Над 35 души от родопското село Скобелево излязоха днес на протест срещу разбиването на пътя от свръхнатоварени камиони с дървен материал. Местното население и бизнесът в района се обединиха, че всекидневно по пътя минават около 15 огромни камиони на дърводобиващи фирми по трасето Перущица - Върховръх, които рушат асфалта и поради тесния почти еднолентов път - застрашават живота на пътуващите.
Протестиращите днес блокираха пътя на селото с революционна песен и развяха български знамена. Те поискаха да се спре преминаването на камионите с маса с товар над 6 тона. Показаха подписка, подкрепена от над 1000 души и обясниха, че през годините за издавани десетки заповеди за забрана, които обаче са били отменяни. Пред медиите бе представено и експертно становище, че пътят не е технически и конструктивно устойчив за преминаване на тежки машини.
В следствие на огромната натовареност 25-километровия път е разбит, на места с огромни кратери, изяден по периферията асфалт, пропаднали участъци и деформиран асфалт. Хората алармират, че в района стават десетки катастрофи, като част от причините са нерегламентираното преминавана на свръхтежки машини по пътя.
Според местните по маршрута е имало десетки табели, указващи че е забранено преминаването на камиони с тегло над 6 тона, ала по-голямата част от тях са унищожени. Пътят се стопанисва от две общини - около половината е на територията на община Перущица, а останалата част е прилежаща към община Родопи. Според хората обаче нито една от тях не е ремонтирала трасето вече повече от 8 години. Всичко това е предпоставка хората да изкажат будно негодувание и да поискат да бъде спряно преминаването на тежкотоварни камиони в района с лозунга "НЕ на трупарките".
"Всеки път като се качват семействата ни им звъним като тръгнат и като се приберат в града - да сме сигурни, че и този път са успели да преминат по пътя. Много е опасно, страхуваме се", сподели жителка на Скобелево.
Професионалният шофьор Александър Митков, който от 35 години превозва пътници по линията Пловдив - Върховръх обясни пред TrafficNews, че това е един от най-лошите и опасни пътища, по които изпълнява курсове. Той призна, че ежедневно му се налага да рискува живота на пътниците, за да дава път на камионите, натоварени с дървета.
"Пътят е в окаяно състояние, отвратителен е. Един ден отбих да направя място на камиона да мине - влезе ми камък между гумата и я сразя. Значи, той не спира, аз трябва да спирам с хората да му давам път. Аз не карам трупи, карам хора!", сподели Митков.
Разрушеният път се отразява негативно и на туризма в района. Протестните действия днес подкрепиха и собственикът на парк-хотел "Родопи" Тодор Христов и управителят на хижа "Върховръх" Паун Христев.
"Хората избягват да се качват заради лошия и разбит път. Търпим непрекъснато щети заради отлива на туристи", посочи Паун Христев.
Тодор Христов от години се бори срещу изсичането в района и превозването на дървения материал по тесния асфалтов път към Перущица и Пловдив. Той показа десетки документи - заповеди и становища, според чиито заключения пътят не е устойчив за преминаването на тежкотоварни камиони. На един от документите фирмите, които извършват дърводобив в района, са се подписали да поддържат пътя и да извършват ремонтни дейности по него, но според местните това така и не е изпълнено.
"Нищо не се спазва над 10-12 години. Обръщал съм се за съдействие към Община Перущица и Община Родопи, включително към всички пътно-транспортните организации, които отговарят за сигурността и експлоатацията на този път. Не съм намерим обаче подкрепа", посочи Христов.
Представител на фирма за дърводобив също присъства на протеста. Георги Стойков от "Артемида" посочи, че спазва правилата и че има всички разрешително за дейност. Издадено му е позволение за достъп, плаща винетка - всичко по негови думи е законно. Точно неговата фирма обаче, не се оказа сред 8-те, които са подписали споразумението за реновиране на пътя.
Това е втори протест на хората от Скобелево и са категорични, че няма да спрат, защото ако пътят продължава да се руши двете села - Скобелево и Чурен ще бъдат застрашени от обезлюдяване, като и туризмът ще секне. Първият протест се е провел в петък, а според отворено писмо на кмета на Община Родопи, часът му е бил променен и затова местните власти не са успели да присъстват и да чуят исканията на хората.
"Крайно некоректно е това. Ние отидохме на място, а тях ги нямаше - провели си протеста сутринта, въпреки че го бяха обявили за обяд. По отношение на пътя, съгласете се, че това е едно село на 1300 метра надморска височина. Пътят е в добро състояние, ако го сравним с участъци като тези за Ситово и Лилково. Дори в Пловдив има много улички в далеч по-лошо състояние. По отношение на камионите претоварването се доказва много трудно, защото е необходим кантар. Забранили сме ремаркетата и полуремаркетата, както е преминаване на камиони над 24 тона, защото наистина е опасно разминаването по пътя, предвид множеството завои и теснотата му. Не можем обаче да задължим никоя от фирмите да плаща за експлоатацията на пътя, защото е противозаконно. Те могат доброволно да полагат грижи за него и са го правили - кърпени са дупки", посочи Спасов.
Стана ясно, че той е разпоредил проверка по конфликтните точки, повдигнати от протестиращите.
"Ще проверим къде и какви знаци и е имало. Но не можем да забраним тотално преминаването от там на тежки машини, тъй като тогава дори бетоновоз няма да може да мине. Правила и ограничения има, просто трябва да се спазват", посочи Спасов.
Ето и цялото отворено писмо от Община Родопи:
Отворено писмо от Пламен Спасов, кмет на Община „Родопи", относно протестни действия в с. Скобелево
На 03.07.2019г., получих уведомление от Иван Пенчев (б.а. по адресна регистрация, жител на с. Йоаким Груево, община Стамболийски) за намерение, за провеждане на граждански протест в с. Скобелево, с начало 05.07.2019г. от 13:30ч., съгласно чл.8 и чл.11 от Закона за събранията, митингите и манифестациите.
Като администрация, предприехме действия за уведомяване на Районно управление на МВР- Стамболийски, съгласно изискванията за провеждане на протести и манифестации.
На 05.07.2019г. в 14:30ч., пристигнах в село Скобелево, заедно с екип от заместник кмет, главен архитект и директор на „Специализирана администрация", пътен инженер и началник отдел „Горско стопанство", за да се срещна лице в лице с жителите и да обсъдим всички проблеми на място. Присъстваше и кметският наместник на Скобелево.
Направихме обиколка на селото, нямаше протестиращи, нямаше медии, нямаше протест.
Оказва се, че протестът е проведен около 9ч. (начало и край), пред точно определена медия, без да уведомят местната власт и полиция за промяната, вероятно с цел изнасяне на невярната информация и изказване на неистини пред обществото.
Свързах се с Иван Пенчев, организатор на протеста и попитах, защо не се провежда протеста. Получих отговор, че господинът е болен и не е наясно с това каква е ситуацията в момента в селото и не знае защо няма хора.
На въпроса, защо е сменен началният час на мероприятието и не са уведомени Общината и полицията, г-н Пенчев отговори: Защото, така решихме!
С екипът ми, изчакахме един час и тръгнахме. Останаха само крайно некоректните изказвания от страна на организаторите на протеста, както и крайно некоректното отразяване от страна на медията.
Организаторите трябва да понесат своята отговорност,относно противозаконното провеждане на мероприятието. Спрямо ЗМСМА за нарушаване на обществения ред, се налага административно наказание- глоба. Има законови норми, които следва да бъдат спазвани.
И не на последно място, остават неотговорени въпросите:
Защо, протестиращите избягват и не желаят присъствието на местната власт?
Защо, протестът бе отразен от една медия?
Защо, самата медия, не потърси и не отрази и гледната точка на администрацията?
Днес, 08.07.2019г. комисията от експерти, ще излезе с Протокол от посещението си на място, с констатации по всяка точка, засегната от протестиращите.
Още от категорията
Предлагат поскъпване на цигарите със 70-80 стотинки на година