Бившият депутат от "Атака" Калина Крумова, която сега е експерт в МВР, работи заедно с три представителки на БАН по осъвременяването на психотестовете, които държат професионалните шофьори и тези с отнети права. Общата стойност на проекта е 453 600 лв. от еврофондовете по линия на оперативна програма "Транспорт".

Това стана ясно от съобщение на Институт за изследване на населението и човека при БАН с директор проф. д-р Антоанета Русинова-Христова, която е и ръководител на проекта, пише mediapool.bg. Целта е да се осъвременят използваните в момента психологически методики за оценка на психологическата годност на водачи, извършващи обществен превоз на пътници и товари и шофьорите, които временно са лишени или са загубили правоспособност за управление на моторно превозно средство, е посочено в съобщението на ИИНЧ.

По проекта се разработва профил на рисковия водач и се определят какви характеристики - когнитивни, социални и личностни, имат влияние върху поведението му на пътя. Идеята е да се подготвят програми за превенция на водачи, за които е установен рисков профил.

Инициативата за проекта е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Поводът е ангажиментът на страната ни към европейската политика за нулева смъртност на пътя; цел до 2050 г., и намаляване на половина на броя на загиналите и на тежко ранените до 2020 г. спрямо 2010 г. За България това означава, че броят на жертвите трябва да бъде намален до 388, при над 707 загинали през миналата година.

Тъй като според официалната статистика над 90 на сто от катастрофите у нас се дължат на човешка грешка и агресивно поведение на пътя от страна на водачите, се налага да се разработи нов инструментариум за психологически изследвания на кандидатите за придобиване на шофьорска книжка и на тези с отнети права, посочват от МТИТС.

За това транспортното министерство пуска обществената поръчка, която трябва да направи обзор на актуалната научна литература по темата и прилаганите в страните от ЕС в други страни методи за оценка на психологическата годност на кандидатите за шофьорска книжка. Освен това трябва да се проучат методиките за изследване на качествата, свързани с уменията за управление на автомобили, които намаляват риска от допускане на грешки.

За целта се изисква да се направи научно изследване за "валидизация и стандартизация на селектираните методики за изследване на психологическата годност" на кандидат шофьорите и на тези с отнети права. Да се разработят и нови психотестове, както и кампания за разясняване на ролята на човешкия фактор за пътната безопасност.