![Община Пловдив прави бизнес звено, парите от инвеститорите отиват за изграждане на нова инфраструктура](https://cdn2.trafficnews.bg/2023/12/07/obshtina-plovdiv-pravi-biznes-zveno-411.jpg)
Община Пловдив работи върху идеята за изграждане на бизнес звено, което да работи пряко с инвеститорите, без да ги класифицира по ранг. Например тези, които работят в областта на строителството, да получават по-бързо услуга, като същевременно това бива отразено в цените за строителни разрешения. Това обяви зам.-кметът по "Дигитализация, европейски проекти и бизнес развитие" Владимир Темелков по време на събитието Среща на бизнеса в Пловдив и региона, организирано от в. „Капитал“ и подкрепено от общината.
„Средствата, които пристигат в хазната пък, да бъдат инвестирани в проектирането и изграждането на инфраструктура – улици, ВиК мрежа, осветление и всичко, необходимо от уличната мрежа. Така, когато знаем къде ще се строи, всички друго ще е изградено. Няма да се допуска грандиозен хаос, да се прескачат строителни фирми и прочее“, допълни той.
По думите му строителството в града и областта се е успокоило: „Преди 6 месеца месеца бях в София, където влизайки в града, видях Ада на Земята. Хиляди строителни кранове – нещо, което в Пловдив все още го няма. Тук се забави темпа на строителство, довършват се стари сгради и се стигна до саморегулиране на процеса“.
Общинската администрация работи по това скоростно да бъде въведена географско-информационна система /ГИС/, която ще доведе до по-качествено предоставяне на услугите ѝ.
Темелков бе категоричен, че община Пловдив ще се развие благоприятно, ако се излезе от модела - "населените места в региона са просто спални“:
„Пловдив е градът с най-малка територия, която се пада на глава от населението. Задължително трябва да работим, ако не за пълно, то за частично присъединяване на Общините „Родопи“ и „Марица“. Хората се прибират, спат там, а на сутринта палят колата и идват в Пловдив, където работят, карат си децата на училище или детска градина, мешат се с трафика, ползват услуги, а на вечерта се прибират обратно в селата. Тези хора трябва да знаят, че да си към Пловдив не означава единствено по-високи данъци. Означава европейски проекти, повече бюджет, по-добра инфраструктура, канализация“, допълни Темелков.
Друга важна тема бе засегната по време на панела "Парите на общините: Защо успешните трябва да получават повече?". Един от акцентите бе възможността за повишаване на средствата в българските общини, които според експерти в момента страдат от силно централизирано разпределение на финансов ресурс.
„Ресурсите, дори на големите общини, са ограничени. Младата Българска държава, още след Съедиенението, е доста централизирана, заради което определи региони изостават. В същото време трябва да си дадем сметка, че България никога не е била по-богата. Тук е критично важно регионите да бъдат подкрепени с повече средства и техническа помощ. Правителството направи няколко важни стъпки за отделяне на повече средства, за образование например. Истинската децентрализация трябва да мине през данъците“, заяви предшественикът на Темелков – Стефан Стоянов, който в предходното управление бе заместник-кмет по "Образование, бизнес развитие и европейски политики".
„В момента, ако една община иска да вдигне данъците и таксите за строителните разрешения например, прави едни много сериозни разчети. В Пловдив разрешителното струва 5 лева на кв.м., а средната пазарна стойност за жилища е близо 1000 евро на кв.м., очевидно тази такса е меко казано скромна. Ако в такъв момент държавата либерализира механизма, може да даде страхотни възможности за общините. От 20 години говорим как данък общ доход или данък печалба може да остават в общините. Това също би дало много възможности. Защото иначе всички работим за метрото в София“, допълни Стоянов.
Той коментира и темата с привличане на държавно и европейско финансиране за реализацията на местни проекти:
„Европейските средства вече не са толкова решаващи. В рамките на следващия програмен период Община Пловдив най-вероятно ще привлече около 100 млн. лв. от тях. Докато вероятно само този мандат по държавни програми ще привлече между 200-300 млн.лв. От друга страна инвестиционната програма на Пловдив е между 20-30 млн. лв. Сами си давате сметка, че с тези средства какво първо да се свърши. Очевидно се нуждаем от повече средства. Напоследък кметовете нямат възможност да мислят мащабни проекти напред в бъдещето – градска железница по-голям трафик на летището, разширяване на Околовръстното, а затъват в битовизми като коя улица да направим тази година. Логиката е администрацията да събира талантливи хора, които да мислят напред в процеса. А една работеща ГИС сисмета ще реши проблема с малките улички“.
Децентрализацията на общините бе обсъдена и от Милен Райков - съдружник "Данъци" и ръководител "Пазари" във фирма за финансови консултации и сделки.
„Общините са произвеждащ продукт, които трябва да получават своята форма на възнаграждение. Да бъдат насърчавани да привличат. Справедливо е част от приходите да остават при тях“, заяви той и постави акцент върху даването на автономия на общините да определят аспекти от данъчното облагане със следния пример: „Ако смятам, че съм пренаселен и трудно се справям, имущественото облагане е силен инструмент да дам спирачка на идването на други хора. Ако имам част от данъка от данъка върху печалбата, бих могъл да имам думата за привличането на инвеститори“.
Акценти
![Предрешено: Голяма строителна компания ще обновява кино „Космос” за 9,9 млн. лева](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_predresheno-goliama-stroitelna-076.jpg)
![По две обвинения и отстраняване за пиян полицай и катаджия, прикрил катастрофата му в Първомай](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/10/381_po-dve-obvineniia-i-otstraniavane-piian-685.jpg)
![Проектът за нов огромен парк в Южен напредва](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/10/381_proektat-nov-ogromen-park-yuzhen-501.jpg)
Проектът за нов огромен парк в "Южен" напредва
![Боклукчийски камион се заби в бетонна стена на бул. „Кукленско шосе”](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_boklukchiiski-kamion-se-zabi-betonena-341.jpg)
![Георги остава в ареста, адвокатът му: Телесните повреди на Дебора са от рискован секс](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_georgi-ostava-aresta-advokatat-mu-183.jpg)
![Мъжът, развявал половия си орган на Главната, „живеел” около Халите, но е неоткриваем за властите](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_mazhat-razviaval-poloviia-si-organ-747.jpg)
![Кметът предлага Северна тангента да спаси движението след изграждане на новия квартал във Филипово](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/10/381_predlagat-severna-tangenta-da-spasi-222.jpg)
![Гладиатор от Столипиново обикаля с каруца из Пловдив](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_rimski-kolesnik-krastosva-plovdiv-728.jpg)
"Гладиатор" от Столипиново обикаля с каруца из Пловдив
![4-ма станаха жертва на „ало” измама в Пловдив: Хвърляли пари, за да заловят „ало” измамници](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/11/381_4-ma-stanaha-zhertva-alo-izmama-plovdiv-714.jpg)
Темите на Traffic News
![Нов квартал със 75-метрови небостъргачи изниква в Пловдив](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/07/381_nov-kvartal-sas-75-metrovi-148.jpg)
Нов квартал със 75-метрови небостъргачи изниква в Пловдив
![Разследване! Бизнес за милиони от дъното на Марица - Част I](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/01/26/381_razsledvane-biznes-milioni-danoto-103.jpg)