Напоследък всички чуваме от лекарите си един и същ съвет: “Не търсете много-много в Google”.
Разбира се, ние не го спазваме и въвеждаме диагнозата и симптомите си в търсачката, защото как иначе ще знаем всичко, което ни е необходимо. Оказва се обаче, че причината, поради която получаваме този съвет, не е някоя всемогъща конспирация да бъде “скрита” от нас истината, а че по-голяма част от резултатите са напълно погрешни. И за да докажат това, учени от немския Martin Luther University и руският Уралски федерален университет решиха да проверят как търсачките управляват медицинска дезинформация. Според тях, точно сега е момента, в който е изключително важно да се популяризират точни и достоверни онлайн здравни ресурси.
Първоначално са изследвани резултатите от Google и руската търсачка Yandex. Идентифицирани са 30-те най-често въвеждани заявки за здравни проблеми, които съдържаха както медицински казуси, така и някакъв вид алтернативни средства за лечение. Втората стъпка е да копират фрагментите от Yandex - краткото резюме, което всички виждаме под всеки резултат - на първите десет резултата и да ги “пуснат” в Google. Оказало се, че почти половината от резултатите са някакъв “мит” - като например чесън за лечение на зъбобол, джинджифил за кашлица и т.н., а около 13% били обвързани с потенциален здравен риск. За да видят и другата страна на монетата, фрагментите от Google били пуснати през Yandex. Оказало се, че проблемите в тях не са чак толкова ясно изразени, но въпреки това учените са открили “доказателства за потенциални рискове за здравето за всички въпроси в нашето проучване”. Направеният извод е, че в по-голямата си част резултатите за здравни запитвания не са категорично животозастрашаващи, но определено подсилват някои опасения на пациентите, което предизвиква у тях негативни емоции.
От Google решиха да коментират изследването, като акцентираха върху това, че фрагментите не дават цялостна информация за текста, понеже все пак те са си само извадки от него. Но си признават, че се прилага една общовалидна унификация, която невинаги е приложима. Те дават пример с това, че в повечето резултати се твърди, че бременните не трябва да консумират кофеинови напитки, докато официалното становище на СЗО е, че това е възможно “в умерени количества”.
Google също така разкри, че медицинските въпроси попадат в една особена категория, наречена YMYL (Your Money or Your Life - бел. ред. “Парите или живота”), която заедно с теми за финанси и гласуване поставят един невидим “висок залог” и ако бъдат представени неправилно, биха могли да повлияят негативно върху здравето, щастието, финансовата стабилност или безопасността на потребителите. Такъв явен пример са ваксините срещу Covid-19 и от технологичната компания твърдят, че им се е наложило да поставят изключително висока летва за “изчистване” на страници с подвеждащо съдържание, за да се гарантира, че източниците на първо място са надеждни, авторитетни и уместни.
Това обаче е невъзможно да бъде приложено навсякъде, затова помислете добре, преди да изпробвате някое “чудодейно лекарство”.
Източник: HICOMM