Министър-председателят Бойко Борисов, министърът на финансите Владислав Горанов и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков се срещат с представители на превозвачите в сградата на Министерския съвет.

"Искаме да си платим ТОЛ-а, но към момента нямаме възможност. Две богоизбрани фирми ни извиват ръцете. Ние се извиняваме, но днес направихме едно обществено мероприятие, за да решим проблема. Оказа се, че нашите проблеми в момента са неразрешими", заявиха представители на превозвачите.

"Не че ние не искаме ТОЛ, но от 26 до 29 някъде към 300 000 превозни средства и около 25 000 фирми бяха принудени да подпишат договори. Това е някаква партизанска война", добавиха още те.

"Имаме функционираща тол система", обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.  На срещата с превозвачите присъства и шефът на тол системата проф. Олег Асенов, цитиран от Блиц. 

Превозвачите обясниха, че има само един Джи Пи Ес доставчик, който има сключен договор с тол системата, другите доставчици, които имат около 50 000 устройства по камионите на превозвачите, не искат да сключат договор, тъй като в него има много клаузи и това означава тези фирми да фалират. Шефът на тол системата проф. Асенов обясни, че тогава решението е да променят условията по договора. На свой ред министър-председателят Бойко Борисов и попита учудено защо това още не е направено.

"Ние не сме против тол системата. Някой обаче иска да направи пари на наш гръб. Вие казахте, че машинката ще струва 5 евро", обърнаха се превозвачите към премиера.

"Днес макроикономическите данни ни дават като най-добри в Европа. Финансови и икономически сме по-стабилни от Германия и не искам сега за 2 лева, за 5 лева да се стига дотук", коментира Борисов.

По-рано днес от Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) заявиха, че има въведена такса обслужване и оборудването. "Към момента тол разплащането се предлага по 3 начина като цяло за заплащането на тол системата - пътни карти, които не работят, бордови устройства, които струват изключително скъпо и GPS-и, които нямат сключени договори с Националните доставчици за услуги (НДУ), защото се получава така, че НДУ-тата искат да вземат допълнителна такса извън 7-те процента, които получават от АПИ, за да ползваме GPS", коментира Йоана Лалова от КАПБ.

 

"В рамките на 7% се оправяте или не тръгва тол системата. Толкова. Тези хора отсреща са ми приятели. Изпълнихме всичко и ние, и вие. И сега в рамките на тези 7% трябва да се свърши всичко. Ако не свършите в рамките на тези 7% няма тол система. Ясен ли съм", обърна се министър-председателят към шефа на тол системата проф. Асенов.  Той отговори, че е напълно наясно.

"Технически в рамките на 25 дни можем ли да се справим", обърна се Борисов към проф. Асенов, а той отговори положително.

"Използвам медиите - оказа се, че имаме една група деца от Каварна на 20 км от Милано, в Ломбардия. Сега трябва да организираме транспорт до летището в Милано. Организираме правителствения Еърбъс, няма да караме стюардеси, ще бъдат с лекари, облечени, пилотите ще бъдат затворени с всички надлежни средства. Свързали сме се с родителите и те ще ги чакат на Летището във Варна. Ще си ги приберем децата, ако е възможно още тази вечер", разкри премиерът.

"Не искам от елементарни трикчета да станат сериозни нещата. В момента подготвяме машината и като е готова веднага излитаме. Ще направим всичко възможно да си ги приберем още тази вечер", добави той.

"Молбата ми е преди да се заговори за протести, за недоволство, обадете ми се, няма случай да не съм ви приел. Сега съм ви приел, защото сега си дойдох. Щях да дойда на кръглата маса, ако можех. Благодаря, че дойдохте, това са условията, държим връзка", обърна се Борисов към превозвачите.    

По-рано стана ясно, че превозвачите продължават да саботират тол системата, написа Труд бг. Това стана ясно след официална позиция на седем браншови организации, в която те отказват да сключат договор с двата национални доставчика на бордови устройства само четири дни преди старта на тол системата и в крайна сметка те няма да оборудват своите камиони. Браншът се оплаква и че се начислявала такса обслужване при ползване на бордовите устройства.

Те не са съгласни и с това, че само два доставчика имали договор с АПИ, а техните условия били неизгодни, липсвало и възможност за наем или продажба на устройствата. В тази връзка очакват абонаментите, които превозвачите ще сключват с двата национални доставчика, за бордовите устройства за таксуване на тировете, да бъдат намалени. Това обяви Олег Асенов, член на УС на АПИ на поредната среща с бранша. Редукцията на цените ще е с 10 лева на месец, стана ясно от думите на представителя на АПИ. Но и това не удовлетвори превозвачите.

Той каза и че само 8000 превозвачи са готови за таксуването на пътищата в неделя. Националните доставчици с договор с АПИ до момента са „Интелигентни трафик системи“ и Конкорд смарт инфраструктура“, които предоставят цени за бордовите устройства за тировете съответно – 15,90 лв. без ДДС и 14,95 лв. без ДДС на месец за двугодишен договор. Новите ще са съответно 5,90 лева без ДДС.

За прекратяването предсрочно се заплаща неустойка, която в последствие „Интелигентни трафик системи“ махнаха. Спрямо депозита за използване на устройството, те обявиха, че сумата е само 1 лев, което според тях е прецедент в европейската практика. Вместо абонамент, превозвачите искат да могат да си закупят или вземат под наем бордовите устройства за камионите си. Фирмите искат още яснота за старта на тол системата, АПИ се ангажира до утре да даде още подробности.