

„В момента, ако една община иска да вдигне данъците и таксите за строителните разрешения например, прави едни много сериозни разчети. В Пловдив разрешителното струва 5 лева на кв.м., а средната пазарна стойност за жилища е близо 1000 евро на кв.м., очевидно тази такса е меко казано скромна. Ако в такъв момент държавата либерализира механизма, може да даде страхотни възможности за общините. От 20 години говорим как данък общ доход или данък печалба може да остават в общините. Това също би дало много възможности. Защото иначе всички работим за метрото в София“, допълни Стоянов.

Той коментира и темата с привличане на държавно и европейско финансиране за реализацията на местни проекти:

Европейските средства вече не са толкова решаващи. В рамките на следващия програмен период Община Пловдив най-вероятно ще привлече около 100 млн. лв. от тях. Докато вероятно само този мандат по държавни програми ще привлече между 200-300 млн.лв. От друга страна инвестиционната програма на Пловдив е между 20-30 млн. лв. Сами си давате сметка, че с тези средства какво първо да се свърши. Очевидно се нуждаем от повече средства. Напоследък кметовете нямат възможност да мислят мащабни проекти напред в бъдещето – градска железница по-голям трафик на летището, разширяване на Околовръстното, а затъват в битовизми като коя улица да направим тази година. Логиката е администрацията да събира талантливи хора, които да мислят напред в процеса. А една работеща ГИС сисмета ще реши проблема с малките улички“.

Децентрализацията на общините бе обсъдена и от Милен Райков - съдружник "Данъци" и ръководител "Пазари" във фирма за финансови консултации и сделки. 

„Общините са произвеждащ продукт, които трябва да получават своята форма на възнаграждение. Да бъдат насърчавани да привличат. Справедливо е част от приходите да остават при тях“, заяви той и постави акцент върху даването на автономия на общините да определят аспекти от данъчното облагане със следния пример: „Ако смятам, че съм пренаселен и трудно се справям, имущественото облагане е силен инструмент да дам спирачка на идването на други хора. Ако имам част от данъка от данъка върху печалбата, бих могъл да имам думата за привличането на инвеститори“.