Питали ли сте се някога защо винаги се качваме на самолета от лявата страна? Това е едно от онези нормални неща, които са толкова обичайно вкоренени в навиците ни за пътуване, че почти никога не повдигаме въпроси за тях, пише glasnews.bg.
И все пак тази ежедневна практика има корени, които се простират назад във вековете, до дните, когато човечеството е плавало по моретата.
Дъги Шарп, Тик Токър, неотдавна припомни тази очарователна връзка между старата морска традиция и съвременната авиация.
Описанието му във видеоклипа разкрива как лявата страна на лодките, която в миналото е била използвана за товарене и разтоварване на хора, оказва влияние върху самолетите и днес.
Според Шарп във видеоклипа му: „Причината, поради която винаги товарим и разтоварваме самолетите от лявата страна на самолета, е пренесена от времето, когато човечеството се е придвижвало с лодки.“.
Качването в самолета от лявата страна е вдъхновено от морските пътешествия
Традиционно лявата страна на лодките се използва за товарене и разтоварване на товари и пътници. Може да се приеме, че това е практика, възприета поради логистичната простота. Тъй като корабите са могли да акостират във всяко пристанище по света, използвайки стандартизирано оборудване и процедури. Шарп уточнява: „Това е опростявало нещата от логистична гледна точка и позволява на корабите да пътуват по целия свят от пристанище на пристанище и винаги да разполагат с правилното оборудване от правилната страна, независимо къде отиват.“
Морските операции доведоха до това, че лявата страна на кораба беше наречена „ляв борд“, а дясната му страна започна да се нарича „десен борд“. При появата си авиацията копира много от морските практики, включително и този процес на качване на борда.
Практиките бяха адаптирани в съответствие с проектите на летищата
Години наред при качването на борда не се правеше разлика от коя страна се качват пътниците. В един момент индустрията се превърна в статут, който разчиташе прекалено много на летищата. Трябваше да се въведе стандартизация на процедурите за качване на борда, за да се поддържа еднаквост на летищата. Така лявата страна на самолета се превърна в зона за качване на пътниците, за да се улесни обслужването и да се установи единен ред на всички летища.
Дизайнът на летищата, както и на самолетите, затвърди тази практика. Лявата седалка в пилотската кабина е мястото, където седи пилотът. Това място му позволява да преценява много по-добре разстоянията и да подрежда самолета до изхода, така че е практично вратите за качване да бъдат разположени от лявата страна.
Казано по-просто, практиката за качване на борда на самолета от лявата страна е комбинация от исторически морски обичаи и съвременни оперативни прагматики за поддържане на безпроблемно и последователно пътуване със самолет по целия свят.