На 20 април миналата година, малко след 10 часа, край пловдивското село Оризари се разбива самолет. Загиват двама души - 45-годишният пилот от Пловдив Стефан Василски, собственик на авиоклуб в Белозем, и 17-годишният Валентин Аламански от Чирпан.
Как и защо се стигна до смъртта на младият мъж и опитния ас? Според оконачателният доклад на Специализирано звено за разследване на авиационни събития /СЗРАС/ не Стефан Василски, а непълнолетният Валентин Аламански е седял на лявата седалка на самолета - седалката на пилотиращия пилот, и въпреки, че е нямал права на пилот, именно той е пилотирал злощастният самолет. Наред с това самолетът е бил претоварен и при грешка на пилота лесно може да се стигне до разпадането във въздуха, което в крайна сметка се случи.
Трагедията се разиграва по време на развлекателен полет, който се изпълнява като своеобразен поздрав към публиката на дрон състезание. До момента се вярваше, че пилот е Стефан, а на борда се качва Валентин, който мечтае да стане пилот и попивал знания от опитния ас.
Дори наградата в състезанието с дронове била 15-минутен полет със злополучния самолет, но до там така и не се стига. Малкият собственоръчно сглобен от Стефан самолет излита от несертифицираната летателна площадка на Белозем. При изпълнение на маневра, крилото се чупи и пада на стадиона в Оризари, а машината се разбива в дигата на река Марица. Пилотът и неговия спътник загиват намясто.
Това беше публично оповестената информация в медиите. Товага проверката показва, че машината е минала технически преглед в края на миналата година, а за изясняване на причините за фаталният инцидент случаят се подхваща от СЗРАС. Вече е публикуван и официалният доклад за самолетната катастрофа, който показва, че има значителни отклонения с първоначалните опорни точки в ситуацията.
Ето я и точната хронология на инцидента, според официалните документи.
На 20.04.2019 г. самолет ZODIAC СН 601, регистрационни знаци LZ-ASN, изпълнява демонстрационен полет над стадиона на село Оризари, област Пловдив, при откриване на състезание с радио-управляеми дронове. Около 10:11 h самолетът прелита в хоризонтален полет, на височина около 10 метра, над стадиона и започва набор на височина. Лявото полукрило се откъсва от тялото на самолета. В началото на стадиона самолетът е в хоризонтален полет и в момента, когато преминава в режим на набор на височина лявото полукрило се отделя от тялото на самолета и се удря във фанара. В резултат от удара фанарът се разрушава и разпръсква на малки парчета в цялата южна половина на стадиона. Отделилото се ляво полукрило пада на терена на стадиона. Самолетът се завърта наляво около надлъжната си ос, прелита към 100 метра, удря се в дървета и пада на десния бряг на река Марица. При удара в земната повърхност загиват двама души, намиращи се на борда. Самолетът е напълно разрушен.
Данни от доклада хвърлят яснота върху неподозирани факти за последните минути от живота на двамата на борда. Оказва се, че в същия ден Стефан е дошъл на летателната площадка и е изпълнил първи полет сам. Не е имало проблем. При кацането си той е взел и Валентин, който обаче седнал на лявата седалка, асоциирана с пилотиране.
"След кацането взема на борда пътник, които сяда на лява седалка, където обикновено е място за пилотиращия пилот или обучаем. Собственикът на самолета няма инструкторски права, но сяда на дясна седалка. Макар, че пътникът е под 18 години има не официална информация, че същият е обучаван за пилот и пилотира добре, като е пилотирал и ВС реализирало събитието. Самолетът излита с двете лица на борда по маршрут, чиято крайна цел е стадионът на село Оризари, община Родопи, област Пловдив", пише в доклада.
Освен това при поддържането и контрола на летателната годност на самолета са допуснати отклонения от нормалните процедури. Така следващият открит сериозен проблем е, че самолетът е бил претоварен. Самолетът е категория експериментален-любителски построен и са му правени редица конструктивни изменения - едно от последните е било смяна на двигател, който позволява по-малка допустима маса.
Максималната излетна маса на самолета в съответствие със специално удостоверение за летателна годност №2479, издадено на 03.12.2018 г. е 450 kg. В съответствие с протокол за измерване на масата на самолета от 20.10.2018 г., масата на празния самолет е 243,2 kg. В момента на реализиране на събитието на борда е имало мъж с маса 130 kg и момче с маса 80 kg и гориво до 67 kg при излитането. При посочените условия излетната маса е 520,8 kg и според разследващите това е ясен знак, че самолетът е бил претоварен по време на полета.
Комисията разглежава три основни хипотези за разрушаването, като две от тях гласят "разрушението възниква като резултат от умора на материала в резултат от циклични натоварвания в условията на експлоатацията на самолета" и "разрушението е в резултат от корозирането на материалите от конструкцията на възела, тяхната носеща способност е намаляла и това е довело до разрушаване на възела при допустими експлоатационни натоварвания".
И двете хипотези са отхвърлени, а единствената, която в крайна сметка остава като заключение гласи, че разрушаването е предизвикано от прекомерно експлоатационно претоварване по време на полета.
Ето я и официално приетата хипотеза за трагичната развръзка:
Комисията за разследване във връзка с безопасността приема като основна причина за реализиране на авиационното произшествие прекомерно експлоатационно претоварване, резултат от нарушаване на технологията на пилотиране на самолета при центровка, близка до пределно задната и нарушаване на правилата за провеждане на полетите на безопасни височини и над населени места от пилотиращия пилот. При започване на полета е нарушено едно от основните изисквания свързано с летателната годност на въздохоплавателното средство - превишена е максималната излетна маса поради голямата маса на двамата пилата. Превишеното тегло на пилотите изменя положението на центъра на тежестта на самолета и го нрави близък до пределно задната центровка. Полетни изпитания на самолета показват, че при заден център на тежестта усилията върху лоста за управление стават много малки. При такава ситуация лесно може да се предизвикат прекадено големи отклонения на кормилата, които могат да доведат до прекадено големи претоварвания, такива които превишават допустимите за конструкцията. Колкото по-малък е опита на пилота, толкова по-голяма е вероятността той да предизвика прекадено голямо отклонение на управляващите повърхности. На лявата пилотска седалка е седял пътникът, който е пилотирал и друг път този самолет, без да има съответните права. Самолетът прелита над стадиона на недопустимо малка височина и над обект, къдего се намират значителен брой хора, което е недопустимо от гледна точка на безопасността на полета. Тази ситуация неминуемо е свързана с повишено напрежение на лицето, което пилотира и е допустимо в момента, когато преминава от хоризонтален полет в набор на височина да е преизтеглил лоста за управление. Това преизтегляне, при скорости близки до максимално допустимата, вероятно е довело до превишаване на натоварването над допустимаго и разрушаване на възела на центроплана за закрепване на полукрилото. Проведеното изследване на ломовете в ЛИМК на БАН показва за наличие на пластична деформация в разрушените пластини. Такава пластична деформация възниква при надвишаване на максимално допустимото натоварване.
От самолета не остава почти нищо. Загиват двама души без време.
Ето как е изглеждал самолетът преди инцидента:
Още от категорията
Главчев: Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект – десетгодишния срок