Софтуерите проблеми, свързани с дигиталните табла в Пловдив, вече са изчистени, а голяма част от тях показват коректна информация. Това е констатацията на експертите от „Организация и контрол на транспорта”, които през последните 10 дни работят съвместно с екипите на испанската фирма „Индра”.
Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов обясни пред наш репортер, че испанският екип на фирмата вече си е тръгнал, но все още в ОКТ работят българските служители на „Индра”.
„Стъпка по стъпка оправяме отделните компонентите на системата. Фокусирахме се около таблата, идентифицирахме проблема, като голяма част от ел табла работят и показват коректна информация”, заяви Чонов. Той допълни, че извън софтуерните и механични проблеми, системата до голяма степен зависи и от служителите на фирмите превозвачи. Така например, ако шофьор изгаси по-рано автобуса преди системата да е приключила операциите, или пропусне последна спирка, това води до срив в цялата система.
От Община Пловдив са влезли в контакт с превозвачите, които да изискат отговорно отношение от шофьорите и хората, имащи връзка със системата. Следващата голяма цел пред градските власти е да оправят цялостната система за ел таксуване, като се въведат и различни мерки за популяризацията й.
Какво обаче показа проверка на TrafficNews за ел таблата на спирката на Цариградско шосе, която е в непосредствена близост до „Организация и контрол на транспорта”?
За 11 минути минаха пет автобуса на градския транспорт, като коректната информация бе за три от тях. На първо място впечатление направи, че за 6 минути минаха два автобуса по линия 21. Първият коректно бе изписан на таблото, докато за втория нямаше информация, че предстои да мине през спирката. По всичко личи, че вторият автобус бе извън всякакъв график, а той съвсем не бе закачен за системата, тъй като показваше, че следващите автобус по тази линия е след 30 минути.
На таблото още от 12:36 часа стоеше, че автобус 66 ще мине след три минути. Самият рейс дойде след минута, но неговото появяване по никакъв начин не се отрази на таблото. Нещо повече, в следващите 10 минути през цялото време срещу 66 стоеше – три минути. Автобусът по линия 25 бе отчетен коректно, както и този по линия 36 за 11-минутния ни престой на спирката.
Въпреки че проверката не може да бъде определена като представителна , ефективността на таблата в случая бе 60%. Това е в пъти повече от досегашните данни, които показваха движението на автобусите.
Припомняме, че градските власти проведоха работна среща с висшия мениджмънт на фирмата, която усвои 20 млн. лев по Транспортния проект. Тогава стана ясно, че те не знаели за проблеми със системата и това, че голяма част от компонентите й не работят.
Причина за незнанието на „Индра“ за проблемите е късането на нишката при предаването на информацията между отделните й звена. Въвеждането на въпросната система вече се проточва 4-та година, а испанците имат ангажимент до я поддържат до края на годината. На практика всички пари на испанците са приведени, без гаранционната такса от около 500 000 лева, тъй като през 2016 година Община Пловдив разписа, че системата работи и бе длъжна да плати.
Очаквайте продължение – какво е бъдещето на електронното таксуване в Пловдив!