Най-късно до края на 2024 Пловдив трябва да има готова инфраструктура за дългоочакваната S-Bahn железница. След това влизането ѝ експлоатация ще зависи от това кога ще пристигне подвижния състав или други думи - влаковете, които ще се движат по нея. Това съобщи министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев, който днес бе на посещение в Пловдив заедно с общинския съветник Росен Костурков. Те обсъдиха плановете за изграждане на градска железница с областния управител на Пловдив Йордан Иванов и представители на бизнеса в „Тракия икономическа зона". 

"Темите, които обсъждаме днес, са най-общо какво се случва в България като транзитни коридори, как ще се решат въпросите с доставките, как ще се решат въпросите с градските връзки и интермодалните терминали. Конкретно за Пловдив говорихме за това какво правим тук по отношение на градската железница по повод логистичните нужди на индустриалните паркове, за техните работници и товари", посочи Събев. 

Новото в плана е залагането на т.н. "градски възли", на които хората да могат да се прекачват от един транспорт на друг, а идеята е това да става само с един билет. За целта областният управител Йордан Иванов ще разпрати писма до кметовете на общини в Пловдивско, в които ще ги прикани да посочат удачни според тях места.

"Чрез областния управител на Пловдив ще депозираме писма до кметовете на общините, в които има бизнес и товаропотоци и пътникопотоци, за които трябва да намерим решение, да започнат да подготвят планирането, проектирането и залагането в градоустройствените планове на т.н. градски възли. Това е място, от което започва градски, национален, локален, регионален и международен транспорт на повече от едно превозни средства. Тоест ние искаме не само да проектират спирки. Ние искаме, където е възможно, да спира железницата. Искаме да проектираме спирки там, където могат да бъдат използвани като градски възел. Спирайки там от едно превозно средство, хората биха могли да продължат пътя си с друго транспортно средство и най-важното - с един билет. Общините трябва да започнат подготовката и планирането за създаването на градски възли. Самото им функциониране ще има ефект за следващите 15-20 години за общината и тази икономическа долина", посочи Събев.

Идеята на S-Bahn железопътна система е да се ползва сегашната жп линия, която да бъде надградена. С нея пловдивчани ще стигат до работните си места, а и по този начин да се намали трафикът, катастрофите и вредните емисии. Транспортната система S-Bahn може да работи както в Пловдив, така и по направленията Карлово, Хисаря, Асеновград и Тракия икономическа зона. Концепция за градска железница в Пловдив е от близо 30 години, но наскоро закупуването на необходимите влакове беше вкарано в Плана за възстановяване и устойчивост. S-bahn беше включен и в проекта на новия Общ устройствен план е основното условие, за да няма тапи и препълнени автобуси. 

Все още тече проектиране и няма точна количествена сметка какво ще струва доизграждането на инфраструктурата, включително т.н. градски възли. Разходите по тези дейности обаче ще бъдат поети от НКЖИ стана ясно още днес на срещата. 

"На първо време изглеждаше, че не е толкова сложно. Почти всичко е изградено. Добавяме няколко километра, пускаме влак и нещата са решени. Обаче като влязохме в детайлите, се оказа, че без нужните градски възли, т.н. спирки - ние не правим нищо. След което, като погледнем тези градски възли, ние трябва да погледнем как ще се организира логистиката от градските връзки до различните индустриални зони и тогава да преценим дали е възможно да искаме друго проектиране на железницата. Във всички случаи, за сега ще се ограничим до това проектиране - наличното, с довършителни работи, но ще трябва да погледнем и в перспектива какво още е нужно и да започнем незабавно и това проектиране. Смятаме да направим базовата версия и след това да работим върху ъпгрейдите", посочи транспортният министър. 

Очаква се най-рано S-bahn инфраструктурата да е готова до 2024 година, а влаковете могат да пристигнат в периода от 2024 до 2026 година. 

"От гледна точка на времето ние искаме трите фактора - готовността на железницата, пристигането на подвижния състав и проектирането и готовност за градски възли - да съвпаднат в едно. Това е много тежка задача. Най-рано 2024-2026 година би могъл да пристигне подвижния състав, т.е. ако това е най-бързият срок, ние подвеждаме темпа на работа на НКЖИ в този срок. Ще се обърнем към общините, общински съвети и техните архитекти да побързат с тази логистика и проектирането на градските възли, така че да можем към този период да сме готови. Хубавото е, че самата работа е свършена, процесът не е свързан с покупка на земи, отчуждаване и т.н. доста работа са свършили хората предварително", посочи още Събев. 

Той поясни, че основните му притеснения са дали общините ще успеят да осъществят проектирането на градски възли в този срок. Росен Костурков пък подчерта, че най-критична е ситуацията за Община Пловдив. 

"Една голяма част от проектирането в Община Пловдив или поне това, което влезе в Общия устройствен план, е направено. Но има още много работа, която трябва да свърши самата Община Пловдив. С това писмо от Министерството на транспорта, през областния управител, ще започнем тясно да си говорим с тях. До този момент си говорихме през медиите. И ние искаме, и ние искаме, но не го правим. Сега се надявам, че ще започнем да го правим. Темпото, за което говори министър Събев, до голяма степен зависи от темпото, с което работят общините. Нямам притеснение за малките общини - Марица, Родопи, Куклен. Имам малко повече притеснения към Община Пловдив", посочи Костурков. 

S-bahn в Пловдив ще бъде стопанисван от НКЖИ. 

"Когато започнем строителство на пътните възли, ще стане ясно докъде е общината и откъде НКЖИ", добави обаче P. 

Повече за проекта, четете тук: 

Проектът за S-Bahn на Пловдив: 6 линии до 11 населени места, без прелези по „Копривщица” и връзка Тракия – ФилиповоВкарването на градската железница в Плана за възстановяване и устойчивост ще донесе стотици милиони евро в Пловдив