Цената на българското розово масло е минала 9000 евро, а на места търговците дават и повече. Първите количества масло от реколта 2015 г. са излезли на международните пазари по 8000 евро, но поради слабата реколта от миналото лято, търговците са били принудени да броят повече пари за уникалния продукт.

С около 3000 евро по-ниска е била цената година по-рано, когато беше прибрана най-високата реколта от 30 години насам. В последната кампания обаче производителите са получили едва 33% цвят от обичайните количества, съобщи за „Монитор” Марин Тодоров, собственик на розоварна в Казанлък. В нормални години добивът от декар е около 400 кг от масовите насаждения. Подобна лоша година не е имало от четири десетилетия назад според Филип Лисичаров, председател на сдружението „Българско розово масло”. Организацията стои зад няколкогодишната битка българското розово масло да бъде вписано в регистъра на защитените географски наименования.

Според него обаче сивият сектор в бранша е сериозна спънка пред развитието на бранша. По неофициални данни сивият сектор в розопреработката е 90 на сто. Освен това известният производител твърди, че на родния пазар 99% от продуктите с българска роза са чиста химия и не отговаря на характеристиките на истинския продукт. Розовото масло съдържа над 330 компонента, от които само 20 излизат в анализа на продукта, а другите 310 ги няма, защото са в минимални количества. Имитатори, които експертът нарича „добри магьосници”, създават имитиращи продукти.

Оборотите в бранша са твърде малко – около 20 – 30 млн. евро, а работещите фирми са между 5 и 10, споделя още Лисичаров пред БТА. Той обаче се притеснява, че в страната липсват регламенти за контрол при производство и при изкупуване. Освен това има спекуланти, които печелят на гърба на фермера и на преработвателя.

От цялото произведено у нас количество розово масло само 0,1% остава в България, а останалото отива за износ. Традиционно българското розово масло се закупува от водещи европейски компании от Германия и Швейцария, а по-малко и от Франция. Изнасяме по-качествен продукт, ползван от елитните парфюмерийни марки - „Коко Шанел”, „Нина Ричи”, „Кристиан Диор”. От аромата му са пленени потребителите от Далечния изток и Арабския регион, които са други дългогодишни купувачи на продукта. Расте интересът към българското розово масло в САЩ и Австралия, които са от „по-новите“ дестинации, съобщи за „Монитор” Николина Узунова, изпълнителен директор на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика (БНАЕМПК).

В асоциацията членуват 66 производители на козметика, търговци на суровини и опаковки за козметичната индустрия, които представляват основната част от опериращите в бранша компании. Увлечението по аромата на розово масло е довело до създаването на все повече продуктите с вложено българско розово масло, каза още г-жа Узунова.

TNS.bg