Дубай за пореден път обеща да пусне летящи таксита, като това трябва да стане през 2026 г., предаде Асошиейтед прес. Търговското сърце на Обединените арабски емирства за пръв път обяви подобни планове през 2017 г., но без да фиксира начална дата на услугата.

Сега нещата обаче започват да придобиват по-конкретен характер. В неделя владетелят на Дубай, шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум, представи програмата във видео, пуснато в "Туитър". Летящите таксита, задвижвани от шест ротора, трябва да бъдат осигурени от калифорнийската компания "Джоби авиейшън" (Joby Aviation).

???? Flying taxi in Dubai 2026 /

His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum approved the design of the new air taxi stations in Dubai, which will start operating in three years. The air taxis would have zero emissions, with a top air speed of 300km/h. pic.twitter.com/ZjCQHI7jZR

— Durov’s Code (@durovs_code) February 13, 2023 ">

Включването в програмата на американската компания вместо китайските "Ихан 184" (EHang 184) и "Спън Екс2" (XPeng X2) или германската "Волокоптер" (Volocopter), които вече бяха представяни в Дубай, не беше обяснено от властите в емирството.

"Въодушевени сме от предоставената ни възможност и ще направим нужното, за да се възползваме от нея", заяви говорител на "Джоби".

Според Ахмед Барозян от транспортната служба на Дубай програмата е едва "в началния си стадий". "Все още не сме подписали партньорски договори", заяви той.

Друга съществена разлика с предходните заявления на властите в Дубай по отношение на летящите таксита са представените детайли в бъдещата програма. Градът планира да изгради четири "вертипорта", или площадки за вертикално излитане, на международното летище, в центъра, на остров Джумейра и на пристанището. Те ще се състоят от две площадки за кацане и излитане и четири зарядни станции.

"Смятаме, че това са основните места за бизнеса и туристите и ще привлекат достатъчно интерес", казва Барозян и допълва, че цената ще бъда сравнима или малко по-висока от превоза с лимузина в емирството, който е с около 30 на сто по-скъп от тарифите на обикновените таксита. Тяхната цена започва от 3,25 долара, а таксата за всеки изминат километър е 0,50 долара.

Друга промяна от първоначалните планове предвижда отначало такситата да са пилотирани, а не автономни и да могат да превозват до четирима пътници, което отговаря точно на машините, разработвани от "Джоби". Според Барозян тестовете на автономни таксита ще продължат.

Прототипът на "Джоби" може да измине 240 км с едно зареждане, което напълно задоволява мащаба на Дубай и околностите му. Той излита и каза вертикално, а при полет роторите му се накланят напред. Максималната му скорост е 320 км час.

"Джоби" е листван на борсата в Ню Йорк, а сред най-важните му акционери са "Интел" (Intel) и "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines).