С широко разпространената дезинформация и съмнителна проверка на фактите - да не говорим за Twitter, който изглежда на ръба на колапса - може да очаквате днешните тийнейджъри да гледат на социалните медии като на токсична яма. Но проучване, публикувано тази седмица от Pew Research Center, рисува значително по-малко ужасна картина за това как днешните тийнейджъри възприемат ефекта на социалните медии върху живота им.
Изследователският център Pew анкетира 1316 американски тийнейджъри на възраст от 13 до 17 години между 14 април и 4 май 2022 г. Подобно на предишна версия на анкетата от 2018 г., юношите съобщават за по-нюансирано — и често по-розово — преживяване от възрастните, израснали в епохи преди социалните медии.
Осемдесет процента от анкетираните тийнейджъри казват, че това, което гледат в социалните медии, ги кара да се чувстват по-свързани с живота на приятелите си, докато 71 процента съобщават, че им дава място да изразят своята креативност. Шестдесет и седем процента отговарят, че ги свързва с хора, които ги подкрепят в трудни моменти, докато 58 процента казват, че ги кара да се чувстват по-приети.
Повечето тийнейджъри описват социалните медии като до голяма степен неутрално изживяване, като 59 процента казват, че те нямат нито положителен, нито отрицателен ефект върху тях. Все пак, той е по-положителен, отколкото отрицателен, тъй като повече юноши казват, че е бил по-благоприятен (32 процента), отколкото неблагоприятен (девет процента).
Някои от анкетираните тийнейджъри обаче изразяват опасения. Тридесет и осем процента казват, че се чувстват претоварени от ежедневната драма на платформите, докато една трета казват, че се чувстват сякаш приятелите им ги изкллючват от живота им. Други 29 процента съобщават за натиск да публикуват съдържание, което получава много харесвания или коментари, а 23 процента описват приложенията за социални медии като това, което ги кара да се чувстват по-зле в живота си.
Онлайн поверителността е огнище на проблеми в днешния климат и тийнейджърите не съобщават за високи нива на увереност - или загриженост - относно компаниите за социални медии, които събират техните данни. Шестдесет процента от тийнейджърите казват, че чувстват малък или никакъв контрол върху това как компаниите събират и използват техните данни. Само 20 процента обаче съобщават, че се чувстват много или изключително загрижени за събирането на данни. Повече от два пъти това (44 процента) са онези, които изпитват слабо или никакво безпокойство относно това колко много компании за социални медии като TikTok и Meta знаят за тях.
Само един на всеки десет анкетирани тийнейджъри казва, че използва социалните медии, за да насърчи политически действия или да публикува публикации за социални проблеми. Още по-нисък процент (седем процента) съобщават за публикуване на хаштагове, свързани с политически или социални каузи. (Недостатъчната възраст, за да гласува, може да е най-простото обяснение за това.) Въпреки това, сред тези, които са участвали в онлайн активизъм, този процент се е увеличил повече от два пъти сред демократите или левите тийнейджъри (14 процента) в сравнение с републиканците или десните тийнейджъри (шест процента).
Тийнейджърките съобщават, че се чувстват претоварени в по-висок процент от техните партньори от мъжкия пол: 45 процента до около една трета. По-висок процент момичета също отговарят, че социалните медии са ги накарали да се чувстват изоставени. По-възрастните момичета съобщават, че са по-предпазливи при публикуването на съдържание, което другите биха могли да използват срещу тях: Половината от момичетата на възраст между 15 и 17 години казват, че често или понякога решават да не публикуват съдържание от страх от неудобство. По-ниските проценти на по-младите момичета и подрастващите момчета отчитат същото.
Проучванията могат да илюстрират възприятията на анкетираните групи за това как социалните медии им влияят и все пак би било грешка да се приеме, че винаги отразява реалността. Минали проучвания, фокусирани повече върху измеримите ефекти, заключиха, че зависи преди всичко от това как използвате съответните платформи. Например, тези, които използват социални медии, за да се свързват с другите, се възползват повече от тези, които пасивно четат съдържание.
Един въпрос, който проучването не засяга, е процентът на тийнейджърите, използващи социални медии. Въпреки че поколението Z — към което принадлежат повечето днешни тийнейджъри — все още има висока употреба на социалните медии, това е единственото поколение, което показва намаляване на употребата. Така може би израстването в социалните медии е довело до безразличие на поколенията.