Автомобилите изминаха дълъг път, откакто се появиха на бял свят в края на 19 век. Те вървят, спират и се управляват, както повечето хора биха се надявали. Стандартите са високи и е малко вероятно да си купите наистина ужасна нова кола. Времето и технологиите са направили така, че вниманието на клиента сега обикновено се фокусира върху дребните детайли.
Вместо да се притесняваме дали двигателят ще запали в студена сутрин, ние сме разочаровани от дребните неща - дисплей на таблото, който не е чувствителен на допир, гласово разпознаване, което се „събужда“ всеки път, когато споменете производителя на колата си, фалшиви вентилационни отвори и изпускателни накрайници, които поставят формата над функцията.
Всичко това доказва, че има някои големи пропуски, които могат да се появят в архитектурата на едно модерно превозно средство. Затова и екипът на изданието SlashGear посочи ужасните функции, с които никой не трябва да се сблъсква в нова кола.
Фалшиви накрайници за ауспух
Всички знаем, че големите ауспуси, а за предпочитане няколко от тях, означават, че автомобилите, от които произлизат, са мощни, бързи и екзотични. Погледнете красиво изваяните тръби в задната част на Pagani или шестте тръби, които ви казват всичко, което трябва да знаете за Ferrari 365 GT4
Но при всички положителни неща на ауспуха има и такива, които дразнят. Audi е виновна за монтирането на фалшиви накрайници на ауспуха на колите си от години, както и Mercedes. Дори първото поколение на Ferrari California има ауспуси, поставени в декоративни накрайници, докато Bugatti Chiron крие няколко екстри по протежение на дифузьора.
Най-зле обаче е положението при BMW 8-Series (на снимката), чиито тръби очевидно не са част от самия връх, както и при Audi SQ5, което има четири изпъкнали, хромирани накрайници на ауспуха, които изглеждат добре, но са напълно фалшиви. Вместо това истинският ауспух стърчи изпод задната броня.
Фалшиви вентилационни отвори
Ето още един пример за дизайнерска глупост, която кара колите да изглеждат по-агресивни, отколкото са в действителност. Вентилационните отвори показват чудовищен двигател под капака, който се нуждае от огромно количество охлаждане. В действителност те често изобщо не пропускат въздух.
Това не е особено нова тенденция, тъй като R56 Mini Cooper S от 2006 г. има фалшив вентилационен отвор на капака, който е запълнен с парче черна пластмаса. Това беше дизайнерско намигване към това на предишното поколение R53 Cooper S, където всмукателната система беше използвана за охлаждане на компресора. Преминаването към турбокомпресор за R56 Cooper S означаваше, че вентилационният отвор вече не е необходим и беше монтиран фалшификат, за да се запази емблематичният дизайн.
Далеч по-малко фини са огромните фалшиви вентилационни отвори на всеки ъгъл на поколението FK8 на Honda Civic Type-R от 2017 г. Те изглеждат така, сякаш ще погълнат огромни количества въздух, за да охладят двулитровия двигател с турбокомпресор, но вместо това са изцяло декоративни. Задните решетки, показани на снимката по-горе, са също толкова фалшиви. Вместо това те служат за поставяне на сензори за паркиране и нощни рефлектори.
Гласово разпознаване
Гласовото разпознаване на нашите телефони и в дома може да бъде страхотно. Говоренето с Alexa на Amazon е удобен начин за настройване на таймери, докато готвите в кухнята, а Siri улеснява и прави безопасно телефонирането на приятел по време на шофиране. Собствените системи за гласово разпознаване на автомобилните производители обаче не са чак толкова добри. Те често се активират, като се каже „хей“ и името на производителя на превозното средство. Или, което е забавно в случая с Ferrari Roma и SF90, можете да кажете „Ciao, Ferrari“.
Проблемът тук е очевиден. Siri е измислено име и никой не си казва „Окей Google“, освен ако не иска да говори с Google Assistant. Но в колата? Много е вероятно да споменете марката на автомобила, който използвате, когато разговаряте с пътник или когато видите друг на пътя. Преди да се усетите, музиката ви е заглушена и колата прави това, когато не искате.
Всичко това може да бъде простено, ако производителите на автомобили създадат прилични гласови асистенти, но технологичните фирми имат надмощие тук. Затова е добре производители на автомобили по света да се придържат се към Alexa, Google Assistant или Siri и да оставят нещата така.
Хаптично сензорно управление
Това не е само оплакване от съвременната технология, но е и истинска загриженост за безопасността - интериорът на автомобила не е място за сензорни контроли. Използването от Volkswagen на хаптични бутони на волана и таблото на неговия електрически ID.3 и на осмото поколение на Golf е може би най-яркият пример за технологичния провал. В резултат на това VW обеща да върне физическите бутони за бъдещи модели.
Големият пробем с тези бутони, които нямат каквато и да е тактилна обратна връзка, е че изискват човек да отвлече вниманието от голямото стъклено предно стъкло, показващо информация за това, което се случва пред колата.
Същото се отнася и за решението на Ferrari да премахне физическия червен бутон за стартиране на двигателя от най-новите волани. Докосването на чувствителен на допир панел, за да запалите най-добрите коли на само в Италия, но и по свят, просто не е това, което искат клиентите.
Несензорни дисплеи
Само шепа производители все още са виновни за тяхното съществуване, но това не намалява разочарованието. То е огромно, когато натискате екрана на информационно-развлекателната система и нищо не се случва. Aston Martin DBX е една такава кола, където докосването на екрана не прави нищо, освен да оставя пръстов отпечатък. Вместо това трябва да навигирате в информационно-развлекателната конзола с помощта на тракпад и колело за превъртане при Mercedes от предишно поколение.
За различка от хаптични бутони, за които вече стана сума, автомобилната информационно-развлекателна система служи за постигане на баланс между чувствителни на допир контроли и тактилни бутони. Бързото докосване или плъзгане на екран, за да се върнете към картата или да отговорите на повикване, може да бъде много по-удобно и интуитивно от натискането на бутони или завъртането на колело за превъртане.
Дори ако не сте съгласни и предпочитате превъртане пред плъзгане, хубаво е да имате избор. 10-инчовият екран на Aston Martin, който не поддържа сензорни контроли, особено когато Apple CarPlay е проектиран като изживяване още с с първото докосване, се чувства грешно. Подобно дразнещо е как информационно-развлекателната система на Mazda спира дисплея да бъде чувствителен на допир, когато колата е в движение. Хубаво е, че Mazda иска да ограничи разсейването на водача, но превъртането през екраните на CarPlay и Android Auto с колелцето за превъртане на MX-5 е много по-разсейващо, отколкото да протегнете ръка и да докоснете приложение.