Ирландските собственици на камиона убиец, в чийто хладилен контейнер бяха намерени 39 трупа в Есекс, имат редица нарушения в България и дори лицензът им за превоз в ЕС е отнет веднъж в началото на годината. Семейството Джоана Махер и Томас Махер бяха аресувани в петък в в град Уорингтън, който е близо до Манчестър.
Както TrafficNews писа червената Скания с варненски номера е напуснала страната през 2017 г. и не се е връщала от тогава в България. В същото време на предното стъкло на камиона има два стикера за Гражданска отговорност и два за преминат годишен преглед. „Сканията не е минавала технически преглед в България, освен при регистрацията си през 2017 г. в КАТ”, каза източник от управлението на министерството на транспорта. Фирмата, която притежава червения камион е регистрирана през април 2018 г. на името на „Утрешни движения днес” във Варна на адрес бул. “Христо Ботев”, No 18, вх 7, партер, с капитал от 2 лв. Това е година по-късно от регистрацията на камиона. Собственик и управител е Джоана Мари Махер с предмет на дейност транспортни услуги. Тя е родена през 1981 г. в Дъблин и е ирландски гражданин. Според източника ни истинския собственик на фирмата няколкото камиона с които оперира е съпругът и Томас Дермот Махер. Той е роден през 1980 г. в Тюламор Ирландия, но е граждани на Великобритания с адрес по паспорт в Уорингтън. Фирмата му "ТОМАС МАХЕР ЕВРОПЕЕЦ" ЕООД е регистрирана на същия адрес във Варна през април 2016 г. Причината за прехвърлянето на камионите е, че "ТОМАС МАХЕР ЕВРОПЕЕЦ" ЕООД е, че заради много нарушения на различни закони е била на път да загуби лиценза си за извършване на превоз на товари в ЕС и икономическата общност в която влизат още няколко държави. „Утрешни движения днес” все още притежава лиценз за превоз в ЕС и общността.
Лицензът на "ТОМАС МАХЕР ЕВРОПЕЕЦ" е отнет през януари тази година, показа справка в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”. Причината е, че превозвачът "ТОМАС МАХЕР ЕВРОПЕЕЦ" ЕООД не отговаря на изискването за финансова стабилност. От решението на агенцията се разбора, че през юли 2018 г. „на "ТОМАС МАХЕР ЕВРОПЕЕЦ" ЕООД е приложена принудителна административна мярка - временно спиране на дейността по извършване на обществен превоз на товари до отстраняване на несъответствието, но не повече от три месеца”. Превозвачът не е намерен на адреса по регистрация и не е направил нищо за отстраняване на несъответствията с изискванията на закона. За прекратяване на лиценза агенцията се позовава чл. 7, ал. 2 от Закона за автомобилните превози. В него пише, че освен за финансова нестабилност лицензът може да се отнеме и ако превозвачът не е уседнал на територията на България. Тези обстоятелства трябва да се доказват всяка година.
Лицензът за превоз в ЕС на „Утрешни движения днес” все още е активен и който и да притежава камиона все още оперира с него.
Стотици чужди фирми работят с български лиценз
Стотици са чуждите транспортни фирми работещи с български лиценз в ЕС и страните от общността, според информатора ни от Министерството на транспорта. На същия адрес и в същия ден във Варна през 2016 г. освен Томас Махер транспортна компания „ЕМГ ТРАНСПОРТ” е регистрирал и Еймън Давид Макрад, който е от Северна Ирландия, която е част от Великобритания, показа проверка на TrafficNews. От информацията в търговския регистър може да се съди, че двамата са използвали един и същ български посредник. На същия адрес има регистрирани и много други транспортни фирми.
Български превозвачи също използват „врътката”, като работят основно в Западна Европа с регистрация в България. От схемата се възползват и много други държави. Във Великобритания работят камиони и с регистрации от Румъния, Полша, Литва, Латвия и т.н Според Франция това е нелоялна конкуренция пред местните фирми, тъй като българските и източноевропейските застраховки и данъци са в пъти по-ниски от Британските и тези в Западна Европа. За това е и толкова изнервена ситуацията в Европейската комисия и Европейски парламент при обсъждането на пакетът "Мобилност", който трябва да регулира пазара на транспортните услуги. Той трябва да влезе на обсъждане скоро в Европейския парламент. Според официалната позиция на българското правителство, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите за България ще бъдат 0,5 млрд. евро, а 14 хил. души, пряко засегнати в сектора, ще си загубят работата.
Водачът на Сканията - 25 годишният ирландец Мо Робинсън все още е в ареста. Предполага се, че той не е знаел какво има в хладилния прицеп, който е закачил в Есекс в ранните часове на сряда и мунути след като е разбрал, че в него има 39 замръзнали до смърт мигранти се е обадил на Бърза помощ.
Ясно е движението на хладилника ковчег
Ирландската компанията Global Trailer Rentals Ltd (GTR) притежава част от хладилният контейнер станал ковчег на 39 китаеца.
Контейнерът е даден под наем от GTR на 15 октомври в Монахан в република Ирландия за 275 евро на седмица, оповести говорител на компанията пред британски медии. Фирмата е съобщила на полицията данните на наемателя и е дала достъп до данните от проследяващата система на камиона.
Според британското издание Guardian GPS данните показват, че на 15 октомври влекачът е напуснал Монахан, влязъл в е Северна Ирландия, след това се е върнал в Република Ирландия. От пристанище Дъблин е стигна с ферибот до пристанище Холихед в Уелс сутринта на 16 октомври и до вечерта е напуснал Острова за да стигне до Европа. Данните показвали още, че контейнерът е пътувал до Дюнкерк (Франция) и Брюж (Белгия). Дюнкерк е на 40 мин с ферибот от британския порт Кале и е известен като отправна точка за мигрантите към Англия. От данните става ясно още, че хладилникът е превозван между Великобритания и Европа два пъти между 17-ти и 22-ри Октомври.
Още от категорията